Hej Hej Kaminexperter!

Har under mina år som snickare installerat ca 10 kaminer i nyproduktioner(contura). Alltid gått smärtfritt, så nu var det äntligen dags att få hem min privata kamin och igår kom den hem

Beställde den via Eldabutiken så var in med husritningarna och säljaren kom fram till att jag ska ha tilluft via skorstenen då den står i "mitten av huset" med betongplatta utan förberedd tilluft.

Släpar in den och börjar packa upp och ska sätta dit anslutningen till tilluften "under kaminen" där man öppnar "ved luckan" där den alltid sitter(på contura iallafall) men där finns bara själva vredet till strypningen och ingen anslutning för tilluften.......(se bild) ser att det sitter 4 st tomma koppar gängstångar som man skulle kunna fästa något don som dom kanske har glömt skicka med????? Har sökt och letat överallt på nätet efter info men inte hittat något . Så vänder mig hit ifall något sitter på en Termatech tt23rgs och vet hur det ska vara?annars får jag väl vänta tills måndag då eldabutiken öppnar Inuti en tvättmaskin, med tvätt, synlig trommel och central rotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, svart metallplatta, skruvar, geometriska utskärningar, närbild, teknisk design, komponent, mönstringad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installerade min tt21 i höstas med uteluft bakifrån. Köpte till en uteluftsats som skruvas på undertill där du fotat.
Nåt saknas helt enkelt i leveras/beställning.
 
Antar att du har tilluft genom skorstenen och inte genom "ytterväggen" har försökt googla efter uteluftsats men får inte upp nåt via termatech... du har möjlighet inte en bild på din undersida
 
Nej, som jag sa, uteluft bakifrån via väggen. Men den börjar med en stos som skruvad uppåt i botten på kaminen. Säkert nåt liknande som behövs om man har skorsten med tilluft.
Har ingen bild utan stosen men såg ut ungefär som din bild.
Lycka till med Termatechs galna leveranstider, väntar fortfarande på en sockelsten som beställdes i september.
 
  • Objektiv av projektor i mörkt rum, närbild, bländad öppning synlig, blå kabel, använd och dammig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
Tror inte det är samma du har ut uteluftanslutning på TT21 Skärmdump från mobil, webbsida med tillbehör och godkännanden för TermaTech-produkter, nedladdningsfält nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



och på TT23 kan man ha tilluftstos Modern, cylindrisk vedkamin med glaslucka, i grått på roterande fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tt21 och tt23 är precis likadana, skiljer bara på sidoglasen.
Men faktum kvarstår, under spjället finns det ingenting. Har du inte fått nån adapter eller stos som ska monteras där så är nåt missat i beställningen. Har du kollat igenom alla lådor och inuti kaminen så att den inte ligger nånstans?
 
J Jan271 skrev:
Tt21 och tt23 är precis likadana, skiljer bara på sidoglasen.
Men faktum kvarstår, under spjället finns det ingenting. Har du inte fått nån adapter eller stos som ska monteras där så är nåt missat i beställningen. Har du kollat igenom alla lådor och inuti kaminen så att den inte ligger nånstans?
Yes. Får kolla på måndag
 
Så här är den monterad på vår kamin. Fantastiskt bra grej med tilluftsskorstenen. Modern kamin inomhus med stensidor, svart skorsten. Ljus interiör, trägolv, fönster och hylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
Precis sådär kommer det se ut du skulle inte kunna få fram en bra bild på "tilluftsdonet" som sitter under Inuti en tom svart arkadkabinett, ledig monteringsplats för spelkontrollpanel, med öppna ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Softish 4 Softish 4 skrev:
Precis sådär kommer det se ut du skulle inte kunna få fram en bra bild på "tilluftsdonet" som sitter under[bild]
Jo, men senare i eftermiddag, jag har hunnit till jobbet nu.
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
Svart flexibel slang ansluten till anordning, möjligt ventilationssystem, med trä och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel slang ansluten till fast utrustning, metallklämmor, dammig yta, industriell eller teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut under. Någon som har tänkt har satt en brädbit på tvären, antagligen för att hålla böjen konstant, men jag vet inte om det är nödvändigt.
Jag tycker idén med tilluftsskorstenen är så genialisk och undrar varför det inte används mer. Vår kamin står mitt i huset för det är bästa placeringen, och skorstenen är guld värd. Det hade varit mycket krångligt att få in luft annars.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tack men jag blir ändå fundersam då jag inte ser spjällspaken på din bild Person pekar på svart plastdel under möbel, kanske en säng, med föremål som täcke och kuvert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte hur jag ska fotografera för att det ska synas. Mer begripligt så här?
Insida av en svart och grå vedspis, synlig mekanism, icke-brinnande, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
Super tackar tackar
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.