Lägenheten är 75 kvm
- jordade uttag finns men helt fel kopplad innanför. Så lägenheten ska jordas om.
- spotlights i takens armatur har gömts så att man inte kan komma åt den. För att göra det måste man riva ner väggen. Sladdarna till spotlights är inte kanaliserade.
- badrummets el installation är helt fel. Det finns dator sladdar i taket kopplade till spot lightsen.
badrummet är total renoverad och kvalitetsintyg finns.

Summan som jag angav handlar bara om elen. Sedan upptäcker jag problem med badrum, luktar ordentligt med avlopp.
- ventilation, man hade gömt renslucka och installerar fel fläkt och ej kopplar ventilationen rätt.
 
M Mikaelarenovering skrev:
Lägenheten är 75 kvm
- jordade uttag finns men helt fel kopplad innanför. Så lägenheten ska jordas om.
- spotlights i takens armatur har gömts så att man inte kan komma åt den. För att göra det måste man riva ner väggen. Sladdarna till spotlights är inte kanaliserade.
- badrummets el installation är helt fel. Det finns dator sladdar i taket kopplade till spot lightsen.
badrummet är total renoverad och kvalitetsintyg finns.

Summan som jag angav handlar bara om elen. Sedan upptäcker jag problem med badrum, luktar ordentligt med avlopp.
- ventilation, man hade gömt renslucka och installerar fel fläkt och ej kopplar ventilationen rätt.
Saknas det jordkabel när du säger att dom är felkopplade eller vad avses?

Har du kollat vattenlåsen?

Ventilation, är det typ Pax fläkt vi talar om då?

Bilder är alltid bra, det underlättar för att få hjälp. (y)
 
Ja ny jordade uttag installerade utan skyddjord framdraget eller inkopplat till uttaget
 
E
M Mikaelarenovering skrev:
Lägenheten är 75 kvm
- jordade uttag finns men helt fel kopplad innanför. Så lägenheten ska jordas om.
- spotlights i takens armatur har gömts så att man inte kan komma åt den. För att göra det måste man riva ner väggen. Sladdarna till spotlights är inte kanaliserade.
- badrummets el installation är helt fel. Det finns dator sladdar i taket kopplade till spot lightsen.
badrummet är total renoverad och kvalitetsintyg finns.

Summan som jag angav handlar bara om elen. Sedan upptäcker jag problem med badrum, luktar ordentligt med avlopp.
- ventilation, man hade gömt renslucka och installerar fel fläkt och ej kopplar ventilationen rätt.
Ja, ska du jorda om = dra nya kablar i hela lägenheten samt byta stigare är det inget dolt fel ej heller ska det kosta några 100 tusen.

Att man satt utta med jord är fel och då kan du fråga om din föregångare sparat de gamla uttagen så du kan montera upp dessa.

Vem som helst får köpa uttag idag så det är inte konstigare än att din föregångare tyckte uttag och strömbrytare var lite fulgula och går ner till Claes & Co där personalen som ska ha koll på vad de säljer meddelar att hen ska ha jordat. Och så blev det så.

Försökte göra rätt men genom bristande samhällskunskap blev det fel. Du har säkert gjort liknade i bostaden du sålde.

Idag är det allmänt känt att jordade uttag i en lägenhet inte är ett säkert tecken på att det de facto finns jord. Man måste titta efter varningsklockor.

På vilket sätt utförde du testerna av elanläggningen? Det borde framgått då.

Trist att det inte levde upp till dina förväntningar, men det är som sagt allmänt känt idag att en nyrenoverad våning kan innehålla mycket fusk, saknas kvitton och GDSaren varit framme kan du ju fundera över dennes kompetens, har den personen verkligen 7 års erfarenhet som elektriker, rörmåckare, plattsättare, ventilationsinstallatör, målare, snickare med mera, i så fall bör vederbörande kunna visa upp detta i sin LinkInprofil och i annat fall har du ju köpt grisen i säcken.

FredrikR FredrikR skrev:
Saknas det jordkabel när du säger att dom är felkopplade eller vad avses?

Har du kollat vattenlåsen?

Ventilation, är det typ Pax fläkt vi talar om då?

Bilder är alltid bra, det underlättar för att få hjälp. (y)
Ge nu inte Mikaela falska förhoppningar, hur ska du kunna hjälpa?
Trist att det blivit som det blivit men Detta händer tyvärr dagligen och inte mer än så.
 
Ja jag verkar ha köpt grisen i säcken som du säger. Det är fel i varenda rum. Jag har bott i hyresrätt innan.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är ju uppenbart något som är fel, varför kan du inte läsa trådarna istället för att fråga efter tolkning hela tiden?

Detta är ett forum, tråd skapare kan inte skriva en uppsats om ämnet, vissa slutsatser får man dra själv. Då huset byggdes drogs troligen el från Barsebäck in till tråd skapare s vägguttag så det handlar inte om något byggfusk. Men längs vägen har något gått snett. Troligen då ts flyttade in eftersom allt fungerade klanderfritt tills dess.

Kan vara så enkelt att hen monterade en dålig glöd lampa - påff!

Nu när hen har flyttat hemifrån och till egen lägenhet tillkommer oerhörda ansvarskrav och det börjar bli dags att ta reda på saker och ting.

Detta forum kan vara en bra väg att gå.

Vet du svaret på frågan, så tala. Eljest alternativ B.

Har du något exempel på dolda fel liknande detta så släng upp det.
När TS skriver ”därefter släcktes halva lägenheten. Skrev till elektriker och var orolig- han hittade ojordade Utag, andra nyjordade. ”

Så kan jag inte tolkade det som annat än att elektrikern tittade på elen efter att halva lägenheten slocknade. Då har jag svårt att tro att TS behöver tips om att leta efter proppar.
 
E
M Mikaelarenovering skrev:
Ja jag verkar ha köpt grisen i säcken som du säger. Det är fel i varenda rum. Jag har bott i hyresrätt innan.
Kanske även att dina hantverkare velat skrämma upp dig lite, lägg upp en tråd på varje problem så ska du få ut bästa lösningen, är det så att ni kan utföra artbete själva eller ni är i händerna på proffsen?

Vad gäller uttagen, hur många gäller det? Det finns olika alternativ, du kan köpa och byta till ojordad för 150 kronor styck själv samt få insatt en jordfelsbrytare, men kolla med din förening för ibland upphandlas detta gemensamt i samband med stambyte.

Vad gäller ventilationen hade jag också hört med föreningen som steg 1.

D Daniel 109 skrev:
När TS skriver ”därefter släcktes halva lägenheten. Skrev till elektriker och var orolig- han hittade ojordade Utag, andra nyjordade. ”

Så kan jag inte tolkade det som annat än att elektrikern tittade på elen efter att halva lägenheten slocknade. Då har jag svårt att tro att TS behöver tips om att leta efter proppar.
Är delar av lägenheten fortfarande släkt? I vilket fall behöver Mikaela var hens mätare och huvudproppar sitter, inget kan förändra detta faktum.
 
M Mikaelarenovering skrev:
spotlights i takens armatur har gömts så att man inte kan komma åt den. För att göra det måste man riva ner väggen. Sladdarna till spotlights är inte kanaliserade.
Är det spotlights för klenspänning som drivs via transformator? I så fall är det väl ok med löst liggande kablar även om det inte är så praktiskt?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ge nu inte Mikaela falska förhoppningar, hur ska du kunna hjälpa?
Trist att det blivit som det blivit men Detta händer tyvärr dagligen och inte mer än så.
Vad svamlar du om egentligen?
Ditt inlägg innehåller lite pekpinnar, inget annat.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, ska du jorda om = dra nya kablar i hela lägenheten samt byta stigare är det inget dolt fel ej heller ska det kosta några 100 tusen.
Varför behöver du byta stigare för att jorda lägenheten?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Varför behöver du byta stigare för att jorda lägenheten?
Du har kanske aldrig bott i lägenheten Daniel, men detta är ett vanligt förfarande.
Ställ dig frågan varför du behöver byta vattenstigare för att kakla om badrummet..

FredrikR FredrikR skrev:
Vad svamlar du om egentligen?
Ditt inlägg innehåller lite pekpinnar, inget annat.
Nonsens!
Försök hellre hjälpa tråd skapare Mikaela som hamnat i en, för hen, oväntad och oönskad situation.
FredrikR FredrikR skrev:
En tråd för varje problem, vad skulle bli bättre av det?
Det kallas kategorier. Forumet vill ha det så.
 
E El-Löken66 skrev:
Kanske även att dina hantverkare velat skrämma upp dig lite, lägg upp en tråd på varje problem så ska du få ut bästa lösningen, är det så att ni kan utföra artbete själva eller ni är i händerna på proffsen?

Vad gäller uttagen, hur många gäller det? Det finns olika alternativ, du kan köpa och byta till ojordad för 150 kronor styck själv samt få insatt en jordfelsbrytare, men kolla med din förening för ibland upphandlas detta gemensamt i samband med stambyte.

Vad gäller ventilationen hade jag också hört med föreningen som steg 1.

Är delar av lägenheten fortfarande släkt? I vilket fall behöver Mikaela var hens mätare och huvudproppar sitter, inget kan förändra detta faktum.
En tråd för varje problem, vad skulle bli bättre av det?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har kanske aldrig bott i lägenheten Daniel, men detta är ett vanligt förfarande.
Ställ dig frågan varför du behöver byta vattenstigare för att kakla om badrummet..

Nonsens!
Försök hellre hjälpa tråd skapare Mikaela som hamnat i en, för hen, oväntad och oönskad situation.

Det kallas kategorier. Forumet vill ha det så.
Jag hjälper TS för fullt. (y)

Vad har det är göra med saken om Daniel bott i lägenheten, det är verkligen högst osannolikt att han bott i just den här lägenheten.

Hela tråden handlar om en lägenhet, med flera upplevda fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mikaelarenovering skrev:
Ja jag verkar ha köpt grisen i säcken som du säger. Det är fel i varenda rum. Jag har bott i hyresrätt innan.
Du är inte ensam, man köper alltid grisen i säcken när man köper en bostadsrätt. Man tar ju personligen över underhållsansvaret av en lägenhet och detta regleras av lag, bostadsrättslagen. Och intyg betyder inte så mycket - hela byggbranschen är full av lyckosökare som är oseriösa och skriver falska intyg. (Det finns bra hantverkare också men då ska de komma med mångårig rekommendation.)

Den största komponenten av grisen i säcken är annars att du nu är medlem i en bostadsrättsförening där du som nykomling inte vet så mycket om dina grannar och medägare av föreningen. Festar dina grannar hårt med missbruksproblem? Finns infekterade fejder i grannskapet? Har medlemmarna tillräcklig kompetens för att ratta föreningen? Drivs den av ett kriminellt nätverk? Följer styrelsen lagen eller hittar de bara på? Vi har trådar här på BH om alla dessa varianter.

Mitt råd är, ta det lugnt - det löser sig. Och försök bara praktiskt beta av problemen så försvinner de sakta men säkert. Och du behöver inte lösa allt på en gång. Och ta måttligt med råd från hantverkare och elektriker - de vill ha pengar från dig och det får de genom att sälja tjänster till dig. Och de vill sälja omfattande tjänster så de har allt att vinna på att förstora upp problem och inte erbjuda de enkla lösningarna som sparar din plånbok. De använder ofta skrämsel för att sälja in en tjänst - det är en etablerad metod i säljet bland elektriker.

Vad gäller t ex vägguttagen så byt dem mot ojordade uttag så är den delen korrekt. Det är en enklare lösning än att jorda om hela lägenheten som är ett omfattande arbete. Det får du göra själv om du lär dig hur först. Eller kanske finns någon i bekantskapskretsen som kan detta och kan ställa upp ett par timmar. Spottarna i taket låter allvarligare - men är det lågspänning efter en transformator så skulle jag inte vara akut orolig. Badrummets elinstallation låter inte bra att den är "helt fel" - lägg upp en tråd på elforumdelen här på BH med bilder och få hjälp från de kunniga skribenterna där.
 
  • Gilla
16386 och 7 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har kanske aldrig bott i lägenheten Daniel, men detta är ett vanligt förfarande.
Ställ dig frågan varför du behöver byta vattenstigare för att kakla om badrummet..


Du menar att det är ett vanligt förfarande att byta stigare när man ska jorda en hel lägenhet? Du skämtar eller? :thinking::thinking:


Nonsens!
Försök hellre hjälpa tråd skapare Mikaela som hamnat i en, för hen, oväntad och oönskad situation.

Det kallas kategorier. Forumet vill ha det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.