Hej. Jag var i diskussion med en kompis idag som menade att man inte ska stänga av golvvärmen i badrummet då det kan uppstå fuktskador. I dagsläget har jag stängt av golvvärmen helt i vårt badrum sedan ett år tillbaka knappt då det drog för mycket el i min mening.
Badrummet har elburen golvvärme som ligger under golvklinkers.

. Badrummet har fungerande frånluft och temperaturen ligger runt 20 grader. Huset är ett flerfamiljshus från 1916 som är nyrenoverat 2021. Vi bor på bottenvåningen men under huset finns en källarvåning/kulvert.
Vad tror ni? Är det bra att ha golvvärmen på för att vara säker att inga fuktskador uppstår eller är det bara en komfortfråga?
Tacksam för alla svar.
 
K
Varför skulle det uppstå fuktskador? Korrekt utförda badrum har tätskikt som har till funktion att hindra att fukt tar sig ut i konstruktionen. Golvvärme kan knappast hjälpa ett undermåligt tätskikt att hindra att fukt tar sig ut i konstruktionen, på sin höjd skjuta på det oundvikliga.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
J
Centano Centano skrev:
Gissar att det syftas till omvänd fuktvandring i och med avstängd golvvärme i platta med kontakt mot mark, vilket inte fallet här.

Här står det i alla fall att läsa om omvänd fuktvandring vid avstängning av golvvärme på sommaren: [länk]
Klart intressant!
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Gissar att det syftas till omvänd fuktvandring i och med avstängd golvvärme i platta med kontakt mot mark, vilket inte fallet här.

Här står det i alla fall att läsa om omvänd fuktvandring vid avstängning av golvvärme på sommaren: [länk]
Hej. Jag behöver nog revidera mina uppgifter lite, vid närmare eftertanke så är den undervåning som är under vårt våningsplan inte direkt placerad under oss, just vår del av lägenheten är förmodligen direkt liggande på marken. Däremot så är jag rätt säker på att marken som huset är byggt på är berg. Frågan är om det kan bildas sådana "värmegropar" i sten.
 
K
F fivefootnine skrev:
Hej. Jag behöver nog revidera mina uppgifter lite, vid närmare eftertanke så är den undervåning som är under vårt våningsplan inte direkt placerad under oss, just vår del av lägenheten är förmodligen direkt liggande på marken. Däremot så är jag rätt säker på att marken som huset är byggt på är berg. Frågan är om det kan bildas sådana "värmegropar" i sten.
Saknas fortfarande svar på varför det skulle bli fuktskador av att inte ha golvvärme? Knappast alla badrum har golvvärme och då skulle de bli fuktskador i alla dem i så fall..?!
 
K kniv skrev:
Saknas fortfarande svar på varför det skulle bli fuktskador av att inte ha golvvärme? Knappast alla badrum har golvvärme och då skulle de bli fuktskador i alla dem i så fall..?!
I TS fall var det frågan om att ha eller inte ha golvvärme i badrummet som skulle kunna ge fuktskador utan fallet var om man har golvvärme och sedan stänger av den och vad som då kan hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.