Hej...med en månadsräkning på över 14000 (11500+3500) i el så funderar jag lite på om jag inte helt enkelt skiter i räkningen och använder elstödet till ett bra elverk som får tuffa på dag och natt istället.elräkningen får jag sen betala av lite då och då min egen takt.någon som vet nåt om nåt som har gjort något liknande.jag kan värma upp hela huset med 3 st dieselvärmare men vill ha lite varmvatten till barnens dagliga tvagning...herregud vilken sjuk värd vi lever i.
 
har du gratis bränsle kommer du att gå plus
 
ikeahantverkaren ikeahantverkaren skrev:
Hej...med en månadsräkning på över 14000 (11500+3500) i el så funderar jag lite på om jag inte helt enkelt skiter i räkningen och använder elstödet till ett bra elverk som får tuffa på dag och natt istället.elräkningen får jag sen betala av lite då och då min egen takt.någon som vet nåt om nåt som har gjort något liknande.jag kan värma upp hela huset med 3 st dieselvärmare men vill ha lite varmvatten till barnens dagliga tvagning...herregud vilken sjuk värd vi lever i.
Vad har du för elpris idag? Det är nog lite sent att tänka på detta nu när priserna stabiliserat sig något. Det finns liknande trådar i forumet där någon/några kommit fram till att elpriset måste vara över 3,5kr/kWh för att elverk med diesel ska löna sig.
 
Du behöver ett påkostat elverk om du ska driva huset 24/7 med det, blir väldigt dyrt när känslig elektronik börjar gå sönder på grund av dålig kvalite på elen.

Förstörde två 18V maskin batteriladdare och ett par batterier när jag körde med ett billigare 3-fas elverk, hade klarat min från det om jag inte varit bekväm och skippat att ta med ett Honda Inverter elverk från jobbet.

Men det är småpengar jämfört med TV, datorer, mobiler, "smarta" vitvaror och värmepumpar.
 
Diesel har ett värmevärde på ungefär 10,2 kWh per liter. Med ett pris på 23 kr/l blir priset för energin i dieseln 2,25 kr/kWh. Eldar du den i en oljepanna med 80% verkningsgrad hamnar du på 2,80 kr/kWh. Det är mindre än jag betalade för elen i december. Men skall du ha el ut av det får du en mycket sämre verkningsgrad. I synnerhet med all låglast som det blir. Låt oss vara generösa och säga att det blir 20% verkningsgrad så blir priset 11,25 kr/kWh för bara bränslet till elverket.

Alltså med decembers extrema elpriser hade det varit billigare att värma med olja än med direktel. Men riktigt så extrema elpriser har vi inte sett att det skulle löna sig med en dieselgenerator. I synnerhet inte om man tar med inköpet.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Som Avemo skriver så är det en synnerligen korkad idé.
Skulle man däremot ta tillvara både värmen och elen från ett elverk så blir det mycket bättre. Men en värmepump med cop 3 gör att även om man skulle få 100% verkningsgrad på att ta el och vvärmefrån elverk så måste elpriset gå upp över 6,7kr per kwh innan en värmepump inte är billigare längre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.