hej
har köpt ett växthus 2.6x2.6m. räcker fint för vår tomt.

jag har förstått att om man ska göra enligt boken så är det plintgjutning till frostfritt djup, makadam, grus, markduk, stenplattor osv.

det känns förstås som ett stort jobb med en sån grundläggning.

därför min fråga: handen på hjärtat - har alla ni gjort så? är det någon som farit illa med en mindre preussisk grundläggning?
tala fritt..!
 
A
vad tänker du ska hända, och om något händer gör det något?

grundlägg på lite vanliga betongplattor, kommer fungera fint.
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
ja, blir det sättningar så blir växthuset väl skevt o till slut bristet väl nån ruta?
 
Krossade rutor, dörrar som inte går att öppna och sist men inte minst, växthus som välter av att otto puttar på de.
 
Vi har ett växthus (ca 2.5*4m) som står på en sockel av tryckat, som i sin tur sitter med fyra plintar. Har säkert stått i 30år.
Men nu har sockeln murknat och växthuset satt sig mellan plintarna.

Skulle gärna också ha ordentligt satta plattor i det, med det får bli en annan gång.
 
Vi har förankrat plåtsargen med 10 st. 30 cm långa krokar av armeringsjärn. Växthuset har klarat både Gudrun och Otto.
 
min tanke var att bygga ett trädäck med samma mått som växthuset på ett par plintar för att få en stabil grund som inte ruttnar.
borde vara snabbare och enklare att få perfekt i våg och hållbart.

gör jag något uppenbart tankefel?
 
Immobil Immobil skrev:
Vi har förankrat plåtsargen med 10 st. 30 cm långa krokar av armeringsjärn. Växthuset har klarat både Gudrun och Otto.
Vi gjorde också så med vårt första växthus. Som golv la vi en svart presenning direkt på gräsmattan. Växthuset var någon billig grej på 4,5 kvm i aluminium och tunn kanalplast.

Vi hade det i 8-9 år innan vi bytte till större. I någon storm lossnade en av kanalplastskivorna delvis och vek sig. Jag tror att vinden letade sig in genom takluckan så att det blev tryck inifrån och ut. Det var den enda skadan vi fick på det växthuset. Efter en av de riktigt snöiga vintrarna var vårt växthus faktiskt det enda i grannskapet som var helt, för vi var de enda som var noga med att dra ner snön från taket på växthuset.
 
D danne_i_huset skrev:
min tanke var att bygga ett trädäck med samma mått som växthuset på ett par plintar för att få en stabil grund som inte ruttnar.
borde vara snabbare och enklare att få perfekt i våg och hållbart.

gör jag något uppenbart tankefel?
Om inte trädäcket är tätt kommer det att blåsa in i växthuset underifrån, vilket är väldigt dåligt. Se mitt inlägg ovan, det räckte att takluckan slöt lite dåligt för att en hård vind skulle ta sig in och blåsa loss en skiva inifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.