Hej!
Min man och jag har precis köpt vårt första hus och sitter nu och funderar kring elavtal. Då vi bott i lägenhet alla år innan är detta hela nytt för oss och känns som en djungel - snälla hjälp oss i hur vi ska tänka.

Ska man ha fast, rörligt, mix? Vi har ingen aning ‍♀️

Fakta kring huset:
Byggår 2016
Boarea 125kvm
Uppvärmning: Fjärrvärme till vattenburet system
Elförbrukning (räknat på 2vuxna 3 barn) 9952 kWh/år Avser uppvärmning och hushållsel
(Vi är 2 vuxna 1 barn)
Elområde 3

Evigt tacksam för all hjälp!
 
E
M amolnar skrev:
Hej!
Min man och jag har precis köpt vårt första hus och sitter nu och funderar kring elavtal. Då vi bott i lägenhet alla år innan är detta hela nytt för oss och känns som en djungel - snälla hjälp oss i hur vi ska tänka.

Ska man ha fast, rörligt, mix? Vi har ingen aning ‍♀️

Fakta kring huset:
Byggår 2016
Boarea 125kvm
Uppvärmning: Fjärrvärme till vattenburet system
Elförbrukning (räknat på 2vuxna 3 barn) 9952 kWh/år Avser uppvärmning och hushållsel
(Vi är 2 vuxna 1 barn)
Elområde 3

Evigt tacksam för all hjälp!
Rörligt är historiskt billigast. Orkar du lägga mödan är det bra UD uppdaterar din sökning vart år och byter till billigaste. Fjärrvärme är ett annat avtal.

Du har även rörligt med timpris men det passar bäst för den som orkar engagera sig och styra om laster till billiga tider på dygnet.
 
M amolnar skrev:
Hej!
Min man och jag har precis köpt vårt första hus och sitter nu och funderar kring elavtal. Då vi bott i lägenhet alla år innan är detta hela nytt för oss och känns som en djungel - snälla hjälp oss i hur vi ska tänka.

Ska man ha fast, rörligt, mix? Vi har ingen aning ‍♀️

Fakta kring huset:
Byggår 2016
Boarea 125kvm
Uppvärmning: Fjärrvärme till vattenburet system
Elförbrukning (räknat på 2vuxna 3 barn) 9952 kWh/år Avser uppvärmning och hushållsel
(Vi är 2 vuxna 1 barn)
Elområde 3

Evigt tacksam för all hjälp!
Elförbrukningen är klart hög när ni har fjärrvärme, snittet ligger kring 5000kWh hushållsel.
Citat
"Elförbrukning (räknat på 2vuxna 3 barn) 9952 kWh/år Avser uppvärmning och hushållsel"
Vad värmer ni med el? Golvvärme?

Sen är rörligt elpris det ni ska välja.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Har ni fjärrvärme så finns det ingen anledning att ni skall göra av med mer än 4000kWh.

Måste finnas många av: spabad, elbilar, handdukstorkar och elgolv, uppvärmda oisolerade förråd/uterum samt kanske nån plasm TV för att lyckas komma upp i närmare 10000kWh

Har man fjärrvärme och en normal inkomst så är det månadsrörligt ni skall ha. Den dag ni skaffar elbil kan ni fundera på timrörligt...
 
10 000 kWh låter mycket med fjärrvärme, vi gör av med ca 14 000 kWh i vårt hus på 126 kvm med LLVP och direktverkande el, även det i elområde 3. Ni borde kunna halvera elförbrukningen ganska enkelt genom att leta efter alla eltjuvar.

När det gäller elavtal finns det väl inget annat än rörligt att välja nu, fastprisavtal blir nog bara dyrt. Det kan också vara värt att kolla med nätägaren om de har något avtal med bättre pris för fjärrvärmekunder eller liknande. Det förutsätter antagligen att fjärrvärme och nätägare är samma företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.