Efter lång tids lurkande har jag nu köpt ett hus och ska dra igång mitt första mindre projekt.
Det blir en tvättstuga i källaren som ska, efter inspiration från flera trådar här på forumet, göras med IKEA-stommar och ett överskåp under tvättmaskin och torktumlare.

Rummet är det första man kommer ned till och är avlångt med lite olika nivåer.
Tanken är att placera tvättmaskin och torktumlare närmast trappen och sedan fylla på med bänkskiva och vask fram till ytterdörren (kåken är souterräng så ytterväggen är inte under jord, på andra sidan väggen är antingen utsida eller kallförråd, källare under utbyggnad). Planlösningen nedan är på våningen ovan, men då ser man lite vad jag menar. De överstrukna väggarna finns inte på källarplan.
Arkitektritning av en byggnadsplan, markerad med röda streck och rutor, troligen ändringsförslag eller noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna vägg hade jag tänkt att placera skåpen.
Förrådsutrymme med cykel, vita skåp, tennisbollar på hylla och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat källarrum med dörr, fönster, synliga rör och betonggolv. Renoveringsprojekt eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen jag vill montera på har uppbyggnad enligt nedan bild, verkar som någon sort isolering (någon som vet? huset är från 1917) eller liknande på insidan och sedan lättbetongblock. (Vet att man inte ska ha trä mot yttervägg i källaren, kommer troligtvis riva denna trots att den ser frisk ut och är snustorr)
Byggarbetsplats med synlig isolering, träbjälkar och betongvägg. Bilden är vinklad. Inget byggnadsskrot synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer att ha 4 fötter på samtliga skåp, men vill att det även ska sitta fast i väggen så det blir så stabilt som möjligt. Det är ca 5 cm lutning så kommer få mixtra lite med nivåerna på benen.

Vill även få bort avloppsröret som går på väggen och då tänkte jag såga upp en ränna i betongen och lägga ned det. Kommer även montera en golvbrunn när jag ändå har det öppet.

Så sammanfattningsvis ska jag:
- Såga upp betonggolvet och lägga ned avloppsrör samt lägga till en golvbrunn.
- Snygga upp i taket vad gäller eldragningar och lite rör.
- Spackla upp och göra ytskikten fina
- Bänkskåp med vask och upphöjd tvätt och tork
- Torkmöjligheter på väggen mittemot, troligtvis Ikeas "ELFA-system" (garderoberna ska flyttas).
- Lägga heltäckningsmatta med "pluppar" under.

Frågor jag har är följande:
- Hur fäster jag IKEAs väggskena på ytterväggen bäst?
Rejäl spikplugg in till lättbetongen eller ska jag använda mig av kemankare och gängstång?

- Hur svårt är det att få bort berget som är vid ytterväggen och behöver jag vara orolig för att ta bort det? Grunden är ju förankrad i det men bör väl inte vara några problem att ta bort på sidan då krafterna går nedåt?

- Hur ska jag tänka vad gäller fukt? Många verkar anse att pga. man sätter IKEAs väggskena och man får en plastdistans i nederkant så behöver man inte oroa sig för fukt i bänkskåpen. Man kanske kan sätta någon plastdistans mellan bänkskiva och vägg? Är det annorlunda med hänsyn till fukt pga. att det inte är jord bakom ytterväggen?

- Något annat jag borde göra när jag ändå är igång? Tips mottages tacksamt!

Ska försöka att uppdatera tråden under arbetets gång. Är inge vidare på att ta kort men förhoppningsvis så går det bra. Har två småbarn också så det kommer troligtvis ta sin lilla tid.
 
Jag tror mig veta att skivorna kallas Dyonitplattor eller träullit(bl.a). Fukttåliga och isolerar en del. Såna har jag på insidan av min källares ytterväggar. Okul när tyngre saker ska sättas upp eftersom skruvar/pluggar måste in i bakomliggande material.
 
Hur tänker du hantera avloppsröret? Blir inte arbetsbänken för hög om du behåller det där? Kanske lägga det under taket istället?

Jag har svårt att förstå vad du skall göra med berget, tänker du ta bort det nedåt och gjuta betong, eller tänker du bara ta av toppen? Oavsett vad så kommer nog vinkelslip med diamantskiva inte att räcka till. Inte heller spräckkilar eller snigeldynamit. Vill du bara ta bort toppen så behöver du skärmaskin för ändamålet. Tänker du gjuta, ja då skulle jag vilja upp runt om och sedan agera utifrån hur berget går därunder. Personligen hade jag gömt berget under skåpen och varit nöjd med det...
 
L lob skrev:
Jag tror mig veta att skivorna kallas Dyonitplattor eller träullit(bl.a). Fukttåliga och isolerar en del. Såna har jag på insidan av min källares ytterväggar. Okul när tyngre saker ska sättas upp eftersom skruvar/pluggar måste in i bakomliggande material.
Det verkar absolut stämma, tackar för det.
Ja, det är det jag tänkte, därför vill jag ta så lite krafter som möjligt i denna uppbyggnad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur tänker du hantera avloppsröret? Blir inte arbetsbänken för hög om du behåller det där? Kanske lägga det under taket istället?

Jag har svårt att förstå vad du skall göra med berget, tänker du ta bort det nedåt och gjuta betong, eller tänker du bara ta av toppen? Oavsett vad så kommer nog vinkelslip med diamantskiva inte att räcka till. Inte heller spräckkilar eller snigeldynamit. Vill du bara ta bort toppen så behöver du skärmaskin för ändamålet. Tänker du gjuta, ja då skulle jag vilja upp runt om och sedan agera utifrån hur berget går därunder. Personligen hade jag gömt berget under skåpen och varit nöjd med det...
Min tanke är att lägga ned avloppsröret i golvet, alltså skära upp betonggolvet och få ned det där. Var inne ett tag på att regla upp en klack på väggen som gick över avloppsröret och sedan montera stommarna på det. Men pga. uppbyggnaden av väggen samt att man förlorar lite plats landade jag i att dra ned avloppet i golvet.

Berget ser jag helst att jag slipper röra precis som du är inne på, och om jag rör det så vill jag bara ta av toppen. Ska mäta upp nivåerna så får jag ta beslut efter det.
 
D dennis1 skrev:
Min tanke är att lägga ned avloppsröret i golvet, alltså skära upp betonggolvet och få ned det där. Var inne ett tag på att regla upp en klack på väggen som gick över avloppsröret och sedan montera stommarna på det. Men pga. uppbyggnaden av väggen samt att man förlorar lite plats landade jag i att dra ned avloppet i golvet.

Berget ser jag helst att jag slipper röra precis som du är inne på, och om jag rör det så vill jag bara ta av toppen. Ska mäta upp nivåerna så får jag ta beslut efter det.
Berget sänker du till golvnivå på max 45minuter, beroende på om du tar en hjulburen eller handhållen kap till att såga upp golvet så behöver du inte ens några extra maskiner.
Du tar en eldriven kap istället, du kommer ner 12.5cm med en 350mm klinga som brukar sitta på hyrmaskinerna. Hilti Te800/Te1000/Te1500 som bilmaskin. Te 800 räcker men det är lite mer kraft i dom lite större maskinerna.


Sönderdelad betongväg med armeringsjärn i en pöl av vatten och lera omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggutrustning på fuktigt golv: en generator, en borr och en betongsåg. Använda, smutsiga och anslutna med sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
mindre projekt var det....
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D dennis1 skrev:

- Hur svårt är det att få bort berget som är vid ytterväggen och behöver jag vara orolig för att ta bort det?
Har du otur är berget vattenförande.
Jag möttes av en vattenpöl efter att jag knackat bort en bergklack i källaren. Inga spår av vatten innan.
Det blev tätt med betong med tillsats av tätningsmedel som tur var.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Har du otur är berget vattenförande.
Jag möttes av en vattenpöl efter att jag knackat bort en bergklack i källaren. Inga spår av vatten innan.
Det blev tätt med betong med tillsats av tätningsmedel som tur var.

/Höghus
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Berget sänker du till golvnivå på max 45minuter, beroende på om du tar en hjulburen eller handhållen kap till att såga upp golvet så behöver du inte ens några extra maskiner.
Du tar en eldriven kap istället, du kommer ner 12.5cm med en 350mm klinga som brukar sitta på hyrmaskinerna. Hilti Te800/Te1000/Te1500 som bilmaskin. Te 800 räcker men det är lite mer kraft i dom lite större maskinerna.


[bild] [bild]
Skönt att höra, om det behövs så klarar man det med samma maskiner som jag tänkte såga upp plattan med. Förhoppningsvis klarar jag mig utan att röra berget, men skönt att veta att det är görbart! Tack för input
 
electroluxaren skrev:
mindre projekt var det....
Haha med handen på hjärtat så är det ett av de större projekten jag gett mig på, men om man jämför med alla mastodont-projekt som pågår på detta forum kanske detta klassas som ett "mindre"? :)
 
Höghus Höghus skrev:
Har du otur är berget vattenförande.
Jag möttes av en vattenpöl efter att jag knackat bort en bergklack i källaren. Inga spår av vatten innan.
Det blev tätt med betong med tillsats av tätningsmedel som tur var.

/Höghus
Detta var intressant, hade absolut inte det i mina tankebanor. Nu gjorde du mig ännu mindre sugen på att röra berget, har hellre en lite högre arbetsbänk.
 
D dennis1 skrev:
Detta var intressant, hade absolut inte det i mina tankebanor. Nu gjorde du mig ännu mindre sugen på att röra berget, har hellre en lite högre arbetsbänk.
Om du borrar några provhål först borde du kunna se om det kommer vatten.

/Högus
 
  • Gilla
dennis1
  • Laddar…
Du får nog formulera om det där ;) .. det du ger dig på är inget litet projekt! Att måla om dörren är ett litet projekt.. men att spränga/såga ner berg .. lägga avlopp osv i källaren..är inget litet projekt!

Men perfekt yta för en tvättstuga (y)

Men du har inte ens funderat på att jobba "med" rummet istället för mot?

Alltså fundera på hur man kan lösa problemen (möbleringen) utefter hur det ser ut idag (med rör o berg).. så att du slipper vissa moment.. (jag själv finner sånt spännande.. man får vara lite finurlig o tänka outside the box hehe). Du har ju gott om utrymme iaf.. (även om du inte kanske skulle ha fullhöga bänkskåp överallt..

Jag har ett 60 cm högt bänkskåp med en hylla (o "fullhög" dörr för det estetiska) ovan mina vattenanslurningar som kommer upp ur golvet.. perfekt o hålla koll på dem och kunna komma åt avstägningarna)

Tvättstuga med vit skåphylla, tvättmaskin, fönster, grönt kärl och en planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåpet längst in.. ser man att det inte är lika högt..

Men..estetiskt..

Ett ombyggnadsrum med blommig tapet, köksdel utan front, diskbänk, fönster, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så är ju skåpdörrarna likadana..

:)

MEN - såklart, vill du göra allt du skrev så ska du göra! Gav dig bara en annan vinkling.. som kanske skulle funkat för dig med och gett dig de utrymmen/förvaringen du behövde.

Kommer bli bra i slutänden oavsett, önskar dig lycka till! (y)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Du får nog formulera om det där ;) .. det du ger dig på är inget litet projekt! Att måla om dörren är ett litet projekt.. men att spränga/såga ner berg .. lägga avlopp osv i källaren..är inget litet projekt!

Men perfekt yta för en tvättstuga (y)

Men du har inte ens funderat på att jobba "med" rummet istället för mot?

Alltså fundera på hur man kan lösa problemen (möbleringen) utefter hur det ser ut idag (med rör o berg).. så att du slipper vissa moment.. (jag själv finner sånt spännande.. man får vara lite finurlig o tänka outside the box hehe). Du har ju gott om utrymme iaf.. (även om du inte kanske skulle ha fullhöga bänkskåp överallt..

Jag har ett 60 cm högt bänkskåp med en hylla (o "fullhög" dörr för det estetiska) ovan mina vattenanslurningar som kommer upp ur golvet.. perfekt o hålla koll på dem och kunna komma åt avstägningarna)

[bild]
Skåpet längst in.. ser man att det inte är lika högt..

Men..estetiskt..

[bild]
Så är ju skåpdörrarna likadana..

:)

MEN - såklart, vill du göra allt du skrev så ska du göra! Gav dig bara en annan vinkling.. som kanske skulle funkat för dig med och gett dig de utrymmen/förvaringen du behövde.

Kommer bli bra i slutänden oavsett, önskar dig lycka till! (y)

Yes, har insett att detta borde formuleras som ett större projekt :)

Tack för denna input, precis vad jag letade efter. Var inne på att låta rören gå inne i skåpen men då skulle det ta bort möjligheten att ha lådor i bänkskåpen som jag är sugen på.

Har sagt till oss själva att vi är redo att lägga lite pengar och tid på att få det precis som vi vill ha det då det förhoppningsvis kommer att stå sig en väldigt lång tid när det är klart :)
 
D dennis1 skrev:
...
Var inne på att låta rören gå inne i skåpen men då skulle det ta bort möjligheten att ha lådor i bänkskåpen som jag är sugen på.
...
Om du kör med Ikea-stommar finns det grundare lådor för diskbänken som löser detta.

/Höghus
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.