Det första ni gör borde vara att köpa en byggnadsställningar,
Och är ni inte mångmiljonärer så har ni säkrat fritiden i minst 10 år
 
  • Haha
metalmama och 1 till
  • Laddar…
Olika skum har olika egenskaper, vissa binder fukt vilket såklart i det här fallet vore mindre bra. Vet dock inte om frånvaron vore så mycket bättre. :)

Som sagt knackar man bort bom (det som är löst), lagar och putsar. I det här fallet bör ni nog se det som en helt ny fasad. Läs på lite om tunn- och tjockputs vilket är två teknikern hela fasaden ska göras om kan man överväga att tilläggsisolera med sina för- och nackdelar.
Det behöver vara plusgrader och om det är nederbörd får ställningen täckas med pressening.
Säkert inte omöjligt att göra själv men om ni behöver hyra ställning mm tror jag att den längre tiden blir kostsam jämfört med att arbetet sker med högre tempo.
 
MultiMan
Ja, som andra sagt, täta taket är alltid högsta prioritet. Gör det före allt annat.

Med tanke på svårighetsgraden att fixa putsade fasader så hade jag bytt till något annat, enklare, t ex vanligt trä, som @Jonatan79 föreslagit. Enda ekonomiskt vettiga på det huset. Nu är virke mycket dyrare än tidigare också, men det är enkelt att hantera själv även om man är ovan.

Det finns ju alternativ som är ännu enklare och billigare men då ser det inget vidare ut oftast, såsom plåt.
 
  • Gilla
metalmama och 1 till
  • Laddar…
Den där fasaden är bara att knacka ner och putsa om. Jag har svårt att gissa kostnad, men ett par hundra - uppåt en halvmiljon.
I samma veva får man se över fönster, ventiler, hängrännor och stuprör och annat plåtarbete.

Vad har ni för planer för det där huset?
Av det jag sett så kan ni nog snudd på få en ny villa för vad det skulle kosta att anlita en byggfirma för allt jobb.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Tack för detta svar! Ja självklart har vi noll kunskap om hur vi ska renovera och har en byggfirma som gör det mesta, vi tänker väl mest vad vi kan göra själva för att förbereda och på så sätt hålla kostnaderna nere.

Helt rätt med taket. Jag gör vad jag kan för att övertala gubben att det måste göras ordentligt och som prio nr 1. Jag bryr mig inte så mycket på hur huset kosmetiskt ser ut, mer om fasaden är i så dåligt skick att det kommer göra mer skada om vi skjuter på det.
Du skriver att ni har
"noll kunskap om hur ni ska renovera".

Ni köper ett objekt som har behov av total renovering/rivning.
Verkar inte som ni har pengarna för att renovera.
Eller hur mycket kapital har ni tillgång till?

Är det från Byggahus som ni ska ta råd om hur ni ska göra?

Ni har redan fått råd om att sälj!
men också om att börja med taket.

Ni ska "campa" under renoveringen på tomten.
Är det en 5-årsplan eller vilket tidsperspektiv har ni för er "camping"?
 
Har två trådar om detta huset och kanske Moderator kan sammanfoga? Vet inte hur det funkar på detta forumet.

Lägger in vad jag skrev i andra tråden om huset som kan vara relevant här med.

Planerna för huset, ja du. Vi tänkte som sagt bo i delar av det och sedan se om vi kan öppna upp samlingslokalen för allmänheten på sikt. Har lite kontakt med kommunen och sånt.

Vi har inte oändligt med pengar och min man kommer jobba heltid på att fixa med huset. Vi är som sagt vana vid engelsk byggstandard så huset kändes inte konstigt för oss på det planet.

Stommen, husgrund, rör och el är under kontroll och enligt byggfirman inte förlorad. Men visst, fixar vi inte taket är vi snart där, utan återvändo. Vi får göra ett försök och se hur det går att bo i huset detta året. Tidigare ägaren har bott där periodvis men som sagt lämnat det åt sitt öde i 8 år.

Tack för inte bli outade men med ett så knasigt hus är det kanske svårt att försvinna i mängden. Borde kanske ha en tråd som följer hur det går för oss när vi kämpar på.

Kommentarer om att vi tagit vatten över huvudet eller är naiva eller bänga i päraskallen undanbedes. Vi vägar hört allt detta förut. Vad jag önskad är råd och erfarenheter från andra som kanske är intresserade av att följa ett överambitiöst "vansinnesprojekt". Alla vill inte byta kök 3 ggr på 10 år för att se ut som alla hemnet annonser. Lite spänning i vardagen. Ha!
 
  • Gilla
Fixerskan och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det första ni gör borde vara att köpa en byggnadsställningar,
Och är ni inte mångmiljonärer så har ni säkrat fritiden i minst 10 år
Vad skulle du rekommendera att vi köper ifrån? Min man har varit inne på att vi borde ha en. Kan man ens få tag på det second hand? Byggaren sa 100,000kr för att hyra ställning för takbytet. Vad kostar det att köpa?

Jo han är helt inställd på att göra detta i 10 år till. Bless him!
 
O Odi et Amo skrev:
Olika skum har olika egenskaper, vissa binder fukt vilket såklart i det här fallet vore mindre bra. Vet dock inte om frånvaron vore så mycket bättre. :)

Som sagt knackar man bort bom (det som är löst), lagar och putsar. I det här fallet bör ni nog se det som en helt ny fasad. Läs på lite om tunn- och tjockputs vilket är två teknikern hela fasaden ska göras om kan man överväga att tilläggsisolera med sina för- och nackdelar.
Det behöver vara plusgrader och om det är nederbörd får ställningen täckas med pressening.
Säkert inte omöjligt att göra själv men om ni behöver hyra ställning mm tror jag att den längre tiden blir kostsam jämfört med att arbetet sker med högre tempo.
Ja byggaren sa att det var bäst att göra allt på en gång, tak fasad och allt.
 
Är putsen bara bitvis släppt/bom så är det nog inte orimligt att om ni köper en ställning och gör jobbet själv det billigaste och bästa.

Om huset är stort och vissa delar inte ska bos i så är det kanske inte fel att göra som ni redan tycks gjort på ett parti, på med plåttak för att stoppa vatteninflöde. Det löser inte ruttet virke, men ska ni inte "bygga för" detta så kanske det kan duga. Om utrymmet under är "öppet" går ju både att se vad som händer och att det har chans att torka ut.

Tycks inte finnas nån bild på hela huset, så är ju omöjligt att säga hur omfattande jobbet är.

Jag tror iallafall det viktigaste är att skippa fogskum, plast och presenningar. Låta bli gullfiber, cementputs och plastfärg. Har gamla hus tätt tak, hel fasad och hela fönster har de en förmåga att kunna stå länge utan att ruttna bort pga de inte har material som stänger in fukt utan det kan torka ut. Jag förstår att ni framförallt vill få huset att överleva, inte lägga pengarna på nya kök och badrum, det är bortkastat om huset skal inte är klart.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den där fasaden är bara att knacka ner och putsa om. Jag har svårt att gissa kostnad, men ett par hundra - uppåt en halvmiljon.
I samma veva får man se över fönster, ventiler, hängrännor och stuprör och annat plåtarbete.

Vad har ni för planer för det där huset?
Av det jag sett så kan ni nog snudd på få en ny villa för vad det skulle kosta att anlita en byggfirma för allt jobb.

Kanske det, men vi vill inte ha ett nybyggt hus och är nöjda med med vår byggfirma med stor lokalkunskap om huset och dess historia. Hur vi jobbat/jobbar är att de kommer in och gör de saker som vi definitivt inte kan göra själva som stambyte, ny el, ny husgrund. Byggaren valde att börja där för ett år sedan och gjorde då bedömningen efter besiktnkng att taket kunde vänta ett år. Det är en välrenommerad byggfirma på helentreprenad.

Kanske var jag otydlig med att vi inte skulle fixa allt själva jag undrade mer om vad vi kunde göra själva för att hjälpa till och inspiration om det var bättre att försöka putsa om eller om man skulle välja annan typ av fasad som föreslagits i tråden. Men det blir väl bygglov på det?
 
Gör förresten inte som många gör, byta ut de gamla fönstren mot nya. Kostar mkt och ger troligen ingen lönsamhet förrns ni är döda och fönstren bytta igen.

Börja med tak och sen fasad.
 
  • Gilla
metalmama och 2 till
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Känns spontant som om vårt renoveringsobjekt är mer Pang i Bygget än Husdrömmar.
;)
 
  • Haha
metalmama
  • Laddar…
MultiMan
"Lick of paint - lick of paint - one hour!" :rofl:
 
  • Haha
metalmama
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Vad skulle du rekommendera att vi köper ifrån? Min man har varit inne på att vi borde ha en. Kan man ens få tag på det second hand? Byggaren sa 100,000kr för att hyra ställning för takbytet. Vad kostar det att köpa?

Jo han är helt inställd på att göra detta i 10 år till. Bless him!
Begagnade byggställningar säljs efter konkurser.
Leta t ex på Klaravik, Units, Psauction m.fl.

Att din man ska renovera på heltid innebär det att han inte kommer arbeta med IT alls , dvs inte drar in några pengar alls?
Jag tror mer på att din man ska ägna sig åt IT på heltid och gärna mer för att se till att era pengar inte tar slut i denna extremt omfattande renovering av många kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.