Hej
Jag har köpt en bostadsrätt och fick nycklarna i början av januari
Jag flyttade in till en total renoverad lägenhet
Våtutrymmes intyg fanns

när jag trädde in upptäcktes fel ventilation och fläkt

- säljarna skulle stå för detta. Trots tre försök så åtgärdades inte ventilation och fläkt. Jag fick ta in en firma för att göra klart detta.
- därefter släcktes halva lägenheten. Skrev till elektriker och var orolig- han hittade ojordade Utag, andra nyjordade. Dessutom har jag spot lights i 4 tak (4 rum). Han försökte hitta dosan men den har dom gömt så pass långt in så man inte kan nå den. Sladdarna är inte heller kanaliserade därför finns brandrisk.


jag undrar. Är detta ett dolt fel?
 
Dolt fel finns bara på villor. Bostadsrätter köps i befintligt skick
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
Njaa.. När du köper en bostadsrätt så gäller köplagen, i den finns paragrafer om "fel i varan" och köparens reklammationsrätt. Dessa paragrafer är i allt väsentligt lika, de formuleringar som finns i jordabalken, som är den lag som gäller vid fastighetsköp.

Dvs. begreppet dolda fel finns i båda lagarna, men just ordalydelsen "dolt fel" finns inte i någon av lagarna. Det är en populärbeskrivning av reglerna.

Vi vet för lite om omständigheterna i det här fallet. Går inte att uttala sig om detta kan vara säljarens ansvar. Men troligen kan du inte räkna med att få säljaren att stå för detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Njaa.. När du köper en bostadsrätt så gäller köplagen, i den finns paragrafer om "fel i varan" och köparens reklammatiinsrätt. Dessa paragrafer är i allt väsentligt lika, de formuleringar som finns i jordabalken, som är den lag som gäller vid fastighetsköp.

Dvs. begreppet dolda fel finns i båda lagarna, men just ordalydelsen "dolt fel" finns inte i någon av lagarna. Det är en populärbeskrivning av reglerna.

Vi vet för lite om omständigheterna i det här fallet. Går inte att uttala sig om detta kan vara säljarens ansvar. Men troligen kan du inte räkna med att få säljaren att stå för detta.
@hempularen du är kung, bra info. (y)
 
Även om de är så att säljarna utfört el installationer helt själv i hela lägenheten i samband med renovering?
Dessutom har de påstått att kvitton och garantier fanns samt certifikat men inget finns i efterhand
 
M Mikaelarenovering skrev:
Dessutom har de påstått att kvitton och garantier fanns samt certifikat men inget finns i efterhand
Och det var inget du ville se innan köp?
 
  • Gilla
OMBH
  • Laddar…
Som sagt vi vet för lite.

Att elen är olagligt utförd. Innebär att själva arbetet var olagligt. Det innebär inte att installationen som sådan är felaktig. Men den kan vara felaktig, men att el är hempulad innebär inte att den är fel och måste bytas ut.

En del av de fel du nämner låter som det kanske skulle kunna vara dolt fel i lagens mening. Men mycket beror på vad som var möjligt att se. Även om just det felaktiga är dolt, så kan det finnas indikationer att det inte är fackmannamässigt utfört, och då får man nta att mer lan vara fel.

Men troligen är de fel du nämner "för billiga". Kostnaden för ett fel måste vara så väsentlig att den skulle påverkat priset om felet vore känt före köpet. Finns rättsfall där ett dåligt badrum för 150 000 var för "billigt", i förhållande till köpesumman för bostadsrätten.
 
E
M Mikaelarenovering skrev:
Även om de är så att säljarna utfört el installationer helt själv i hela lägenheten i samband med renovering?
Dessutom har de påstått att kvitton och garantier fanns samt certifikat men inget finns i efterhand
Troligen någon propp du behöver leta upp enligt följande ordning:
Elrum i källare
Källare
I lägenhet
I el nisch utanför lägenhet
I el nisch mellan våningsplan
Egendebitering
På vinden
I utvändigt mätarskåp.


I korthet, vänd dej till den som står på lappen vid ingången.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
TS har ju haft en elektriker inne. Du tror inte att denne har klarat av att hitta en trasig propp?
 
E
D Daniel 109 skrev:
TS har ju haft en elektriker inne. Du tror inte att denne har klarat av att hitta en trasig propp?
Det var ju efter detta elen delvis försvann. Hur ska elektriker kunna ha nycklar dit??

Har ni läst tråden.
 
Hur lyckades du tolka kronologin så?
 
E
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckades du tolka kronologin så?
Det är ju uppenbart något som är fel, varför kan du inte läsa trådarna istället för att fråga efter tolkning hela tiden?

Detta är ett forum, tråd skapare kan inte skriva en uppsats om ämnet, vissa slutsatser får man dra själv. Då huset byggdes drogs troligen el från Barsebäck in till tråd skapare s vägguttag så det handlar inte om något byggfusk. Men längs vägen har något gått snett. Troligen då ts flyttade in eftersom allt fungerade klanderfritt tills dess.

Kan vara så enkelt att hen monterade en dålig glöd lampa - påff!

Nu när hen har flyttat hemifrån och till egen lägenhet tillkommer oerhörda ansvarskrav och det börjar bli dags att ta reda på saker och ting.

Detta forum kan vara en bra väg att gå.

Vet du svaret på frågan, så tala. Eljest alternativ B.

Har du något exempel på dolda fel liknande detta så släng upp det.
 
Jag har inte bytt något i lägenheten
Säljarna har köpt lägenheten, total renoverat och sålt den.

Kostnader för el fel hamnar på över 100 tusen kr
 
K Kane skrev:
Och det var inget du ville se innan köp?
helt rätt de du säger
De borde jag ha gjort ja
Första bostadsköp, mäklaren sa att jag kunde va lugn och att jag skulle få dem pappren efterhand
 
M Mikaelarenovering skrev:
Jag har inte bytt något i lägenheten
Säljarna har köpt lägenheten, total renoverat och sålt den.

Kostnader för el fel hamnar på över 100 tusen kr
Hur stor lägenhet och vad ska bytas för att komma upp i 100':-, låter lite väl tycker jag, tom. med de materialpåslag som man då och då läser om.

Ventilation, vad är fel med den?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.