AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla villor värda namnet har redan källare

Edit: om de inte är supergamla då hade de ofta jordkällare istället
Men du har ju redan konstaterat att svensken är rädd för att bila. Så de flesta villor som inte är värda namnet kommer att fortsätta att vara sådana. Och jag är inte säker på att en jordkällare är en bra plats att ha routern på. Både opraktiskt och en dålig miljö för elektroniken.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men du har ju redan konstaterat att svensken är rädd för att bila. Så de flesta villor som inte är värda namnet kommer att fortsätta att vara sådana. Och jag är inte säker på att en jordkällare är en bra plats att ha routern på. Både opraktiskt och en dålig miljö för elektroniken.
Tydligen var vi mindre rädda förr. Alla hus från 1910 fram till 1930 som vi kollat på har haft källare
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men sedan kom openinfra förstörde mark o skog mm med sina grävningar och tror inte ett dugg deras kablar säkrare fast dem är i marken...vissa kablar tom synliga i mark o väggar men likförbannat valde även dem gräva som man gör i Sverige
Så här kan det också se ut där Open Infra har "grävt ner" sin fiber.
Skogsbryn, vissna gräs, bar träd, höstigt eller vårigt landskap, natur, molnigt, ingen snö, vilt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lövskog under tidig vår, kala grenar, övergången vinter till vår, fallna löv, grått och brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försummad träbro i våtmark, omgiven av högt dött gräs och träd. Speglar tecken på förfall och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
Dino84 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tydligen var vi mindre rädda förr. Alla hus från 1910 fram till 1930 som vi kollat på har haft källare
Det hjälper inte dem som har ett hus utan. Jag tror att de hus du tittat på inte utgör ett statistiskt representativt urval av Sveriges husbestånd.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
kisumisu
A Avemo skrev:
Så här kan det också se ut där Open Infra har "grävt ner" sin fiber.
[bild]

[bild]

[bild]
Haha ännu värre än här då :crysmile:
Undra hur länge de lär fungera, stormen tar i alla fall inte ner :thinking:

Skogsmark med lövfällning, nakna grenar, gröna växter, naturlig stig och höst- eller vinterkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En orange kabel sticker ut från en svart slang mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad korsning, grå himmel, fordon parkerade, husvagn, nakna träd och grönskande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trottoarkant med betong och asfalt, smutsig med löv och småsten, slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tydligen var vi mindre rädda förr. Alla hus från 1910 fram till 1930 som vi kollat på har haft källare
Här kan jag hålla med!

Men det är väl dagens och de sista decenniernas gipsväggar mm som inte tål fukt. Riktigt gamla hus kan man tom kallställa helt utan problem. Medans dagens hus tål inte att vara under +12 och utan ventilation mm..

Jag saknar också källare skulle vilja ha det. Men dom redan nämdes i tråden även det tillhör idag minoritet. Svårt hitta bra hus som har läge o skick som har en källare.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Här kan jag hålla med!

Men det är väl dagens och de sista decenniernas gipsväggar mm som inte tål fukt. Riktigt gamla hus kan man tom kallställa helt utan problem. Medans dagens hus tål inte att vara under +12 och utan ventilation mm..

Jag saknar också källare skulle vilja ha det. Men dom redan nämdes i tråden även det tillhör idag minoritet. Svårt hitta bra hus som har läge o skick som har en källare.
Alla hus vi tittat på har det. Men som sagt vi kollar mellan 1910 och 1930. Och främst 1920 till typ 27
 
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla hus vi tittat på har det. Men som sagt vi kollar mellan 1910 och 1930. Och främst 1920 till typ 27
Beror säkert var i landet man bor och hur fanatiska diverse kommuner var på 70 talet. Det var väl då de revs som mest och byggdes nya fina miljonprogram villor i plast mm...

Även om man nu river är det väldigt trist den gamla kvaliten sällan används vid nybygge. Idag nästan ännu värre glaspalatser utan inredning och inre väggar.
 
Jag kan hålla med att jag föredrar dolt om man nu har möjlighet till det.

Men luftburen fiber i en villa så drogs det väl enklast genom vinden för att sedan släppas ned vid tv i vardagsrum. Snabbast och billigast kan jag tänka mig för leverantören men även för husägaren för den delen.

Om man nu inte förberett med rör och annat igenom sin tomt så att man får det nergrävt från stolpen och inkommande i typ källaren/bottenvåningen. Sedan måste man ju ha dragit kablage uppåt i huset för att internet och annat skall funka?

När vi renoverade så var inkommande fiber på exakt ovannämnda sätt ( luftburen och en kabel dragning genom vinden och släppt ner till vardagsrummet utanpåliggande) installerat hos oss. Vi ringde till leverantören och bad de komma ut för att ändra setupen så man slapp kabeln från stolpen till taket. Det krävdes lite planering och grävande och kostade en slant, det var dock en mindre post i totalrenoveringen och tomt iordningställandet.

Vet det fan om man hade gjort det annars om man nu inte behövde renovera huset och förutsättningarna inte fanns där.
 
Det jag inte förstår är varför de behövde göra fiberkonvertern så jäkla stor och ful!

Två white routers med lysande lampor monterade på vägg med blommigt mönster, kablar nertill, korg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det jag inte förstår är varför de behövde göra fiberkonvertern så jäkla stor och ful!

[bild]

Form och design är ju inte många leverantörers prio eller starka sida, men jag håller helt med. Detta ser ju förfärligt ut. Varför inte bara direkt från fabrik tillverka en snygg svart eller vit mindre låda i metall eller något annat så att det estetiskt också ser bra ut.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Form och design är ju inte många leverantörers prio eller starka sida, men jag håller helt med. Detta ser ju förfärligt ut. Varför inte bara direkt från fabrik tillverka en snygg svart eller vit mindre låda i metall eller något annat så att det estetiskt också ser bra ut.
Ja för saken är att öppnar man locket på den så är 85% helt tomt o bara lyft. Helt övertygad om att den skulle kunna vara pytteliten och fortfarande passivt kyld. Nästan som att de väljer dessa stora lådor för att det svindyra priset på indragning ska vara motiverat. ”Titta vilken stor o viktig låda du fick på väggen klart det måste vara dyrt, det förstår du väl?”
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja för saken är att öppnar man locket på den så är 85% helt tomt o bara lyft. Helt övertygad om att den skulle kunna vara pytteliten och fortfarande passivt kyld. Nästan som att de väljer dessa stora lådor för att det svindyra priset på indragning ska vara motiverat. ”Titta vilken stor o viktig låda du fick på väggen klart det måste vara dyrt, det förstår du väl?”
Haha det kan finnas någon sanning i det du skriver, kan tänka mig att många resonerar på det sättet speciellt om man inte förstår sig på tekniken eller vad som är möjligt helt enkelt .
 
D Dino84 skrev:
Haha det kan finnas någon sanning i det du skriver, kan tänka mig att många resonerar på det sättet speciellt om man inte förstår sig på tekniken eller vad som är möjligt helt enkelt .
För många (många) år sen hade jag en motorola microtac (jag tror den hette 5200) GSM telefon - skillnaden mot den dyrare modellen var att skalet på den var tjockare och de lagt i en plastplatta. Jag tror faktiskt åxå att 7200 hade SMS, men 5200 saknade den funktionen. ;P Det är ärligare när alla vet att man tar betalt för funktionalitet och att mjukvara får kosta.

En tapetesrad papplåda över routern kan ju vara väl så "snyggt" för att gömma undan eländet... Inte lika proffsigt som en inbilad plåtlucka - men i vissa fall troligen mer diskret och snyggt - trots allt... :) Det trista är ju som sagt att man monterat den på en synlig plats från början...
 
J JohanLun skrev:
För många (många) år sen hade jag en motorola microtac (jag tror den hette 5200) GSM telefon - skillnaden mot den dyrare modellen var att skalet på den var tjockare och de lagt i en plastplatta. Jag tror faktiskt åxå att 7200 hade SMS, men 5200 saknade den funktionen. ;P Det är ärligare när alla vet att man tar betalt för funktionalitet och att mjukvara får kosta.

En tapetesrad papplåda över routern kan ju vara väl så "snyggt" för att gömma undan eländet... Inte lika proffsigt som en inbilad plåtlucka - men i vissa fall troligen mer diskret och snyggt - trots allt... :) Det trista är ju som sagt att man monterat den på en synlig plats från början...
Helt med dig, nästan vad som helst kan funka för att dölja eländet. Dessvärre så tror jag faktiskt att installatörer och företag inte ens bryr sig att lämna förslag till husägare för en mer ”snyggare” lösning på installation. Vet inte om det handlar om att de inte orkar räkna på det(det hade inneburit platsbesök, planering osv) för att sedan lämna över offert eller helt enkelt endast gör standard installation till närmaste anslutningspunk för att hålla nere kostnaden. Men bane mig är säker på att flera hade kanske accepterat en 500kr snyggare låda för inkommande fiber om det fanns en sådan som tillvall.

Vi hade turen som jag skrev lite högre upp att kunna nyttja situation i och med renoveringen och flytta alla anslutningspunkter i huset till ett nytt teknikrum som vi byggde men kan förstå att detta är ett större projekt och inget man gör på en 2timmars installation.
 
  • Ett öppet elektriskt skåp med etiketterade säkringar, kablar och nätverksutrustning. Regelbunden och tydlig märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.