Undrar vad detta kan bero på och vad man gör åt det. Träplankor med tydliga årsringar och texturer, varierande bruna nyanser, vertikal orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med horisontella brädor, varierande toner, skuggor, ingen synlig person eller objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normal fukt och mögel, leva med det…
 
Vad är ytan behandld med.
 
B Bjos skrev:
Undrar vad detta kan bero på och vad man gör åt det.[bild][bild]
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normal fukt och mögel, leva med det…
Vet tyvärr inte. Någon form av behandling som ska ge träet ett skydd genom åldrandeprocess, typ vitriol. Man kan se hur ytor där solen kommer till, får en grånande ton och utan prickbildning. Huset är ca 5 år.
 
Fukt som är på norrsida då och på soldsidan torkar det upp. vad är det för panel, nornalt för ute är gran.
 
Gran!
 
Ska det vara i ytterpanel, den är tätast i strukturen. har ni nägot vatten i närheten på de sidor som blir prickiga. troligtvis får nu till sommaren tvätta av fasaden med medel och sen ge den ett skydd av något slag, Om jag tänker rätt så vill ni inte måla ( inta jag heller har vitrol ) tjärvitrol skulle kunna fungera, vanlig järnvitrol är bara som vatten och har inget pigment i sig. Ett ställningstagande av er själva. Har sett målade hus i skärgårdsmiljö som varit prickiga, så det såg ut som mytutnas krig på en gammal TV-apparat efter en säsong. Troligtvis har det varit färg med organisk tillsats och då har mögel någor att äta av..
 
J jonaserik skrev:
Ska det vara i ytterpanel, den är tätast i strukturen. har ni nägot vatten i närheten på de sidor som blir prickiga. troligtvis får nu till sommaren tvätta av fasaden med medel och sen ge den ett skydd av något slag, Om jag tänker rätt så vill ni inte måla ( inta jag heller har vitrol ) tjärvitrol skulle kunna fungera, vanlig järnvitrol är bara som vatten och har inget pigment i sig. Ett ställningstagande av er själva. Har sett målade hus i skärgårdsmiljö som varit prickiga, så det såg ut som mytutnas krig på en gammal TV-apparat efter en säsong. Troligtvis har det varit färg med organisk tillsats och då har mögel någor att äta av..
Huset står i tallskog i Skåne. Inget vatten i dess omedelbara närhet. Jag gör den här researchen för min sons räkning
J jonaserik skrev:
Ska det vara i ytterpanel, den är tätast i strukturen. har ni nägot vatten i närheten på de sidor som blir prickiga. troligtvis får nu till sommaren tvätta av fasaden med medel och sen ge den ett skydd av något slag, Om jag tänker rätt så vill ni inte måla ( inta jag heller har vitrol ) tjärvitrol skulle kunna fungera, vanlig järnvitrol är bara som vatten och har inget pigment i sig. Ett ställningstagande av er själva. Har sett målade hus i skärgårdsmiljö som varit prickiga, så det såg ut som mytutnas krig på en gammal TV-apparat efter en säsong. Troligtvis har det varit färg med organisk tillsats och då har mögel någor att äta av..
Nu har jag av ägaren fått klarhet i att det är Sibirisk Lärk, och att den är behandlad så att den skall "fossileras" med tiden. Ytan ska m a o bli stenhård. Frågan är om man ska se prickarna som del av processen och att låta tiden fortsätta göra jobbet eller om man kan påskynda processen på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.