Vi flyttar snart in i vårt stora renoveringsobjekt och kommer att ha ett uttag för byggel och vatten/avlopp för toalett och duschkabin. Om det inte fixas har vi en campingtoalett. Hur gör vi med varmvatten? Finns någon smart lösning? Vi kommer ha tillgång till kallvatten/dricksvatten.

Hur gör vi med värmen? Ingen möjlighet till att elda inne.

Vad tycker ni att vi måste ha för att klara oss att överleva de första månaderna på detta vis? Dieselvärmare? Grill/gasol kök ute i trädgården? Någon basic varmvattenberedare som värms med en kolv?

Vi kommer i princip campa i vårt eget hus! Inte i vildmarken dock utan i en Skånsk by med tillgång till affär.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Liten kyl/frys, micro och induktionsplatta för matlagning. Eller en sån där liten ugn med två spisplattor på toppen. Att stå och grilla ute i alla väder låter inte kul. Diskmaskin eller åtminstone en liten bänkdiskmaskin skulle jag också satsa på om det går att ordna med vatten och avlopp. Man vill lägga sin tid på att bygga/renovera, inte på att diska. Tvättmaskin är ännu viktigare, om ni inte har möjlighet att tvätta någon annanstans.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Kolla blocket eller marketplace efter begagnad liten varmvattenberedare. Jag köpte en under vår renovering för 400 kr som jag sen sålde för samma peng till en annan när vi var klara. Han skulle också renovera.
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Bra tips alltihop. Ska börja kolla runt på blocket.
 
M mrsnhp skrev:
Liten kyl/frys, micro och induktionsplatta för matlagning. Eller en sån där liten ugn med två spisplattor på toppen. Att stå och grilla ute i alla väder låter inte kul. Diskmaskin eller åtminstone en liten bänkdiskmaskin skulle jag också satsa på om det går att ordna med vatten och avlopp. Man vill lägga sin tid på att bygga/renovera, inte på att diska. Tvättmaskin är ännu viktigare, om ni inte har möjlighet att tvätta någon annanstans.
Vi har en del av de grejerna redan. Kokplatta blir det helt klart. Det finns ett befintligt kök som inte är inkopplat men de ska fixa. Tvättmaskin anslutning ska byggaren också fixa.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Kolla blocket eller marketplace efter begagnad liten varmvattenberedare. Jag köpte en under vår renovering för 400 kr som jag sen sålde för samma peng till en annan när vi var klara. Han skulle också renovera.
Kommer man kunna köra en sådan på bygg el?
 
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
Notera då att kokplattor numera finns med induktion. Billigt. Helt överlägset.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Kommer man kunna köra en sådan på bygg el?
Det styrs av hur många ampere du har tillgång till på byggelen, det är inget fast mått utan kan vara allt från en 10A 230v till stora matningar från transformatorstation på flera hundra A

Enkelt utryckt så har du tillgång till en liten 3 fas-central ska det inte vara något problem, du bör då ha alla fall 3x16A, du behöver kanske prioritera vad du kör i bland men överlag inget problem. Betvivlar inte att det också räcker till att hålla dräglig värme i alla fall en del av huset, alternativet är nån form av gasolvärmare men det blir snabbt ganska dyrt även om direktverkande inte heller är gratis så tror jag ändå att man kommer undan billigare med el.
 
metalmama metalmama skrev:
Bra tips alltihop. Ska börja kolla runt på blocket.
Kolla även på bortskänkes, det är otroligt vad folk vill bli av med
 
  • Gilla
metalmama
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det styrs av hur många ampere du har tillgång till på byggelen, det är inget fast mått utan kan vara allt från en 10A 230v till stora matningar från transformatorstation på flera hundra A

Enkelt utryckt så har du tillgång till en liten 3 fas-central ska det inte vara något problem, du bör då ha alla fall 3x16A, du behöver kanske prioritera vad du kör i bland men överlag inget problem. Betvivlar inte att det också räcker till att hålla dräglig värme i alla fall en del av huset, alternativet är nån form av gasolvärmare men det blir snabbt ganska dyrt även om direktverkande inte heller är gratis så tror jag ändå att man kommer undan billigare med el.
Ska kolla med byggaren vad vi kommer ha där uppe. Där nere har vi redan som på bilden.

Vi kommer köra någon form av el element. Mannen har researchat något som var ok kostnadsmäsdigt. Vi går mot vår-sommar och hoppas att det kommer att gå ok med värme.
 
  • En hand ansluter en röd och blå industriströmkontakt till ett säkerhetskopplat vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Gjorde en sökning lite snabbt,sen beror det på var i skåne ni är.
[länk]
Men toppen! Vi kan åka en bit för att hämta etc.

Planen är att köra prepping/spartanskt tills vi är där på heltid och sen kan min man åka runt och hämta etc. Han kommer hålla på med detta på heltid ett tag.
 
Hoppas att ni hinner med bara, en del kan vara ¨åtrvärda ocjh fösvinna snabbt.. Men nu jar ni lite info om vad man kan hitta

EDIT Det gäller atr vara på hugget varje kväll/morgon/kväll för att hinna med.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Hoppas att ni hinner med bara, en del kan vara ¨åtrvärda ocjh fösvinna snabbt.. Men nu jar ni lite info om vad man kan hitta

EDIT Det gäller atr vara på hugget varje kväll/morgon/kväll för att hinna med.
Väldigt sant. Man får vara på hugget och sticka och hämta direkt. Tack för all hjälp!
 
Facebook köp och sälj brukar ha mycket fynd o överblivet byggmaterial för skapliga pengar
 
  • Gilla
mr34456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.