Nåt liknande.

Ville lägga nytt Planjatak ovanpå mitt gamla täta Shingeltak. 128 kvm boyta plus vidbyggt garage . D v s med ströläkt, bärläkt och allt plåtarbete.

Kollade priset med några firmor.
250-300 000 kr.

Pensionär, med lite tid till övers.

Så jag köpte allt material inkl hängrännor och skruv. Det gick på strax under 100 000 kr.

Aldrig haft så hög månadslön:rofl:
Gjorde jobbet själv den sena våren. Tog dryga två månader i lugnt tempo.
Ordentligt med raster.

Blev därefter semester resten av året.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nåt liknande.

Ville lägga nytt Planjatak ovanpå mitt gamla täta Shingeltak. 128 kvm boyta plus vidbyggt garage . D v s med ströläkt, bärläkt och allt plåtarbete.

Kollade priset med några firmor.
250-300 000 kr.

Pensionär, med lite tid till övers.

Så jag köpte allt material inkl hängrännor och skruv. Det gick på strax under 100 000 kr.

Aldrig haft så hög månadslön:rofl:
Gjorde jobbet själv den sena våren. Tog dryga två månader i lugnt tempo.
Ordentligt med raster.

Blev därefter semester resten av året.
Låter bra. Har dessvärre inte tiden så måste ha hjälp med läggningen. Men varför har du bärläkt o ströläkt under ett Plannja? det lägger man väl direkt på sponten? med en duk emellan...?
 
Enligt monteringsanvisningen.

Men hur gör du när man lägger Planjatak med några ränndalar?
Sågar upp sponten och viker ned typ tätskiktet? Förmodligen inte så djupt att du kommer ned i takstolarna?
 
Priset för läkt var heller inte ett aber.
Instruktioner för läggning av takplåt på shingel, papp, plana plattor med rekommenderade produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde plåt typ takpannor. Skruvade allt cirka 3 cm till höger om djupaste dalarna i varje panna, vilket visade sig vara riktigt bra. Mycket lite vatten rinner över eller förbi skruvarna.
 
S sepani skrev:
Låter bra. Har dessvärre inte tiden så måste ha hjälp med läggningen. Men varför har du bärläkt o ströläkt under ett Plannja? det lägger man väl direkt på sponten? med en duk emellan...?
Ööööh Tror du möjligen att Planja har fel?
Att jag gick på en blåsning av sonen som sålde till mig?
Det var i så fall inte snällt:rofl:
 
  • Ett skissat perspektiv av en del av ett rum med takpannor och öppen struktur. Svagt gråtonat, linjeteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Markarbetaren skrev:
Kan inte utläsa vad det står men det ser 6-siffrigt ut:D
Hmm.. ja man får förstora bilden med ”nyp” grepp på telefonen. Vet inte varför det blev så litet.
 
H Hybro skrev:
Ööööh Tror du möjligen att Planja har fel?
Att jag gick på en blåsning av sonen som sålde till mig?
Det var i så fall inte snällt:rofl:
:surprised:
 
M
G Ganescha skrev:
Hmm.. ja man får förstora bilden med ”nyp” grepp på telefonen. Vet inte varför det blev så litet.
På paddan gick det att förstora upp den läsbart, satt vid PC'n förut och då blev det bara suddigt. Vad står det i sista meningen?
 
M Markarbetaren skrev:
På paddan gick det att förstora upp den läsbart, satt vid PC'n förut och då blev det bara suddigt. Vad står det i sista meningen?
Du tänker på den med Mail och sms? Ja, den är lite märklig och förstår ej den heller. :thinking:
 
Vi tar just nu också in offerter, 2 inkomna hittills. Hus i norra Halland, ca 180kvm tak. Helt ny råspont, papp, betongpannor, all plåt, vindskivor mm. 2 takfönster. Offerter på mellan 320-420k i nuläget. Detta är efter ROT.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Amatören_Österlen och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Du tänker på den med Mail och sms? Ja, den är lite märklig och förstår ej den heller. :thinking:
I Idea skrev:
Vi tar just nu också in offerter, 2 inkomna hittills. Hus i norra Halland, ca 180kvm tak. Helt ny råspont, papp, betongpannor, all plåt, vindskivor mm. 2 takfönster. Offerter på mellan 320-420k i nuläget. Detta är efter ROT.[/QUOTE

helt byte av råspont samt två takfönster lär ju dra upp beloppet lite. Mina 640 (efter ROT) inkluderar inte råspont (eller fönster). Då hade offerten nog legat uppåt miljonen…
 
I Idea skrev:
Vi tar just nu också in offerter, 2 inkomna hittills. Hus i norra Halland, ca 180kvm tak. Helt ny råspont, papp, betongpannor, all plåt, vindskivor mm. 2 takfönster. Offerter på mellan 320-420k i nuläget. Detta är efter ROT.
Dessa byggföretag lär ju gå i konkurs om 6 månader.
 
Själv har jag masonitskivor som undertak, för att få ner kostnaden och framför allt tid så tänkte jag anlita ett företag för att riva, sätta spont och takpapp enbart. Resten kan jag lösa själv under semestern men inget företag va intresserad av det förslaget och inga offerter.
 
T Titagurgi skrev:
Dessa byggföretag lär ju gå i konkurs om 6 månader.
Varför skulle risken för det föreligga? Jag ser inget orimligt i varken materialkostnaden eller arbetskostnaden, dvs dem bör ha god lönsamhet. Det är firmor som redan funnits i många år och med goda referenser.
 
I Idea skrev:
Varför skulle risken för det föreligga? Jag ser inget orimligt i varken materialkostnaden eller arbetskostnaden, dvs dem bör ha god lönsamhet. Det är firmor som redan funnits i många år och med goda referenser.
Vem har råd att betala dessa priser de kommande åren med räntor på 4%?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.