J JohanLun skrev:
Näe, men folk i villa sätter ofta inkommande fiber vid TVn :O
Som sagt, sjukt beteende.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Näe, men folk i villa sätter ofta inkommande fiber vid TVn :O
Jo det är klart roande att se alla "konstiga" placeringar av mediakonvertern plus router mm...;)

Min operatör fick många att förstå vid fiberindragningen att man gärna gömmer undan utrustningen, gärna i en källare så slipper man blinkfyrar och sladdhärvor i själv boytan. (plus problem vid omtapetseringar)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den lösningen kan ju kräva en förfärlig massa bilande om det är ett hus som tidigare inte har källare.
Alla villor värda namnet har redan källare

Edit: om de inte är supergamla då hade de ofta jordkällare istället
 
C
Beträffande den ursprungliga frågeställningen drar jag mig till minnes att det tydligt påpekades i monteringsanvisningen till min infällda elcentral att den absolut inte fick fällas in i en brandcellsbegränsande vägg. Så det kan ju vara en "teknisk" faktor i sammanhanget.
 
Elcentraler på hus med 100 år på nacken sitter ofta på övervåningen. Fiber på 70-talshus sitter ofta i hallen eller bakom TVn. När man gör om och har tid och möjlighet att planera sätter man givetvis båda i ett undanskymt utrymme hyfsat lätt att dra kabel till.

I flerbostadshus borde det gå att planera så det blir snyggt, men tyvärr tror jag ofta de som både säljer och sitter i styrelsen inte funderar så mycket på estetiken.
 
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Luftburen kabel får mig att tänka på mina resor i Asien. Kanske lite insperation för er som gilar det

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Letade efter en specifik bild jag tagit på den värsta härvan du kan tänka dig men hittar den tyvärr inte :/
Men man behöver inte bila upp hela gatan för att leta efter och reparera fel. Man behöver inte heller ha fiberavbrott i veckor när man grävt av kabel och vänta år på att gå fiber pga att tjäle ska bort från marken.

Vet inte hur dem nu gör i Asien men själv har jag färgkodat eller på nåt annat sätt markerat kablar....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men man behöver inte bila upp hela gatan för att leta efter och reparera fel. Man behöver inte heller ha fiberavbrott i veckor när man grävt av kabel och vänta år på att gå fiber pga att tjäle ska bort från marken.

Vet inte hur dem nu gör i Asien men själv har jag färgkodat eller på nåt annat sätt markerat kablar....
Det är inte speciellt estetiskt tilltalande, och i luften är de utsatta både för väder och vind
 
kisumisu
J JohanLun skrev:
En jobbarkompis till mig skulle få fiber. Dragen i telefonstolpara. :D
Intressant faktiskt. I Sverige?

Föreslog de här till Telenor, Telia, IpOnly, Comhem (om inte annat så som tillfälligt läsning) (är ju grävning som kostar, byråkrati med alla tillstånd, tar tid) som totalt avvisade iden. Nåja Telenor gjorde tillslut grävningen och skötte de ändå snyggt! Men ett jäkla väntande.

Men sedan kom openinfra förstörde mark o skog mm med sina grävningar och tror inte ett dugg deras kablar säkrare fast dem är i marken...vissa kablar tom synliga i mark o väggar men likförbannat valde även dem gräva som man gör i Sverige :crysmile:
 
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte speciellt estetiskt tilltalande, och i luften är de utsatta både för väder och vind
Smaken är som baken. Är själv trött på förstörda vägar som man inte återställer ordentligt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Smaken är som baken. Är själv trött på förstörda vägar som man inte återställer ordentligt.
Det håller jag med om. Men det är symptom på något annat fel. Tex måste kommunen vaska pengarna annars får de mindre anslag nästa period
 
J JohanLun skrev:
En jobbarkompis till mig skulle få fiber. Dragen i telefonstolpara. :D
Så har de gjort här med. De var billigast så, helt enkelt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår inte hela grejen att dölja allt i Sverige :thinking:
Enklare felsöka och uppgradera och ändra när sladdar, rör mm är synligt.

En router skall dessutom vara framme och inte i ett skåp. Dels för wifi täckning och dels för överhettning...papplådor, små skåp och elektronik rimmar inte bra ihop :thinking:

Kabeltv i en finsk stad
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Är lite förvånande att se någon vilja ha luftburna kablar precis efter stormen Otto...
Finns en anledning till att det lagts ner massor av pengar på att gräva ner så mycket, särskilt efter stormen Gudrun.

Sen gillar hackspettar tydligen luftburen fiber.
 
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det håller jag med om. Men det är symptom på något annat fel. Tex måste kommunen vaska pengarna annars får de mindre anslag nästa period
Nu var det openinfra dom förstörde.
Visst våran kommun missköter vägarna. Men ska inte den som gräver återställa det är väl inte kommunens pengar som ska gå till det?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nu var det openinfra dom förstörde.
Visst våran kommun missköter vägarna. Men ska inte den som gräver återställa det är väl inte kommunens pengar som ska gå till det?
Oberoende av vem som betalar så måste det samordnas så man löser både fjärrvärme, elnät, fiber och VA
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N Nyikåk skrev:
Är lite förvånande att se någon vilja ha luftburna kablar precis efter stormen Otto...
Finns en anledning till att det lagts ner massor av pengar på att gräva ner så mycket, särskilt efter stormen Gudrun.

Sen gillar hackspettar tydligen luftburen fiber.
Som jag redan nämde skulle det i vissa fall fungera bättre t ex i de fallen där 2 av 18 hus vill ha kabel tv. Var tydligen så när fd Televerket fd ComHem frågat intresse.

Jag hade enorma problem med både Internet och TV när jag flyttade in i huset. Bara för att grannskapet räcker Adsl på 0.5Mbit och marksänt tv. Parabolen fungerade inte heller pga massa träd. Det senare började dock fungera efter lite röjande i skogen och inflammerade grannrelationer.....

Nu är det dock nya grannar (nya närmaste grannen tom själv fällde resterande 24st träd bort, så nu har vi sol också) och nytt folk så då när Telenor äntligen kom med fiberintresse frågan så tog 15 hus av 18 fiber. Tog bara tid få det. Men hade vi inte nått 40% intresse så hade jag nog än idag saknat vettig internet uppkoppling då de inte lönar sig börja gräva då.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.