Om du beställer en radonmätning: kolla först om din kommun kanske har ett avtal med något företag så att du får rabatt. Jag gick via Uppsala kommuns hemsida och beställde en mätning hos Radonova med tre dosor till det rabatterade priset 380 kronor. Hade jag beställt mätningen direkt från Radonova hade det gått på 1445 spänn.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mätte även i vardagsrummet och där är det nu under 100, så det är jag nöjd med. Men sovrummet tillbringar vi ju många timmar.

Jag märkte idag till min förvåning att det drar luft om jag håller vid golvlisten närmast ytterväggen på husets kortsidan, det är allt i vårat sovrum.

Vad kommer jag behöva göra för att täta där på ett bra sätt?

Dra bort listerna och använda någon bra fogmassa?

Tack på förhand
 
  • Hand vid list längs trägolv och vägg, närbild, inomhus, bostadsdetalj, gultonade material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Frågan är ju om det kommer in luft där eller om det är luften från fönsterventilen som passerar förbi där.

Om det kommer in luft där så är nog första steget att se till att luften kan komma in på en enklare sätt.
 
Fairlane
Man brukar säga att långtidsmätning i 2 månader är det som säger något om radonhalten, snabbtest på 7 dagar kan ge en hint, men är osäkra. Mätningar på någon timme känns ju nästan helt meningslöst.

Är man orolig skulle jag beställa ett testkitt för cirka 500 kronor så vet man lite mer säkert. Sen kan man kontrollera hur man bör åtgärda radonhalten efteråt.

Här kan man läsa lite mer för att få en allmän kunskap: länk

Är ni och barnen storrökare ska ni kanske vara lite oroliga, annars kan ni nog slappna av.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man brukar säga att långtidsmätning i 2 månader är det som säger något om radonhalten, snabbtest på 7 dagar kan ge en hint, men är osäkra. Mätningar på någon timme känns ju nästan helt meningslöst.

Är man orolig skulle jag beställa ett testkitt för cirka 500 kronor så vet man lite mer säkert. Sen kan man kontrollera hur man bör åtgärda radonhalten efteråt.

Här kan man läsa lite mer för att få en allmän kunskap: länk

Är ni och barnen storrökare ska ni kanske vara lite oroliga, annars kan ni nog slappna av.
jag tror inte att Airthings apparaterna är meningslösa. Jag har tidigare gjort flera långtidsmätningar och fått precis samma värden med Airthings. Stänger jag av fläkten till radonsugen är jag tämligen omgående tillbaka till vad långtidsmätningarna visade innan åtgärd.
 
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
jag tror inte att Airthings apparaterna är meningslösa. Jag har tidigare gjort flera långtidsmätningar och fått precis samma värden med Airthings. Stänger jag av fläkten till radonsugen är jag tämligen omgående tillbaka till vad långtidsmätningarna visade innan åtgärd.
Det är ändå ett årsmedelvärde som man ska få fram, det fixar man troligen inte så snabbt. Däremot säger man ju att de du göra för att se om en viss åtgärd gör skillnad, dvs som du gör när du stänger av sugen. Man ser att radon sugen gör nytta, men att tolka värdena som exakta tror jag inte generellt fungerar.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Hej,

Det handlar om en byggnad på 138kvm från 1984 med krypgrund och träfasad.

Vi tänker att det ska läggas på folie över marken i krypgrunden och ev avfuktare men efter jag mätt radonhalten i vissa rum i några dagar nu så kanske vi får tänka om var pengar prioriteras först?

Mycket verkar vara hemmagjort där, tex golv, listor då det är stora glipor runt rör och kanter, påverkar detta radonhalten tro?

Ventilation är mekaniska frånluft tror jag, finns på en del fönster. Man kan höra att det susar rätt bra i ungsfläkten.

I vårat sovrumm ligger radovärdet på omkring 200 och på dagen ofta 170-180.
Ena barnens rum ligger på 150.

Är det bara kontakta närmaste radonsanerare eller är jag för orolig?

För övrigt är det ganska många hål i taken pga det varit olika kablar där och vad jag förstår ska det vara tätt till vinden. Hur bör jag täta dessa hål?

Stort tack på förhand.
Den här bör man även läsa från Boverket innan man gör några åtgärder eller kontaktar oftast dyr saneringsfirma.
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2018/atgarder-mot-radon-i-bostader.pdf
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ändå ett årsmedelvärde som man ska få fram, det fixar man troligen inte så snabbt. Däremot säger man ju att de du göra för att se om en viss åtgärd gör skillnad, dvs som du gör när du stänger av sugen. Man ser att radon sugen gör nytta, men att tolka värdena som exakta tror jag inte generellt fungerar.
Jag vill inte uttala mig så säkert i frågan, men jag noterar ändå att när jag gjort långtidsmätningar före och efter åtgärder så stämmer dessa värden med väldigt bra med vad Airthingsprylarna mäter på några dagar. Jag skaffade faktiskt ett par Airthings Wave Radon häromdagen (rea på Elgiganten) och dessa apparater vill ha 7 dagar på sig innan man ska lita på värdena, men jag ser redan efter ett par dagar att det svänger in mot vad jag förväntar mig att det är baserat på långtidsmätningarna.

Vad gäller årsmedel så uppfattar jag det inte som att Airthings gör anspråk på att ge ett årsmedelvärde baserat på några dagars mätningar, utan årsmedeltalet finns inte innan ett år har gått. Jag kan ha förstått detta fel, men det är så jag tolkar medelvärdena - det är baserat på historik helt enkelt. Det är väl inte omöjligt att baserat på någon förväntad variation över säsongen prediktera ett årsvärde, men det har ju inte riktigt något värde som jag ser det.

Kanske gör jag ett mistag i att titta på aktuellt värde eller dag/vecko/månadssnitt och jämföra med gränsvärden för årsmedel, men jag tänker att jag ligger bra till om alla snitt och aktuella värden är krokarna av 30-50bg/m3. Det är också nyttigt att förstå vad som ger lokala variationer baserat på ändringar i ventilation osv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.