Hej! Utan att påpeka alla andra fel med denna golvbrunn, vet någon varför det är 40mm bruk ovanför klämringen.. hoppas att det inte är 40mm bruk över tätskiktet över hela badrumsgolvet...
 
  • Mätning av djupet på en skada med måttband vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för att det lokala fallet är kraftigt/större runt brunnens närhet och blir direkt farlig då man duschar med blöta fötter.

Skulle dom lägga klinkers utan att göra som dom gjort, så hade du blivit galen att stå i duschen med kraftig lutning på golvet invid brunnen.
 
men varöf
J jawen skrev:
Det är för att det lokala fallet är kraftigt/större runt brunnens närhet och blir direkt farlig då man duschar med blöta fötter.

Skulle dom lägga klinkers utan att göra som dom gjort, så hade du blivit galen att stå i duschen med kraftig lutning på golvet invid brunnen.
Men varför flyta och montera i rätt från början? Fattar inte...
 
C cj_002 skrev:
Men varför flyta och montera i rätt från början? Fattar inte..
Man vill i badrum ha tillräckligt bra fall överallt så att inte vatten blir stående & ev orsakar "problem".
Samtidigt vill man ha raka horisontella golv ute vid mötespunkten vägg-golv.

Det gör att:
För att få fall i från väggen längst bort från brunnen, så måste man lägga golvet tillräckligt högt för att få 2 mm fall per meter, det gör att väggarna nära brunnen får brantare lutning/fall ( eftersom sträckan är mycket kortare, men höjden vid väggliv lika)

Så sätter man brunnen cc 50 cm från båda väggarna i hörnet, så blir det för brant precis runt brunnen.
Därför fuktspärrar man med det fallet i hela badrummet så att avrinningen blir bra, men sedan när man lägger klinkers så "bygger man upp med fix till "lagom fall" så att det inte blir farlig halkrisk med blöta fötter.

Väggen skulle kunna bli lägre nära brunnen, så man inte behöver bygga upp med fix.
Men då skulle oxå första varvet väggkakel få olika höga plattor, & kaklet skulle bli "större bitar"/högre ju närmare brunnen man kaklade.

Och det vill ingen ha, & det är inte särskilt fackmannamässigt.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Tomture61
Beroende på hur golvet som skall flytspacklas är konstruerat så är allt mellan 2 till 15 mm skikt lämpligt .
Om det är ett spångolv med 600 mm cc mellan bärande bjälkar så räcker det med armeringsnät och 12 mm (min) avjämningsmassa . Vill man ha golvvärme (el) så 15 mm tjockt skikt .

Så förstår TS fråga , varför har man 40 mm avjämningsmassa vid golvbrunnen !
Skapar en hög tröskel vid dörren + stjäl takhöjd :thinking:

Nu kan jag inte reglerna för hur fallet skall vara i ett badrum .
Skall fallet finnas över hela golvytan eller enbart vid golvbrunnen , typ 1 m radie ?
Har man tex 3 m till vägg längst bort från golvbrunn och fallet skall vara 2 mm / m så borde tjocklek på avjämningsmassan vara 12 mm + 6 mm (längst bort)
Vägg som är närmast (tex 0,5 m) får då ett fall som skiljer 6 mm , vid vägg 18 mm och vid brunn 12 mm
Går vell knappast att ramla på ärslet med ett sån liten nivåskillnad :thinking:
 
Redigerat:
Kanske ligger två lager kakel och flytspackel där om inte badrummet är helt nytt? Annars har hantverkarna lagt på onödigt mycket...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske ligger två lager kakel och flytspackel där om inte badrummet är helt nytt? Annars har hantverkarna lagt på onödigt mycket...
TS får rätta men fotot på brunnen ger intrycket av att detta badrum har några år på nacken så jag gissar också på klinker på gammal klinker i detta fall.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Går vell knappast att ramla på ärslet med ett sån liten nivåskillnad :thinking:
Du förstår inte helheten i ett badrumsgolv & jag orkar inte försöka förklara mera när jag ändå varit så detaljerad innan..

Ett fackmannamässigt utförande på fall skall OXÅ innebära 25 mm upp till dörrtröskel vid eventuell "stop" i brunnen....För att om möjligt motverka fuktskador i kringliggande ytor utanför badrummet.

Och nej, det ligger inte klinker ovanpå klinker, TS foto är lite missvisande & sanningen är nog närmare 27 mm från fuktspärren/gummet/mattan runt brunn, vilket är helt normalt eftersom ingen vill ha en spygatt och halka.
 
T
J jawen skrev:
Och nej, det ligger inte klinker ovanpå klinker, TS foto är lite missvisande & sanningen är nog närmare 27 mm från fuktspärren/gummet/mattan runt brunn, vilket är helt normalt eftersom ingen vill ha en spygatt och halka.
Stämmer bra samt att där ligger 20x20 cm klinker och dom måste man "klicka" upp lite runt om brunnen för annars blir det tråkiga fogsprång. Så där är alltså inga konstigheter med denna brunn.
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Tomture61
Detta får en att fundera hur mycket man behöver ta till i höjd ang dörrhålet till badrum :thinking:
Min förklaring / ide verkar inte stämma då :thinking:

Mycket konfunderad nu , typ fattar 0 ...... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beroende på hur golvet som skall flytspacklas är konstruerat så är allt mellan 2 till 15 mm skikt lämpligt .
Om det är ett spångolv med 600 mm cc mellan bärande bjälkar så räcker det med armeringsnät och 12 mm (min) avjämningsmassa . Vill man ha golvvärme (el) så 15 mm tjockt skikt .

Så förstår TS fråga , varför har man 40 mm avjämningsmassa vid golvbrunnen !
Skapar en hög tröskel vid dörren + stjäl takhöjd :thinking:

Nu kan jag inte reglerna för hur fallet skall vara i ett badrum .
Skall fallet finnas över hela golvytan eller enbart vid golvbrunnen , typ 1 m radie ?
Har man tex 3 m till vägg längst bort från golvbrunn och fallet skall vara 2 mm / m så borde tjocklek på avjämningsmassan vara 12 mm + 6 mm (längst bort)
Vägg som är närmast (tex 0,5 m) får då ett fall som skiljer 6 mm , vid vägg 18 mm och vid brunn 12 mm
Går vell knappast att ramla på ärslet med ett sån liten nivåskillnad :thinking:
TS har inte 40mm avjämningsmassa vid brunnen!

Precis som du säger så ska man ha 12mm som minst vid brunnen och sedan ha ett fall i duschen på 7-20mm/m och 5-10mm på övrigt golv. Minst 12mm gäller endast badrum med träbjälklag.

Jag flytspacklar med hjälp av nivåpinnar som jag skär till i olika höjder för att veta hur mycket flytspackel jag ska hälla ut.

I träbjälklag så brukar första pinnen hamna på 20-25mm, alltså i ytterhörnet i en 90x90 cm dusch och sedan kör jag på 5mm/m på övrigt golv så om badrummet är tre meter och brunnen är längst in i rummet så blir höjden på flytspacklet vid dörren då alltså 30-35mm.
 
Grattis, du har antagligen ett badrum med rätt fall.
Och som redan påpekats så har du mätt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.