Hej,

Har tänkt att sätta upp en 55" TV på en vägg.

Kruxet är att det är en 70-talslösning i den nya lägenheten, hela väggen är en OSB yta.

Har kört med en regeldetektor och funnit centern av reglarna ungefär 45 cm mellan varandra. Skulle höfta att det är 2tum2 reglar då detektorn ger utslag för trä.

Dock så kan jag endast förankra ett av de två väggfästena i en regel, avståndet är lite för långt till nästa regel i förhållandet till fästen.

Min fråga till proffsen är om det är OK att skruva rakt in i OSB-skivan med 6x60 träskruv?

Det är en Samsung the frame 55 2022 med tillhörande slim wall mount.
 
J
S Screed skrev:
Hej,

Har tänkt att sätta upp en 55" TV på en vägg.

Kruxet är att det är en 70-talslösning i den nya lägenheten, hela väggen är en OSB yta.

Har kört med en regeldetektor och funnit centern av reglarna ungefär 45 cm mellan varandra. Skulle höfta att det är 2tum2 reglar då detektorn ger utslag för trä.

Dock så kan jag endast förankra ett av de två väggfästena i en regel, avståndet är lite för långt till nästa regel i förhållandet till fästen.

Min fråga till proffsen är om det är OK att skruva rakt in i OSB-skivan med 6x60 träskruv?

Det är en Samsung the frame 55 2022 med tillhörande slim wall mount.
The frame är ju inte vidare tung. Det kommer räcka med ena fästet i en regel. TVn hänger ju direkt mot väggen utan dragverkan utåt.
Vill man vara extra säker kan man skära bort tapeten bakom det sämre fästet och limma det mot skivan också.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Är det osb är det lugnt, men det är väl ingen 70-talslösning?

om det däremot är masonit eller gips kan du inte bara skruva upp tvn utan expanderbeslag, mollyplugg eller nåt liknande.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
S Screed skrev:
Min fråga till proffsen är om det är OK att skruva rakt in i OSB-skivan med 6x60 träskruv?
bör funka men vill du vara säkrare så sätt 1x1 molly överst i fästet
ser ut till att vara en vägg från 2000- talet reglad c/c 450 mm
 
  • Gilla
Screed och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Är det osb är det lugnt, men det är väl ingen 70-talslösning?

om det däremot är masonit eller gips kan du inte bara skruva upp tvn utan expanderbeslag, mollyplugg eller nåt liknande.
Bara en målad OSB, inget gips alls.
 
T tergo skrev:
bör funka men vill du vara säkrare så sätt 1x1 molly överst i fästet
ser ut till att vara en vägg från 2000- talet reglad c/c 450 mm
Nybyggd lägenhet, så det stämmer nog
 
T tergo skrev:
bör funka men vill du vara säkrare så sätt 1x1 molly överst i fästet
ser ut till att vara en vägg från 2000- talet reglad c/c 450 mm
Förlåt men vad menar du med 1x1?
 
S Screed skrev:
Förlåt men vad menar du med 1x1?
en överst i varje fäste om där inte är regel bakom att fästa i
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
T tergo skrev:
en överst i varje fäste om där inte är regel bakom att fästa i
Tack, Vilken dimension?
 
J Jocke Best skrev:
The frame är ju inte vidare tung. Det kommer räcka med ena fästet i en regel. TVn hänger ju direkt mot väggen utan dragverkan utåt.
Vill man vara extra säker kan man skära bort tapeten bakom det sämre fästet och limma det mot skivan också.

Nej, inte överdrivet tung nej men vill bara försäkra mig om att skivan håller för det ändå
 
J
T tergo skrev:
tex M5x37mm Metallexpander 10-pk | HARD HEAD (jula.se)
Kolla att tjockleken på skivan passar med expandern. Borra ett hål och mät med en bit bockad ståltråd eller något liknande. Tjockleken ska matcha avståndet mellan kragen på expandern och där vecket blir. Troligen 10 mm om det är en skiva.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Är det bara en skiva så är det igen fördel med långa skruvar, det kan t o m vara det motsatta om gängorna inte går ända fram till skruvskallen.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Är det bara en skiva så är det igen fördel med långa skruvar, det kan t o m vara det motsatta om gängorna inte går ända fram till skruvskallen.
Yes, det är bara en skiva. Bauhaus sade att köra med 6x60 träskruv rakt in.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.