Hur mycket jord behövs det för att plantera små prydnadsträd alt. en fin buske? Har byggt en mur där jag tänkt att fylla upp med jord bakom (melllan mur, mur och asfalterad gång) ytan är endast ca. 1.5 kvadratmeter. Det ligger ca 10-15 cm matjord på lera/grus/stenbumlingar/sprängsten/mindre stenar.
Hur mycket mäste jag gräva ur och återfylla med matjord, 30, 40, 50, 60 cm eller kanske ännu mer? Det finns som sagt en del lerjord under, men det har också dykt upp stenar på 35x35 cm...
 
Beror på vad du menar för slags träd och buskar. Ju högre träd och buskar ju större rotsystem. Sen finns det vissa buskar som gillar karg mark. Hör med plantskolan. Annars finns det höga perenner.
 
Minst 40 cm och sen skall undet underliggande materialet vara uppluckrat, så att vattnet kan rinna undan.
 
Det blev ca 50 cm, det blir som det blir.
 
Komihåg att vattna MYCKET när det är nyplanterat. Då är det inte vattenkannor som gäller utan mer typ slagen i ett par timmar.
 
Om du inte sänkt ner ett dräneringsrör som du kanske sett dom göra när de sätter träd inne i städer efter gatorna så kan du gräva en grop bredvid trädet och låte trädgårdsslangen stå på nån halvtimme per dag. Det handlar inte bara om att trädet ska dricka en viss mängd, genom att blöta upp jorden riktigt så kommer den sätta sig och sluta sig runt de små rottrådarna på ett annat sätt än torr matjord gör. Jag satte en 5-6 meter hög björk hemma som jag lyckades hålla liv i med idogt vattnande.:)

Man kan komma ihåg detta: Man kan inte just vattna för mycket.

EDIT: det kanske inte framgick men gropen är till för att vattnet inte bara ska rinna undan längs marken och nerför murkanten.....
 
Se upp med bevattning om det är en mycket lerhaltig jord. Då ska det vara en så stor trädgrop som det bara går. 1 m3 är bra om man orkar gräva hemma i trädgården. Vid kraftiga skyfall kan det uppstå en underjordisk sjö i planteringsgropen eftersom vattnet inte rinner genom "lerväggen" på flera dagar och då dränks rötterna.
 
Det är inte mycket lera i jorden.
 
Så bra, du kanske har gjort rull-provet? Kör så det ryker bara , eller skvätter menar jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.