Ny lya från "nytt" årtionde = nya byggnadsvårdsfrågor. Vi flyttar till ett radhus byggt 1959 i mars där det finns ekgolv i flera rum. Allt är vitoljat icke-original, utom möjligtvis vardagsrummet som kan vara originalgolv som blivit vitoljat (dock tveksamt). Men, tanken är inte att byta ut något utan vi tänkte nöja oss med att låta det slipas och ge en mer tidsenlig behandling.

Är dock lite osäker på val av behandling. I vår 40-talslägenhet lät vi golvet hårdvaxoljas med "högblank" finish, för att försöka likna bonvaxat golv. Det blev snarare åt hållet "lite blankare än sidenmatt" och om det i övrigt liknar ett bonvaxat golv vet jag egentligen inte. Men, jag gillar blandningen av att träets ådring och karaktär skiner igenom utan att det blev allt för matt, så det är en lösning jag kan tänka mig att köra på igen.

Samtidigt tror jag att bonvaxet började göra exit här samtidigt som golvlacken gjorde sitt intåg, men då som cellulosabaserad. Saknar visuella referenser här med, men jag vet ju hur stor skillnad det är på en modern plastlack på elgitarrer jämfört med gammal cellulosalack, för att inte tala om vintage-bilar vs moderna. Hur såg ett cellulosalackat golv ut, och finns det någon behandling idag som ens liknar?

Hur hade ni behandlat ekgolven i ett hus från 1959?
 
Då farfar byggde nystugan var det i alla fall lack som gällde på furugolven. Det bygget pågick från mitten på 50-talet till 1962 och golvbehandlingen kom givetvis till mot slutet av byggtiden så det är något år nyare än era golv.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I de hus från 50- och 60-talet med originalgolv, som jag har stött på, så var golven lackade från början med en blank lack. Vi la in nytt parkettgolv i en stil från den tiden för 5 år sen och då såg lacken för tjock och blank ut jämfört med mina minnesbilder av barndomens golv men nu har lacken nötts ner lite så nu är det mycket likt.

Är det samma golv i vardagsrummet som i de andra rummen eller skiljer det sig åt när det gäller bredd och längd?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I de hus från 50- och 60-talet med originalgolv, som jag har stött på, så var golven lackade från början med en blank lack. Vi la in nytt parkettgolv i en stil från den tiden för 5 år sen och då såg lacken för tjock och blank ut jämfört med mina minnesbilder av barndomens golv men nu har lacken nötts ner lite så nu är det mycket likt.
Intressant att du skriver det, för när jag nämner blank lack för golvfirman vi snackat med så får jag bilder på golv som ser ut att ha en millimetertjock glassjö liggande ovanpå - och det tror jag ändå inte blir rätt. Jag hoppas i alla fall inte det - för jag gillar nästan den looken lika lite som mattlackade golv.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det samma golv i vardagsrummet som i de andra rummen eller skiljer det sig åt när det gäller bredd och längd?
Osäker på detta eftersom vi bara har mäklarbilder att gå på för närvarande. Men allt ekgolv är i "icke-mönster" (osäker på vad den korrekta termen är, men de är alltså inte lagda i fiksbensmönster eller holländska förband eller andra snygga folkhemsmönster). I och med att de också är vitbetsade så har jag lite svårt att bedöma skillnad/likheter i övrigt.

Oddsen talar ju för att vardagsrumsgolvet inte heller är original, men man har ju ändå sett ekparkett lagda i inte-något-särskilt-mönster (typ fallande längder) på gamla bilder från 30- till 50-talshem, så helt säker är jag inte.
 
BirgitS
Jag tror att det är svårt att bedöma på bilder men lackerna man använder nu för tiden är ju annorlunda än de som användes förr av hälsoskäl. Jag vet inte heller om det är skillnad på parkett som man köper färdiglackad (som vårt) och på parkett som lackas på plats. När vårt golv var nytt så tyckte jag att det såg plastigt ut (glassjö?) men nu är det annorlunda på de ytor som man går på (jag kan känna att det är skillnad under soffan).
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
50-60tals golvlack lades på extremt tunt med dagens mått mätt.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Ursäkta saktfärdigt svar och tack för tips och råd! Det slutade med att vi kommer köra på blank hårdvaxolja från Saicos - vi var nöjda med resultatet i vår förra bostad så varför krångla till det? På modern lamellparkett, som är lite mer "perfekt" slät och platt än decennier gamla parkettgolv i massivt trä, så blir känslan mer åt bonat/lackat än oljat. Och modern lamellparkett det vi har att röra oss med i vårt nya hem, så det blir perfekt.

Då får vi också blänket samtidigt som hårdvaxoljan inte appliceras lika tjockt - och träet kommer till liv som bonus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.