Jag röstar nog på att TS sks tänka om...

i teorin var det en bra idé men i verkligheten kommer toleranserna göra det omöjligt.

en del kulor ramlar ut och en del blir omöjliga att få dit...

/ATW
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Jag röstar nog på att TS sks tänka om...

i teorin var det en bra idé men i verkligheten kommer toleranserna göra det omöjligt.

en del kulor ramlar ut och en del blir omöjliga att få dit...

/ATW
Ja, jag funderar på att borra upp skallarna, så vida inte det är för j-vligt att göra.
 
Några körnslag för att förhindra att insexnyckeln går ner kanske?

/Höghus
 
Ta "fel" insexnyckel och dra, då blir det oundvikligt rundraget hål.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Ta "fel" insexnyckel och dra, då blir det oundvikligt rundraget hål.
När du säger det så... Jag känner några som TS borde kunna anlita för det här jobbet. Naturbegåvningar faktiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
och en till och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte krångligt och stor risk för skador att svetsa uppe på taket så där nära glaspaneler och tätskikt?
Profilerna är väl dessutom av aluminium, vilket försvårar svetsning för de flesta.
Det är ju en markanläggnig!!
 
S SwiftD skrev:
jag funderar på att borra upp skallarna, så vida inte det är för j-vligt att göra.
Slipa bort spetsen på en 6,5mm borr. Då går den bara ner till botten på insexhålet.
Sätter en del brytskydd men slipoer gärna så kallade envägsskruv. Använder torx istället och borrar ur de som sitter nära låset med en nedslipad borr.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E
findus42 findus42 skrev:
Slipa bort spetsen på en 6,5mm borr. Då går den bara ner till botten på insexhålet.
Sätter en del brytskydd men slipoer gärna så kallade envägsskruv. Använder torx istället och borrar ur de som sitter nära låset med en nedslipad borr.
Mvh Findus
Insex används inte längre.
En specialtorx är ju en enkel lösning, dock mer eller mindre enkelt för tjuven skaffa sig ett bits beroende på vilken sort som väljs.
Förzinkad phillips-skruv med platt huvud och gängor, isolerad mot vit bakgrund.
Annars kan ni banka ner dylika:
Två små, metalliska objekt, möjligen skruvhuvuden eller fasteners, med sexkantiga konturer, isolerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga mej inte hur man får upp det bara, borde sticka upp lite över skruven så det kan gå att få grepp.

Annars kanske du kan borra genom skruvarna huvud med 1,5mm och "plombera" varje skruv med en bit ståltråd. Sätt även upp kamera eller atrapp.

Kanske fylla huvudet med lödtenn annars så får du värma och suga när du behöver komma till.
 
Jag skulle tro att nån som tänker stjäla solpaneler (omständigt och långdraget projekt som kräver släp/lastbil) har verktyg med sig. Vinkelslip, tigersåg, bultsax... Du skapar bara en massa problem åt dig själv om du vill flytta anläggningen nångång. Köp en övervakningskamera.
 
E
Eller spik.
 
Bara en enkel fråga, har solpaneler blivit en hårdvara i Sverige med att dom stjäls direkt från taken, inspirerade från Ukraina där ryssen snodde en av världens största solcellsanläggningar och körde hem.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Bara en enkel fråga, har solpaneler blivit en hårdvara i Sverige med att dom stjäls direkt från taken, inspirerade från Ukraina där ryssen snodde en av världens största solcellsanläggningar och körde hem.
Dessa mark monterade kan vara mer i risk zonen då det är lång leverans tid på allt nu.
 
J jonaserik skrev:
Bara en enkel fråga, har solpaneler blivit en hårdvara i Sverige med att dom stjäls direkt från taken, inspirerade från Ukraina där ryssen snodde en av världens största solcellsanläggningar och körde hem.
Allt av värde som går att stjäla och skickas okontrollerat över gränsen är i riskzonen.
Bilar, entreprenadmaskiner, värmepumpar, vitvaror, koppardetaljer, solceller transporteras ut ur landet i en strid ström.

https://www.elinstallatoren.se/2019/01/161-solceller-stals-i-ny-frack-kupp/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.