I
Hej,

Vi behöver sätta in 2 st till luftventiler i vårt hus, en på entré och en i källaren. Källaren består av lättbetong och hålsten medan entréplan är trästomme med mexitegel fasad.

Befintligt ventilationssystem är frånluft som sitter på vinden och som har 2 ventiler på entréplan samt 3 i källaren.

Vad jag förstår så är det 100 mm rör som är standard? Och då tänkte jag att dessa sågar borde kunna fungera?

Tanken just nu är att köpa en diamantsåg 110 mm, typ denna :

020611.jpg


Den borde kunna borra mexitegel samt källare. För insidan på entréplan tänker jag något i stil med detta(111mm) :

DV_8_10511347_01_4c_SE_20211119202201.jpg



Det blir runt 1 cm spel vilket man får täta med Tec7 eller liknande.

Låter detta rimligt? Vad bör man köpa för ventil don ute\inne? Övriga huset har sådana ventiler man snurrar på för att ställa flödet.

Hur lång tid tar det i regel att sätta en väggventil? Och hör gör man om man stöter på spik\skruv eller annan metall?
 
Hur tjock är väggen, hålsågen ser lite grund ut?
 
I
ca 30 på entreplan, ca 15 cm för mexitegel och 15 cm trä. I källaren är det nog något tjockare och enbart betong. Jag tänker att man sågar en bit i taget, hugger ut och tar nästa? Eller så enkelt är det kanske inte?
 
du sätter hålsågen på ett förlängningsskaft, de finns tex skaft på 20cm eller 30cm. För problemet är inte att plocka ut bit för bit men tillslut kommer skruvdragaren gå emot husväggen för du kommer inte in längre utan förlängningsskaft.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ehor/forlangningsskaft-halsagshallare-020628/

Du måste även ha ett betongborr på skaftet för att kunna centrera hålsågen på rätt ställe, annars hoppar den bara runt.
Tänk på att borra med en liten liten lutning så att eventuell fukt/väta rinner ut och inte in genom ventilen.
https://www.hornbach.se/p/vaggventil-fresh-tl98f/10288314/
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Hej,

Vi behöver sätta in 2 st till luftventiler i vårt hus, en på entré och en i källaren. Källaren består av lättbetong och hålsten medan entréplan är trästomme med mexitegel fasad.

Befintligt ventilationssystem är frånluft som sitter på vinden och som har 2 ventiler på entréplan samt 3 i källaren.

Vad jag förstår så är det 100 mm rör som är standard? Och då tänkte jag att dessa sågar borde kunna fungera?

Tanken just nu är att köpa en diamantsåg 110 mm, typ denna :

[bild]


Den borde kunna borra mexitegel samt källare. För insidan på entréplan tänker jag något i stil med detta(111mm) :

[bild]



Det blir runt 1 cm spel vilket man får täta med Tec7 eller liknande.

Låter detta rimligt? Vad bör man köpa för ventil don ute\inne? Övriga huset har sådana ventiler man snurrar på för att ställa flödet.

Hur lång tid tar det i regel att sätta en väggventil? Och hör gör man om man stöter på spik\skruv eller annan metall?
100 spiro låter lite snål väl ? Har någon ventilationskunnig kollat på det ?
Som jämförelse så har jag en "stam" på 160 och sedan 125 resterande delar som kopplat på "stammen". Frånluftsfläkten är 160mm också
 
I
R Rolle85 skrev:
du sätter hålsågen på ett förlängningsskaft, de finns tex skaft på 20cm eller 30cm. För problemet är inte att plocka ut bit för bit men tillslut kommer skruvdragaren gå emot husväggen för du kommer inte in längre utan förlängningsskaft.
[länk]

Du måste även ha ett betongborr på skaftet för att kunna centrera hålsågen på rätt ställe, annars hoppar den bara runt.
Tänk på att borra med en liten liten lutning så att eventuell fukt/väta rinner ut och inte in genom ventilen.
[länk]
Aha, ja tydligen ska det krävas rejäl maskin för att såga i mexi, betong så jag tänkte testa köra med min SDS borrhammare som man kan slå om till endast borr utan hammare, den är på 800w, det hoppas jag räcker.

Jo, en förläggningen lär behövas, kan jag slippa köpa en djup hålsåg så är det bra för de verkar vara rejält mycket dyrare.

Ja lite lutning är ett bra tips! Den hade jag lite koll på iallafall. Kan det vara rimligt med 1 cm större hål än röret?

Den väggventilen ser bra ut, passar kanske inte helt med befintliga men det spelar ju mindre roll. Tror inte de går att få tag på längre.
 
I
Viktor.J Viktor.J skrev:
100 spiro låter lite snål väl ? Har någon ventilationskunnig kollat på det ?
Som jämförelse så har jag en "stam" på 160 och sedan 125 resterande delar som kopplat på "stammen". Frånluftsfläkten är 160mm också
Jasså? Jag ska to och checka de som redan sitter där, du kan absolut ha rätt i att det är undermåligt.
 
Det finns mindre, 85cm på Hornbach.
Sds ska räcka, tryck inte för hårt bara.
https://www.hornbach.se/p/blockventil-fresh-komplett-o85mm/8514263/

Det som jag själv upplevde som svårt är att när du passerat betongen så har borret inte längre någon referens utan rör sig fritt omkring i isoleringen och då gäller det att man fortsätter helt rakt, annars får du inte in ventilationsröret för in och utgång sitter inte i linje.
 
Redigerat:
Ta ett långt borr först som går igenom till insidan sedan kan du borra rätt från båda håll
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag använde detta till vår tegelfasad (två lager tegel):
Hålsåg + Adapter + Centrumborr , centrumborren är jag osäker på längden men se till så att den blir längre än hålsågen så att den följer spåret från installationsborret!
 
I
Är det något problem om hålet är säg 10 mm större än röret? Vilken storlek är egentligen standard?
 
Under fem millimeter spel per sida blir nog svårt att lyckas med i vilket fall som helst...

Jag har satt ett par ventiler i träfasad och borrat rakt igenom med lång borr först, och sen hålsåg från båda hållen, och det var inte helt enkelt att få hålet exakt rakt ändå...
 
I
Tack, annars ser man att de lite dyrare sågarna bara är någon mm större än hålet typ 102-103 för ett 100 mm hål men då låter det rimligt att köra med ett 110 för 100 mm hål. Sen lägga man lite tec7 för att fylla ut i ändarna.

Kollade befintliga ventiler i huset på entré plan och alla har innerdiameter på 90 mm så troligen är de just 100 mm ytterdiamter. De i källaren är klart större.

Så vad jag förstår så går det till något i stil med detta :

1. Mät ut var hålet ska vara på insidan.
2. Borra med långt betong borr(ex 10-12 mm) rakt igenom från insidan med par graders lutning så att ev. kondens rinner ut och inte in.
3. Borra med hålsågen från insidan ett steg i taget och hugg ur tills man är igenom.
4. Få i röret, kanske hugga lite extra om det behövs.
5. Få i röret, täta med tec7 samt montera ändarna

Vad är tidsåtgången?
Är det rimligt att koppla det på 800w(sladd) SDS borrmaskin där man slår ifrån slag?
Vad gör man om man stöter på metall med en diamant såg?
Om jag inte får tag på SDS, går det bra med 6 kants som man sätter på 18v skruvdragare?
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Tack, annars ser man att de lite dyrare sågarna bara är någon mm större än hålet typ 102-103 för ett 100 mm hål men då låter det rimligt att köra med ett 110 för 100 mm hål. Sen lägga man lite tec7 för att fylla ut i ändarna.

Kollade befintliga ventiler i huset på entré plan och alla har innerdiameter på 90 mm så troligen är de just 100 mm ytterdiamter. De i källaren är klart större.

Så vad jag förstår så går det till något i stil med detta :

1. Mät ut var hålet ska vara på insidan.
2. Borra med långt betong borr(ex 10-12 mm) rakt igenom från insidan med par graders lutning så att ev. kondens rinner ut och inte in.
3. Borra med hålsågen från insidan ett steg i taget och hugg ur tills man är igenom.
4. Få i röret, kanske hugga lite extra om det behövs.
5. Få i röret, täta med tec7 samt montera ändarna

Vad är tidsåtgången?
Är det rimligt att koppla det på 800w(sladd) SDS borrmaskin där man slår ifrån slag?
Vad gör man om man stöter på metall med en diamant såg?
Om jag inte får tag på SDS, går det bra med 6 kants som man sätter på 18v skruvdragare?
Jag gjorde nästan allt från utsidan då jag inte ville få urslag i teglet, när det endast var någon centimeter kvar med hålsågen utifrån och in så gick jag in och borrade sista från insidan.

800W har funkat för fyra hål här och hålsågen har jag inte märkt någon försämring på men då har jag inte haft några brådska på något av hålen heller. Armering har jag lyckats undvika än så länge.

Har inte provat med 18V borrmaskin men kan bli svårt med tanke på dimensionen (100mm+).

På en höft så kanske det tog en trekvart per hål, sen tillkommer ju borrning och tätning för tilluftsdon.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.