Hej på er,

Köpte ett putsat betonghus från 1913 för snart 1 år sedan.
Vi har främst fokuserat på detaljer på markplan hittills -> men nu börjar jag fundera lite på skicket/behovet på källaren.

Under halva huset finns källare med trapprum, pannrum och "matkällare". Huset har tidigare haft en oljepanna (tror vi) men huset är numera försett med bergvärme. I pannrummet finns 1 element insatt. Vi har avfuktare i både pannrum och "matkällaren". Vi har egentligen ingen koll alls på dräneringssituationen men nu under vintern har jag försökt ha koll på källaren och har noterat några saker.

Jag antar att fläckarna på bilderna och de mörka partierna har att göra med fuktpåslag i väggarna. Eller vad tror ni?

Kanske en dum fråga -> då jag kan ana svaret redan innan -> men behöver man kolla över dräneringen nu när man observerat detta?
 
  • Vit källarhörna med rörledningar, ventiler och en elektrisk apparat på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rör längs en betongvägg och hörna med skugga, murat trappsteg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång, svart käpp lutad mot vit, smutsig vägg i hörn med synlig slagskugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal smutsig vit vägg med fläckar, repor och grov textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns ingen som helst anledning till panik. (Seriöst alltså, om det lät ironiskt.) Det ser bra ut, och lite fukt är helt normalt i en källare i ett 100+ år gammalt hus.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns ingen som helst anledning till panik. (Seriöst alltså, om det lät ironiskt.) Det ser bra ut, och lite fukt är helt normalt i en källare i ett 100+ år gammalt hus.
Stort tack för ditt lättande, positiva svar :)

Hur bör man tänka om man skulle vilja fräscha upp ytskikten eller bara måla nere i källaren? Något man bör ha i åtanke förutom såklart att använda färg/ytskikt som andas?

Kommer fläckarna/missfärgningarna igen på direkten?
 
W Wiilly skrev:
Stort tack för ditt lättande, positiva svar :)

Hur bör man tänka om man skulle vilja fräscha upp ytskikten eller bara måla nere i källaren? Något man bör ha i åtanke förutom såklart att använda färg/ytskikt som andas?

Kommer fläckarna/missfärgningarna igen på direkten?
Det är precis som du säger, var noga med färgvalet! Alternativt kakla väggarna, om du gillar det. Det kommer att vara ett visst fuktpåslag i källarväggarna periodvis beroende på förhållanden i marken och med markfukten, det får man leva med som källarinnehavare. (Om huset inte står på en höglänt grusås på norra Öland typ, då kanske det är rätt torrt på källarväggarna.)

Mina båda hus har källare, av lite olika årgångar; sent 1800-tal och 1900-talets mitt. Ingen av dem har målade eller på andra sätt behandlade väggar, det är synlig puts respektive synlig stengrund. Det funkar, det med. Potatisen, syltburkarna, dahliaknölarna och pelargonerna trivs, vattenpump och hydrofor likaså. Men jag kan tänka mig att jag har lite fler källarspindlar än vad du ser ut att ha ;).
 
Sågspånet har helt rätt i det hon skriver.
Det fuktar alltid genom källarväggarna i den tidens hus. Så länge fukten kan avdunsta på insidan och vintilerad bort är det en lika fullgod konstruktion som någon annan.
 
Microkatten
W Wiilly skrev:
Kanske en dum fråga -> då jag kan ana svaret redan innan -> men behöver man kolla över dräneringen nu när man observerat detta?
Nu blev jag nyfiken vilket svar du anade du skulle få... ;)

Se tidigare svar i tråden. Dränering är alltså inte nödvändigt, eller ens önskvärt. Däremot kan du se över tak-avvattning och stuprör, så att vattnet leds bort från grunden till t.ex. en stenkista eller vad du nu har för system. Och att marken lutar bort från huset.

W Wiilly skrev:
Vi har avfuktare i både pannrum och "matkällaren".
Av någon speciell anledning? Att källaren är fuktig är som sagt helt normalt på gamla hus. Finns det inte skäl till att ha avfuktningen igång så kan du ju stänga av den och spara några kronor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.