Har just gått över till timpris (Tibber), och skulle vilja kunna dra på lite värme med mitt ACJB aggregat när det är som billigast. Skulle vara perfekt att aktivera elementet ca 04.00 och stänga av innan man vaknar. Detta hade varit möjligt med vår gamla Bacho ACJ som hade tillbehör för schemaläggning.

Man vill ju bara stänga värmeelementet i aggregatet och inte fläkten övriga tider.
Detta kan man ju enkelt åstadkomma för vanliga elradiatorer med en smart fjärrströmbrytare och tillhörande app. Men det verkar inte som Fläktgroup har någon lösning
Kan man koppla in ett smart relä i eller utanför ACJB ?

Verkar vara två faser till värmaren och en till fläkten -
Kanske koppla in smarta brytare elcentralen ?
 
nordlp nordlp skrev:
Har just gått över till timpris (Tibber), och skulle vilja kunna dra på lite värme med mitt ACJB aggregat när det är som billigast. Skulle vara perfekt att aktivera elementet ca 04.00 och stänga av innan man vaknar. Detta hade varit möjligt med vår gamla Bacho ACJ som hade tillbehör för schemaläggning.

Man vill ju bara stänga värmeelementet i aggregatet och inte fläkten övriga tider.
Detta kan man ju enkelt åstadkomma för vanliga elradiatorer med en smart fjärrströmbrytare och tillhörande app. Men det verkar inte som Fläktgroup har någon lösning
Kan man koppla in ett smart relä i eller utanför ACJB ?

Verkar vara två faser till värmaren och en till fläkten -
Kanske koppla in smarta brytare elcentralen ?
Har du hittat någon lösning för att styra ACJB smartare?
 
Jag har ett likadant aggregat som jag planerar att styra med hjälp av Ohmigo, kopplat till inomhusgivaren. Det bör bara påverka värmedelen, inte den vanliga fläkten.

Inget klart ännu dock, men i teorin borde det fungera.
 
S sup3r10r skrev:
Jag har ett likadant aggregat som jag planerar att styra med hjälp av Ohmigo, kopplat till inomhusgivaren. Det bör bara påverka värmedelen, inte den vanliga fläkten.

Inget klart ännu dock, men i teorin borde det fungera.
Intressant! Antar att det är OHMIGO TTL du menar? Har du någon kunskap för att få det att fungera?
 
F fezon skrev:
Intressant! Antar att det är OHMIGO TTL du menar? Har du någon kunskap för att få det att fungera?
Det borde fungera med både Ohmigo TTL och USB.

En Raspberry Pi + Ohmigo USB + en tempgivare känns som den snabbaste lösningen. Inomhusgivaren för ACJB är NTC10k, vilket borde fungera ihop med Ohmigo.
 
S sup3r10r skrev:
Det borde fungera med både Ohmigo TTL och USB.

En Raspberry Pi + Ohmigo USB + en tempgivare känns som den snabbaste lösningen. Inomhusgivaren för ACJB är NTC10k, vilket borde fungera ihop med Ohmigo.
Känns som man skulle kunna bygga nåt med home assistant. Har inte koll själv dock. https://www.home-assistant.io/
 
S sup3r10r skrev:
Alternativt att vi får tag på resistansvärden för ACJZ-05. Det borde bli en snyggare lösning än att lura inomhusgivaren.

[länk]
Ja. Det vore bra ! Om någon har den. Den är ju svindyr. Drygt 2000 tror jag. För en potentiometer !!! Skandal

Man kanske skulle kunna ta en digital omkopplare o styra via wifi.
Läge 1 resistans för noll grader
läge 2 resistans för 22 grader.
Sedan köra 2 då det är billigt och 1 annars
 
Redigerat:
nordlp nordlp skrev:
Ja. Det vore bra ! Om någon har den. Den är ju svindyr. Drygt 2000 tror jag. För en potentiometer !!! Skandal

Man kanske skulle kunna ta en digital omkopplare o styra via wifi.
Läge 1 resistans för noll grader
läge 2 resistans för 22 grader.
Sedan köra 2 då det är billigt och 1 annars
Intervallet är 10-30 grader enligt manualen, så får vi bara tag på resistansvärden så är vi hemma sen.

Gissningsvis vill vi nog justera platå-tiden också, så att ändringarna slår igenom direkt, för att nyttja timpriset maximalt. Platå-tiden finns som en ställbar parameter via styrdosan.
 
S sup3r10r skrev:
Intervallet är 10-30 grader enligt manualen, så får vi bara tag på resistansvärden så är vi hemma sen.

Gissningsvis vill vi nog justera platå-tiden också, så att ändringarna slår igenom direkt, för att nyttja timpriset maximalt. Platå-tiden finns som en ställbar parameter via styrdosan.

Har du fått till en bra lösning ännu? Ohmigo verkar ha fått fler varianter även en med wi-fi och homey app - https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-ohm-on-wifi

Den klarar ju alla resistansvärden som alla varianter av NTC givare har - Är det någon som har testat den?
 
TobbeGe TobbeGe skrev:
Har du fått till en bra lösning ännu? Ohmigo verkar ha fått fler varianter även en med wi-fi och homey app - [länk]

Den klarar ju alla resistansvärden som alla varianter av NTC givare har - Är det någon som har testat den?
Jag har inte lyckats få tag på resistansvärden ännu så jag har inte kommit vidare.

WiFi-varianten borde fungera lika bra som övriga, om jag läst specen rätt.
 
S sup3r10r skrev:
Jag har inte lyckats få tag på resistansvärden ännu så jag har inte kommit vidare.

WiFi-varianten borde fungera lika bra som övriga, om jag läst specen rätt.
Av bilderna att döma så verkar ACJZ-05 ha ett parallellmotsånd över signalen, vilken gör den olinjär.
Kanske kan du använda resistans styrningen och prova dig fram. Är det 2- eller 3-trådar till ACJB ?
 
TobbeGe TobbeGe skrev:
Av bilderna att döma så verkar ACJZ-05 ha ett parallellmotsånd över signalen, vilken gör den olinjär.
Kanske kan du använda resistans styrningen och prova dig fram. Är det 2- eller 3-trådar till ACJB ?
Det hade känts tryggare att veta ändvärden innan jag börjar laborera... Det finns en annan tråd på forumet där en användare har köpt ACJZ-05, hoppas på att han svarar med en mätning.
 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
S sup3r10r skrev:
Det hade känts tryggare att veta ändvärden innan jag börjar laborera... Det finns en annan tråd på forumet där en användare har köpt ACJZ-05, hoppas på att han svarar med en mätning.
Fick du något svar på värden på ACJZ-05?
 
TobbeGe TobbeGe skrev:
Fick du något svar på värden på ACJZ-05?
Jag har mailat Fläktgroup igen men ej fått svar. Skall maila och ringa igen
Citat ”
Hej igen
Har tittat lite på lösningar för det jag beskrev nedan. En enkel lösning borde vara att ersätta Potentiometern som ni har som tillbehör med en intelligent digital Potentiometer som man kan styra via Wi-Fi. Men för att göra detta skulle jag behöva ha värdena för motståndet vid några olika temperaturer på ert tillbehör. Skulle det finnas möjlighet att få en specifikation på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.