Hej på er.

Har börjar göra en ett nytt bord med ny form till båten. Bordet används också när man bäddar ner till solbädd,
Har stavlimmat ihop och skall börja såga ut formen som är lite udda (den skall dessutom förlängas någon dm).
Jag skull dock vilja få till en "droppkant" runt om. Tanken att spara kanten men fräsa ner mitten.

Där kommer forumet in, några bra idéer på hur man praktiskt går till väga?

Befintligt bord
Del av en vit stoppad stol eller möbel med konturerade sömmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stavlimmad skiva
Träskiva med diagonala, alternerande ljusa och mörka trästrippar. Hantverk, snickeri eller en skärbräda under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på droppkant
Träbräda, möjligen skärbräda eller arbetsyta, enkel, rektangulär, brun, ådring synlig, vit bakgrund.
 
  • Rektangulär träskärbräda på vit bakgrund med synliga ådringar och mörkare nyanser längs kanterna.
Ta med skivan till ett snickeri som har CNC så kan de fixa det. Såga inte ut formen innan utan låt CNCn göra det också
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
LoweW
För att få ut rätt form hade jag klippt ut och testat med kartong tills det blev rätt och sedan sågat ut det med en sticksåg. Undersidan uppåt när du sågar så blir snittet finare med sticksåg. Gjorde samma med några fönsterbrädor och det blev riktigt bra.

Den droppanten ser ut att vara en del av en ram, vilket gör det lite svårare när du ska ha formen av en vattendroppe i princip.

Jag hade bara fräst en försänkning på undersidan längst med ytterprofilen så blir det också en droppkant.

Vill du ha det precis som på bilden hade jag nog sågat ut några tunna remsor av det mörka träslaget och böjt med ånga. Betydligt svårare dock.

Lycka till & lägg gärna upp bilder när du är färdig (y)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag skulle basa en ribba och böja den runtom och skruva fast.
 
  • Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte gjort något liknande själv, och är heller ingen hejare på varken fräsning eller annan träslöjd. Men tänker att om du nu bestämt vill göra detta i ett stycke, så borde det gå att få till kanten med en överhandsfräs och ett anhåll som läggs mot ytterkanten. På så sätt fräser du ett spår en bit in från (den redan tillsågade) kanten. Är nog viktigt att inte ta för mycket åt gången. För att sedan planfräsa mitten av skivan, och du inte har tillgång till CNC, skulle du kanske kunna bygga en sådan här:
Man i snickarverkstad, arbetar med CNC-router, bearbetar träskivor, bakgrund med amerikansk flagga och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gäller väl dock att du har användning för den i fler projekt, då det är lite overkill bara för detta :)

Även här är nog viktigt att ta väldigt lite åt gången, för att inte få hugg och råka skada sargen. Enklast är nog om diket du fräst från början inte är alltför smalt, utan att du i slutet fräst med en lite bredare fräs.
Jag har som sagt själv inte testat någon av idéerna, så var försiktig och tänk även själv :)
 
Mall och kullagerfräs
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.