galento
K Kurtivan skrev:
Ok, den jag frågade hade inte någon kran utan tanken var att styra upp den på flaket med en traktor. Utan hjul hade det inte varit möjligt.
Tänkte om han satte ner lastväxlarflaket på marken , fick på boden och tog av hjulen och
säkrade den så kunde han dra upp flaket sen.
Då kanske höjden för honom är ok :thinking:
 
galento galento skrev:
Tänkte om han satte ner lastväxlarflaket på marken , fick på boden och tog av hjulen och
säkrade den så kunde han dra upp flaket sen.
Då kanske höjden för honom är ok :thinking:
Flaket hade kanter och det fanns inte plats att lossa hjulen med boden på flaket. :(
 
K Kurtivan skrev:
Flaket hade kanter och det fanns inte plats att lossa hjulen med boden på flaket. :(
kör själv eller låten gå efter lastbil
 
K Kurtivan skrev:
Boden på hjul är ca 3,3 och lastväxlarflaket var på 1,5
Man kan ta den på en lågbyggd vagn, som är till för att flytta bodar och maskiner. Blir det för högt kan man skruva av hjulen och ställa den på strö.
Men att dra med traktorn är ju klart billigast. Se till att däcken och hjullagren på boden är OK, ta med reservhjul. Även till traktorn om de är gamla. Har du trepunktsfäste på traktorn finns det en dragbalk att sätta mellan de nedre armarna. jag använder en sådan när jag drar båttrailern.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Billigt att dra med traktorn, leja någon att flytta den på ett flak eller trailer är lite dyrare. Däremot är det betydligt mycket dyrare att dra den med traktor och bli ståendes utefter vägen med trasigt däck/lager/axel och måsta ringa en bärgare för att snabbt flytta på den för den får inte stå där den havererat...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K KB-U skrev:
Billigt att dra med traktorn, leja någon att flytta den på ett flak eller trailer är lite dyrare. Däremot är det betydligt mycket dyrare att dra den med traktor och bli ståendes utefter vägen med trasigt däck/lager/axel och måsta ringa en bärgare för att snabbt flytta på den för den får inte stå där den havererat...
Följer man mindre vägar brukar det inte vara något problem så länge det handlar bara om däck och hjullager och annat som går att byta på plats. Det är helt normalt att havererade traktorekipage står några dagar på vägkanten tills ägaren kan reparera.
Det är om man måste frakta hem hela traktorn med motyorhaveri eller växellådshaveri som det blir dyrt.

Eller har ni någon lag om att däckhaveri är en straffbar handling i Sverige?
 
  • Gilla
Jormen och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vi har fått en gammal arbetarbod men den står 10 mil från där vi vill placera den. Jag har nyss köpt en gammal jordbrukstraktor för att skotta snö med, och funderar nu lite om jag skulle kunna dra boden på plats med den. Boden har nog ett anpassat drag till lastbil, en ring som sitter högre än kroken som finns bak på traktorn.

Hyr en STOR biltransport/maskintransportsläp som du kan dra med en rejäl pickup. Lasthöjden ca 70 cm.[bild]
Jag lånade en som man kan lasta 2 st personbilar på.
 
Klart du ska använda traktorn
Det är väll därför man har grejor själv
Kolla lufttryck, ta med dig domkraft, liten kompressor, och verktyg…och räkna lite lätt med att du kommer få punka om vagnen stått still länge
Och sen kör kanske inte fullt, ta hela lördagen på dig

Men så fort du får punka eller ett hjullager skär ihop så kommer du förbanna dig själv att du inte la 2000 på en bärgare

Kör traktor ändå, det hade jag gjort
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Klart du ska använda traktorn
Det är väll därför man har grejor själv
Kolla lufttryck, ta med dig domkraft, liten kompressor, och verktyg…och räkna lite lätt med att du kommer få punka om vagnen stått still länge
Och sen kör kanske inte fullt, ta hela lördagen på dig

Men så fort du får punka eller ett hjullager skär ihop så kommer du förbanna dig själv att du inte la 2000 på en bärgare

Kör traktor ändå, det hade jag gjort
Sist jag anlitade bärgare, så fick jag en faktura på mellan 4 och 5 och då flyttade man min bil 3 km. De hade skickat fakturan fel, den skulle till försäkringsbolaget. Med den prisbilden i huvudet stoppar nog inte ens 15 för bodflytten.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Att flytta den på en vanlig flakväxlare går alldeles utmärkt. Du behöver bara hitta en chaufför som är kreativ och som eventuellt orkar jävlas lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
galento
K Kurtivan skrev:
Flaket hade kanter och det fanns inte plats att lossa hjulen med boden på flaket. :(
H heimlaga skrev:
Följer man mindre vägar brukar det inte vara något problem så länge det handlar bara om däck och hjullager och annat som går att byta på plats. Det är helt normalt att havererade traktorekipage står några dagar på vägkanten tills ägaren kan reparera.
Det är om man måste frakta hem hela traktorn med motyorhaveri eller växellådshaveri som det blir dyrt.

Eller har ni någon lag om att däckhaveri är en straffbar handling i Sverige?
Vet inte hur det är i Finland men här gäller det att få hem grejerna annars är
risken väldigt stor att det blir sönderslaget om det blir stående efter vägen . Har
t.o.m sett att man lyckats välta bilar ned i diket också.

Körde hem Fordtraktorn drygt 6 mil men att köra 10 mil vete tusan , står boden
på samma ställe som traktorn eller är det en resa att hämta den också ?
 
galento galento skrev:
Vet inte hur det är i Finland men här gäller det att få hem grejerna annars är
risken väldigt stor att det blir sönderslaget om det blir stående efter vägen . Har
t.o.m sett att man lyckats välta bilar ned i diket också.

Körde hem Fordtraktorn drygt 6 mil men att köra 10 mil vete tusan , står boden
på samma ställe som traktorn eller är det en resa att hämta den också ?
Här i Österbotten brukar vandalerna dyka upp när en bil eller traktor har stårr övergiven någon eller några veckor. Några dagar får saker stå i fred men det är precis som vandalerna skulle bli modigare när det har gått så länge att ägaren kaske inte bryr sig.
 
Bara att åka iväg med traktorn och hämta.
Ta med en dragbom som du sätter i lyftarmarna och lås lyftarmarna så de inte gungar i sidled.
Ha en följebil som kör bakom och kollar så allt går som det ska.

//AA
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vet inte hur det är i Finland men här gäller det att få hem grejerna annars är
risken väldigt stor att det blir sönderslaget om det blir stående efter vägen . Har
t.o.m sett att man lyckats välta bilar ned i diket också.

Körde hem Fordtraktorn drygt 6 mil men att köra 10 mil vete tusan , står boden
på samma ställe som traktorn eller är det en resa att hämta den också ?
jo, det är 2 mil först
 
M
Vi skulle flytta en liknande på jobbet. Vi fick bränna av hjulaxeln. Dels för höjden då den stod på kranbilen men också för att det var punktering och hjullagren var fastrostade. Jag hade aldrig ens försökt dra ut den på allmän väg med en traktor.
 
  • Gilla
  • Ledsen
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.