A
När det blir varmare i garaget tänkte jag försöka snickra ihop något liknande som på bilden, bordet ska stå inomhus:

Trämatbord, moderna stolar, blommor i vas, fönster med utsikt, ljus och elegant matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är tagen från Byggmaxs beskrivning:

Bygg ett rustikt köksbord - Billigt och personligt | Byggmax

De verkar bara lägga ihop breda reglar och skruva fast dessa med en
regel underifrån.

Har kollat på Youtube på folk som bygger bord och de lägger en sk c-channel
på undersidan av bordskivan så den inte ska bukta men dessa bord är limmade.
Har kollat på svenska sidor på c-kanaler och de verkar väldigt sällsynta och dyra.

Om man gör som Byggmax lägger ihop reglar kan väl inget hända?
Reglarna kan i så fall torka isär så det blir en glipa, eller ?
Hur torrt ska virke vara för att inte torka isär?

Om man skulle vara så avancerad att limma ihop reglarna behövs då
c-kanal eller finns det annat sätt?
 
K
C-kanalerna har egentligen ingenting med limningen att göra, utan det handlar om att styra träts säsongsmässiga rörelser på ”rätt” sätt för att ett bord/bänkskiva etc. inte ska slå eller vrida sig. Om du någon gång letat igenom 45 reglar hos byggmax vet du att majoriteten oftast ser ut som Turning Torso. Och det är just det som c-kanaler ska avhjälpa - att träts rörelser sker i sidled utan att vrida sig.

Tycker inte c-kanaler i sig är särskilt dyra, men allt är ju relativt. Gör man ett bord av billiga reglar - ja, då är dom dyra. Finns ju u-balkar att köpa och göra hål i själv också om man vill försöka få ner kostnaden jämfört med att köpa färdiga.

Möbeltorrt virke ska vara runt 7-9% ungefär.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
Hittade detta på nätet.

Svensk text om fuktkvot i trä vid torkning för olika användningsområden och klimatvariationers påverkan.

När jag googlar hittar jag bara ett par butiker som säljer c-kanaler, den ena ska ha 450 kr för 1 m.

Det är dyrt tycker jag för en smal metallbit.
Med frakt så blir det än dyrare.
 
Redigerat:
Borde det inte funka lika bra med plattjärn?
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
B Bengt Henrik skrev:
Borde det inte funka lika bra med plattjärn?
Bra fråga hoppas någon kan svara på det.
Men då skulle väl de inte sälja den dyrare varianten c-kanal?
 
B Bengt Henrik skrev:
Borde det inte funka lika bra med plattjärn?
Plattjärn hjälper nog inte så mkt såvida man inte fräser in det på "högkant", fast då blir det rätt svårt att skruva fast.

Jag hade köpt vanlig u-järn hos närmaste metallgrossist. Blir väl en bråkdel av priset för en färdig "c-channel". Vanligt vinkeljärn/L-järn skulle väl också fungera.
 
K
A Achren57 skrev:
Hittade detta på nätet.

[bild]

När jag googlar hittar jag bara ett par butiker som säljer c-kanaler, den ena ska ha 450 kr för 1 m.

Det är dyrt tycker jag för en smal metallbit.
Med frakt så blir det än dyrare.
Det är för att man främst använder c-kanaler vid bord/bänkskivor av massivträ exempelvis ek, valnöt, lönn, ask, Alm osv. Och inte till regelverk av furu. Då är dom inte alls så dyra relativt sett.

Du kan ju åka till närmsta butik som har stål och kolla vad dom vill ha för u-balkar eller bocka till 4mm stålplåt till dig, du kommer kanske ner i pris lite grann men inte så mycket som du nog vill med tanke på att det är Byggmax och furu-reglar som gäller. Jag hade satsat på att göra bordet i enlighet med beskrivningen, och inte lagt pengar på något som inte syns, och marginellt hjälper när grundvirket inte är topp till att börja med.

Vad ska du ha för ytbehandling? Tror det kommer göra mer för ditt upplevda slutresultat än c-kanaler eller inte. Och märken, jack osv kommer märkas mer eftersom det är ett mjukt trä du avser använda.
 
K
B Bengt Henrik skrev:
Borde det inte funka lika bra med plattjärn?
Nej. Plattjärnen kan böjas ”lätt”, styrkan i u-rofilen ligger i just det, profilen där vinklarna styvar upp rejält.
 
K
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Plattjärn hjälper nog inte så mkt såvida man inte fräser in det på "högkant", fast då blir det rätt svårt att skruva fast.

Jag hade köpt vanlig u-järn hos närmaste metallgrossist. Blir väl en bråkdel av priset för en färdig "c-channel". Vanligt vinkeljärn/L-järn skulle väl också fungera.
Synar att det skulle bli en bråkdel av priset. Beroende på dimension kanske du kommer ner till halva priset som sällanköpande privatperson.
 
A
Biltema säljer dessa :

Ett metalliskt vinkelprofil, pris 129 kronor, dimensioner 25 x 25 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle vara perfekt om man kunde använda dessa. Har Biltema runt hörnet.
 
K
A Achren57 skrev:
Biltema säljer dessa :

[bild]

Skulle vara perfekt om man kunde använda dessa. Har Biltema runt hörnet.
Jo dom skulle kunna göra jobbet
 
Bordet på bild behöver inga u-profiler då underredet löser det problemet.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
B Bröstmjölk skrev:
Bordet på bild behöver inga u-profiler då underredet löser det problemet.
Kan du förklara varför inte det blir en glipa eller åt andra hållet trycks ihop gällande reglarna.
 
Redigerat:
A Achren57 skrev:
Kan du förklara varför inte det blir en glipa eller åt andra hållet trycks ihop gällande reglarna.
A Achren57 skrev:
Kan du förklara varför inte det blir en glipa eller åt andra hållet trycks ihop gällande reglarna.
Det problemet får man ändå. Det går att lösa med t.ex att skråskruva bordskivans reglar i varandra på undersidan. Fast glipor och ojämn yta är ju lite av charmen med rustika bord
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Är Elfa-skenor kraftiga nog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.