Skall bygga ett enplanshus i lösvirke och tittar på bästa isolerings lösningen på utsidan av 170mm stommen. De flesta verkar lägga horisontella reglar med isolering med vind duk på utsidan följt av läkt och träpanel.
Min leverantör föreslår Isovers Fasadskiva 30 där vind duken först fästs mot stommen och fasad skivan skruvas sedan på följt utav läkt och träpanel. Tyckte underligt så pratade med Isover som anser detta ger mycket bättre prestanda än den klassiska lösningen genom att duken är klämd i position utav yttre skivan.
Jag gillar annorlunda lösningar men vill inte bygga in något ’nytt och modernt’ i ett hus som sedan visar sig vara galet om 10-20år.
Vad är era tankar innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand.
 
Klimatskiva/västkustskiva är inget "nytt och modern".
Det är så man gör nuför tiden å det sättet du beskriver är "gammalt å sämre".
 
T Tjrex skrev:
Klimatskiva/västkustskiva är inget "nytt och modern".
Det är så man gör nuför tiden å det sättet du beskriver är "gammalt å sämre".
Det finns olika åsikter om det där. Själv tror jag inte på de där bergullsskivorna. Vi satte upp sådana hemma på 90-talet och med facit i hand borde vi ha skålat (reglat) och isolerat och spikat på en träfiberbaserad vindskyddsskiva.
 
H heimlaga skrev:
Det finns olika åsikter om det där. Själv tror jag inte på de där bergullsskivorna. Vi satte upp sådana hemma på 90-talet och med facit i hand borde vi ha skålat (reglat) och isolerat och spikat på en träfiberbaserad vindskyddsskiva.
Vad var det som inte fungerade bra?

Är nyfiken för vi har samma lösning på en del av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.