Har budat på en lägenhet men hoppade av då det blev för dyrt.

Nu kontaktar mäklaren mig och meddelar att vinnaren av budgivningen inte har pengarna.
Han vill nu sälja till mig för mitt sista bud.

Men det ligger 90000kr högre än vad jag bjöd innan den andra budgivaren kom in.

Det var bara vi två som budade mot varandra och jag känner mig blåst och funderar hur jag ska agera.

Priset har trissas upp och jag uppfattar det som att mäklaren menar att det var den sista höjningen på 10000kr som motparten inte hade täckning för.

Så kära forum vänner vad har ni för ideer?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Lägg in ditt första bud igen.
 
  • Gilla
muppenx och 6 till
  • Laddar…
En klassiker. Lägg ditt första bud igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Självklart aldrig högre än ditt första bud. Jag skulle lägga mig ännu lägre.
i Sverige är man inte juridiskt bunden vid bud - så du kan se det som nu börjar man om.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Mäklaren försöker förstås få det att låta som att den andra budgivaren endast inte har täckning för de sista 10000, men vem har inte det? Måste ju gå att låna av någon släkting eller vad som helst. Så, som andra säger, lägg ditt första bud igen, eller ännu lägre. Det är ju dessutom köparnas marknad nu.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Thomas59
Låter som en typisk mäklarscam.

Dina tidigare bud är inte bindande så allt avgörs av hur sugen på köp du är. Jag skulle meddelat att mitt ursprungsbud minus x kr (dvs -0/10/50/100 TSEK lite beroende på prisnivån och hur intresserad du är) är mitt nya bud. Gör också klart för mäklaren att du misstänker bulvanbudgivning.
 
  • Gilla
brolzzon och 1 till
  • Laddar…
B brolzzon skrev:
Har budat på en lägenhet men hoppade av då det blev för dyrt.

Nu kontaktar mäklaren mig och meddelar att vinnaren av budgivningen inte har pengarna.
Han vill nu sälja till mig för mitt sista bud.


Avslutar nu tråden efter fullföljd affär.
Mitt första bud innan budgivning startade accepterades av säljaren så vi sparade in 100 000kr.
Tack för ert engagemang.

Nöjd köpare
Men det ligger 90000kr högre än vad jag bjöd innan den andra budgivaren kom in.

Det var bara vi två som budade mot varandra och jag känner mig blåst och funderar hur jag ska agera.

Priset har trissas upp och jag uppfattar det som att mäklaren menar att det var den sista höjningen på 10000kr som motparten inte hade täckning för.

Så kära forum vänner vad har ni för ideer?
Thomas59 Thomas59 skrev:
Låter som en typisk mäklarscam.

Dina tidigare bud är inte bindande så allt avgörs av hur sugen på köp du är. Jag skulle meddelat att mitt ursprungsbud minus x kr (dvs -0/10/50/100 TSEK lite beroende på prisnivån och hur intresserad du är) är mitt nya bud. Gör också klart för mäklaren att du misstänker bulvanbudgivning.
B brolzzon skrev:
Har budat på en lägenhet men hoppade av då det blev för dyrt.

Nu kontaktar mäklaren mig och meddelar att vinnaren av budgivningen inte har pengarna.
Han vill nu sälja till mig för mitt sista bud.

Men det ligger 90000kr högre än vad jag bjöd innan den andra budgivaren kom in.

Det var bara vi två som budade mot varandra och jag känner mig blåst och funderar hur jag ska agera.

Priset har trissas upp och jag uppfattar det som att mäklaren menar att det var den sista höjningen på 10000kr som motparten inte hade täckning för.

Så kära forum vänner vad har ni för ideer?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
B brolzzon skrev:
Avslutar nu tråden efter fullföljd affär.
Mitt första bud innan budgivning startade accepterades av säljaren så vi sparade in 100 000kr.
Tack för ert engagemang.
Blev lite rörigt med svaret mitt i citatet. Men ovan var slutklämmen va?
Grattis till köpet i så fall och hoppas på div byggtrådar och annat här. (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B brolzzon skrev:
Har budat på en lägenhet men hoppade av då det blev för dyrt.

Nu

Avslutar nu tråden efter fullföljd affär.
Mitt första bud innan budgivning startade accepterades av säljaren så vi sparade in 100 000kr.
Tack för ert engagemang.

Nöjd köpare

Priset har trissas upp och jag uppfattar det som att mäklaren menar att det var den sista höjningen på 10000kr som motparten inte hade täckning för.

Så kära forum vänner vad har ni för ideer?
 
Den andra budgivaren fanns inte på riktigt, säljaren eller mäklaren som försöker trissa upp priset.
 
P Plutus skrev:
Den andra budgivaren fanns inte på riktigt, säljaren eller mäklaren som försöker trissa upp priset.

De fanns och var desperata och ville finansiera med lån från Bluestep. Så hur serös deras budgivning var kan man undra när de inte lyckades finansiera ens med dem.
 
  • Wow
tunellm
  • Laddar…
En skall väl ha lånelöfte innan man börjar ge bud.
Bra mäklare borde kolla sådant efter dom första buden har kommit in. När vi budade på vårt hus förra året, så frågade mäklaren efter lånelöfte från banken. Om det var bara 2 budgivare, så skulle jag kört på utgångsbudet.
 
  • Gilla
brolzzon
  • Laddar…
F fixaallt skrev:
En skall väl ha lånelöfte innan man börjar ge bud.
Bra mäklare borde kolla sådant efter dom första buden har kommit in. När vi budade på vårt hus förra året, så frågade mäklaren efter lånelöfte från banken. Om det var bara 2 budgivare, så skulle jag kört på utgångsbudet.
Ja , så blev det till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.