Jag har lagt ett golv i ett uthusrum som hade högt i tak. Nu vill jag flytta upp hanbjälkarna på takstolarna på övervåningen. Kan jag göra så här? Sätta på nya hanbjälkar på ståhöjd ca 2100mm. De nuvarande sitter på endast 1360mm. Då skulle jag få den höjden på mitten ca 1 meter brett. Plus att förstärka sammanfogningarna på takstolarna uppe i nock på takbjälkarna. För att till sist ta bort befintliga hanbjälkar och kortbitarna
Spännvidden är 4.50, takbjälkarna är limfog 27 cm övrigt i takstolar 12 cm, råspont och plåt på tak. Höjden från golv till tak vid vägg är ca 1 meter, takstolar cc 110cm. Jag kommer troligen använda utrymmet till förråd.huset är byggt på platta. Träkonstruktion, lutande tak, ventileringsgaller, oinredd vind eller utrymme, byggmaterial synligt, dunkelt, oprioriterat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med bärbjälkar och metallnät, troligen förstärkning eller seismisk uppgradering. Inomhus arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, takbjälkar, metallnät, inomhus, byggnadsarbete, oavslutat vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mörkt vindutrymme med träbjälkar, en spiraltrappa hängande nedåt, och byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A azmaninov skrev:
Jag har lagt ett golv i ett uthusrum som hade högt i tak. Nu vill jag flytta upp hanbjälkarna på takstolarna på övervåningen. Kan jag göra så här? Sätta på nya hanbjälkar på ståhöjd ca 2100mm. De nuvarande sitter på endast 1360mm. Då skulle jag få den höjden på mitten ca 1 meter brett. Plus att förstärka sammanfogningarna på takstolarna uppe i nock på takbjälkarna. För att till sist ta bort befintliga hanbjälkar och kortbitarna
Spännvidden är 4.50, takbjälkarna är limfog 27 cm övrigt i takstolar 12 cm, råspont och plåt på tak. Höjden från golv till tak vid vägg är ca 1 meter, takstolar cc 110cm. Jag kommer troligen använda utrymmet till förråd.huset är byggt på platta.[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag skulle säga att du bör räkna på det där/anlita en konstruktör.

Om du höjer hanbjälkarna så blir lasterna annorlunda, och det är inte bara dimesionera upp hanbjälkarna i sig utan även andra delar av takstolen kan behöva byggas om, tex infästningarna, men kanske även benen.

Exakt hur mycket beror på många faktorer (och inte minst hur de är dimensionerade nu med tanke på snölast och taktyp tex).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tänker att trycket utåt mot väggarna blir större och att det kan fresta på infästningen tak-vägg men att den kan förstärkas med järnbeslag, se bild. Sen att golvbjälkarna bara är en meter ner tror jag håller ihop väggarna. Takbjälkarna dimensioner tänker är bra kraftigt att inta böjas. Vinkeljärn som fäster träbjälkar. Träkonstruktion, skruvar, stabil, byggmaterial, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isoleringsmaterial, träreglar, lutande tak, oskyddad ås, ventilation, ofärdig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus takkonstruktion med träbjälkar, isolering synlig, metallgitter fäst på en bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkeljärn som fäster träbjälkar. Träkonstruktion, skruvar, stabil, byggmaterial, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isoleringsmaterial, träreglar, lutande tak, oskyddad ås, ventilation, ofärdig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus takkonstruktion med träbjälkar, isolering synlig, metallgitter fäst på en bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A azmaninov skrev:
Jag tänker att trycket utåt mot väggarna blir större och att det kan fresta på infästningen tak-vägg men att den kan förstärkas med järnbeslag, se bild. Sen att golvbjälkarna bara är en meter ner tror jag håller ihop väggarna. Takbjälkarna dimensioner tänker är bra kraftigt att inta böjas.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Mjo, du har förstås en poäng att infästningen i väggarna kommer belastas mer.
MEN inte bara "lite" mer (dvs typ: ett fästelement extra), troligen såpass mycket att man egentligen måste svesta järnbalkar (om man räknar på det iaf, i verkligheten är det antagligen inte samma sak som worst case)

Om du provar att ta 2st 2m långa reglar och skall lägga ett par ton på dom så är det en stor skillnad på trycket utåt om du fäster ett överben halvvägs eller 20 cm från toppen...även om det beror lite på vinkel osv också förstås, och att du har kort ned till mellanbjälklaget hjälper ju det också OM det är en del av takstolen dvs

https://www.traguiden.se/konstrukti.../4.1.2ramverkstakstolar/?previousState=110000
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-11-45/?previousState=000100

Men som sagt: detta bör nog en konstruktör räkna på
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det blir våldigt stor skillnad i tryck utåt på väggbanden. Det blir också större böjpäkänning på övre bommarna.

Ett sätt att klara av det är att sätta in längsgående takåsar. Man brukar ofta sätta in en ås under var ända av centerträet (hanbjälken) på en A-formad takstol.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det blir våldigt stor skillnad i tryck utåt på väggbanden. Det blir också större böjpäkänning på övre bommarna.

Ett sätt att klara av det är att sätta in längsgående takåsar. Man brukar ofta sätta in en ås under var ända av centerträet (hanbjälken) på en A-formad takstol.
Ok, jag förstår! Men ska den ligga stående då, lodrätt eller vinkelrätt mot taket? Och vilken dimension Räcker 45 x 145 tro?
 
Men de diagonala bjälkarna då, hur har du tänkt göra med dem?

De är ju dimensionerade dels för att mötas i knutpunkten, dels för den vinkel de har. Du kan inte bara kapa dem och sätta fast dem på en högre belägen horisontell bjälke.
 
A azmaninov skrev:
Ok, jag förstår! Men ska den ligga stående då, lodrätt eller vinkelrätt mot taket? Och vilken dimension Räcker 45 x 145 tro?
Har man fyrkantigt virke skall de vara stående. Där jag har varit inblandad har vi använt granstockar direkt urskogen som vi helbarkade och torkade. Dimensionen beror på husets bredd och längd men för en vanlig garagelängd på 5,5-6 meter blir det nog åtminstone 25 cm kanske 30 cm i toppdiameter. Inga lätta bitar men det går om man vill. Annars blir det väl kertobalk eller limträ om du inte har tillgång till bra granstockar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men de diagonala bjälkarna då, hur har du tänkt göra med dem?

De är ju dimensionerade dels för att mötas i knutpunkten, dels för den vinkel de har. Du kan inte bara kapa dem och sätta fast dem på en högre belägen horisontell bjälke.
Nej de skulle nog inte göra någon nytta högre upp. Men hanbjälken högre upp skulle väl göra stor nytta. Den kunde kanske förstärkas med att sätta en på var sida om takbjälkarna rejält skruvat. Plus att den lodräta regeln kunde vara kvar.
 
H heimlaga skrev:
Har man fyrkantigt virke skall de vara stående. Där jag har varit inblandad har vi använt granstockar direkt urskogen som vi helbarkade och torkade. Dimensionen beror på husets bredd och längd men för en vanlig garagelängd på 5,5-6 meter blir det nog åtminstone 25 cm kanske 30 cm i toppdiameter. Inga lätta bitar men det går om man vill. Annars blir det väl kertobalk eller limträ om du inte har tillgång till bra granstockar.
Vad som får mig att tro på det hela ändå är att 1. spännvidden inte är så stor (4,50) och därmed inte snötyngd. 2. Högben är kraftigt dimensionerade. 3. Avståndet högben till golvbjälklag bara är en meter och därmed fungerar golvbjälklaget lite som en hanbjälke. 4. Möjligheterna att förstärka infästningarna av högben i nock och vid vägg är goda. 5 nya hanbjälkar närmare nock kan göras kraftiga och göra god nytta. Men jag vet ju inte. Någon som tror på det?
 

Bästa svaret

Vad som får mig att tro på det hela ändå är att 1. spännvidden inte är så stor (4,50) och därmed inte snötyngd. 2. Högben är mycket kraftigt dimensionerade, 27cm limträbalkar. 3. Avståndet högben till golvbjälklag bara är en meter och därmed fungerar golvbjälklaget lite som en hanbjälke. 4. Möjligheterna att förstärka infästningarna av högben i nock och vid vägg är goda. 5. nya hanbjälkar närmare nock kan göras kraftiga och göra god nytta. Men jag vet ju inte. Någon som tror på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.