Vet inte riktigt hur spolföretag gör vid stopp i avlopp, men är det värt att försöka åtgärda själv?

Jag har en sorts fobi för att betala folk för att göra nåt som jag själv kan fixa, och för det mesta så brukar det lösa sig, men i VVS-frågor har jag inte nån större erfarenhet.

Jag har ett stopp någonstans efter golvbrunnen i badrummet. Det här leder ut till en stenkista några meter bakom huset, och jag har tillgång till en renslucka i krypgrunden. Alltså antar jag att jag har bra förutsättningar för att kunna göra nåt på egen hand, beroende på vad stoppet beror på förstås.

Problemet jag har är att golvbrunnen svämmar över efter några minuters duschande, och det här har successivt blivit värre det senaste halvåret från att aldrig ha varit ett problem. Stenkistan är gissningsvis 20 år gammal. Lyssnar jag från krypgrunden när jag spolar vatten så kan jag höra hur röret fylls upp på väg mot golvbrunnen. Det är ju inget totalstopp utan det rinner bara iväg långsammare än vattnet tillförs i duschen.

Räcker det med att utrusta sig med nån sån rensvajer eller vad det möjligen kan heta, plus nån form av högtryckstvätt med några meters slang? Jag antar att det hade kostat ungefär lika mycket att införskaffa som att betala en spolfirma att göra jobbet en gång (Jag bor rätt långt från nån sån firma). Finns det nåt de kan göra som jag inte skulla kunna göra med denna utrustning? (En högtryckstvätt hade jag för övrigt kunna behövt för att tvätta bilen med, och jag antar att man borde kunna använda en sån för bägge syften bara man har olika munstycken..)

Med andra ord så tycker jag mig ha ett par goda anledningar till att skaffa en högtryckstvätt istället för att betala nån firma för att göra ett jobb som jag kanske lika gärna själv kan göra. Blotta tanken på att betala nån tusenlappar för såna här saker ger mig såna obehagskänslor, ungefär som åka en nöjesrunda i en bil eller att ha över 18 grader i nåt rum en sån här vinter. Man kan ju inte strö pengar hejvilt :thinking:

Kom gärna med era synpunkter på mitt resonemang.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det bara golvbrunnen som går till stenkistan eller är det fler avlopp?
Vilka i så fall?

Hur är lutningen på avloppsledningen?

Finns det någon avloppsventilation?
Var i så fall?

Skiss skulle underlätta.

Edit:
Är det bara vatten i avloppsledningen så finns det inget som kan fastna i röret.

Eftersom det går till stenkista så ska det inte vara något annat än vatten.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle rekomendera dig att ta in en firma och anlägga ett nytt avlopp. 20 år gammal stenkista — nä. Den har förmodligen gjort sitt.

Ja, du får betala, men hellre göra rätt med en gång än nödlösningar som bara kan resultera i onödigt fula ord, onödigt högt blodtryck, och onödigt hög alkoholkonsumtion (förmodligen tjänar du in anläggningskostnaden bara på alla tröst-öl som du slipper köpa.)

Tro mig. Har varit med om liknande.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Z ZeroKnowledge skrev:
Vet inte riktigt hur spolföretag gör vid stopp i avlopp, men är det värt att försöka åtgärda själv?

Jag har en sorts fobi för att betala folk för att göra nåt som jag själv kan fixa, och för det mesta så brukar det lösa sig, men i VVS-frågor har jag inte nån större erfarenhet.

Jag har ett stopp någonstans efter golvbrunnen i badrummet. Det här leder ut till en stenkista några meter bakom huset, och jag har tillgång till en renslucka i krypgrunden. Alltså antar jag att jag har bra förutsättningar för att kunna göra nåt på egen hand, beroende på vad stoppet beror på förstås.

Problemet jag har är att golvbrunnen svämmar över efter några minuters duschande, och det här har successivt blivit värre det senaste halvåret från att aldrig ha varit ett problem. Stenkistan är gissningsvis 20 år gammal. Lyssnar jag från krypgrunden när jag spolar vatten så kan jag höra hur röret fylls upp på väg mot golvbrunnen. Det är ju inget totalstopp utan det rinner bara iväg långsammare än vattnet tillförs i duschen.

Räcker det med att utrusta sig med nån sån rensvajer eller vad det möjligen kan heta, plus nån form av högtryckstvätt med några meters slang? Jag antar att det hade kostat ungefär lika mycket att införskaffa som att betala en spolfirma att göra jobbet en gång (Jag bor rätt långt från nån sån firma). Finns det nåt de kan göra som jag inte skulla kunna göra med denna utrustning? (En högtryckstvätt hade jag för övrigt kunna behövt för att tvätta bilen med, och jag antar att man borde kunna använda en sån för bägge syften bara man har olika munstycken..)

Med andra ord så tycker jag mig ha ett par goda anledningar till att skaffa en högtryckstvätt istället för att betala nån firma för att göra ett jobb som jag kanske lika gärna själv kan göra. Blotta tanken på att betala nån tusenlappar för såna här saker ger mig såna obehagskänslor, ungefär som åka en nöjesrunda i en bil eller att ha över 18 grader i nåt rum en sån här vinter. Man kan ju inte strö pengar hejvilt :thinking:

Kom gärna med era synpunkter på mitt resonemang.
Själv skulle jag göra ett försök med egen spolslang och högtrycksaggregat.
Billigaste slangen är nog den här
https://www.biltema.se/bilvard/maskiner-for-bilvard/hogtryckstvattar/rorrensare-75-m-2000045686
Sen finns det slang för de flesta märken samt i olika längder.
Har man tur så lyckas man få fart på avloppet igen.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Sen taktiken för en spolning.

Det kan ju ha en högre äckelfaktor men på med handskar och stövlar.

Sen där man går in med spolslangen ska man ha något att täcka slangen/brunnen med typ gammal större handduk eftersom är det helt stopp så sprutar det bakåt. En spolslang har bakåtriktade strålar.

Man kör sedan kortare stunder i början eftersom det annars fylls upp bakåt och in i rummet.
Sedan jobbar man med slangen inåt i röret och kör korta stunder och låter vattnet rinna undan och förhoppningsvist ser man att det börjar släppa så är det bara att köra längre tid.

Uppstädning, dusch och en kall öl!
 
  • Gilla
Kluffe och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Tack för alla svar! För överskådlighetens skull så har jag ritat en mycket vacker bild i paint över hur avloppet ser ut hos mig.

Det KAN vara så att jag har själv orsakat det här stoppet i avloppet då jag i somras påbörjade ett litet projekt att ansluta kökets avlopp till badrummets avlopp, eftersom kökets stenkista är en förfärlig situation som krånglat och blivit igensatt många gånger under de fyra år som vi ägt huset. (Stenkistor är problematiskt här eftersom vi bor på berg med endast ett tunt lager jord). Dittils hade aldrig avloppet till badrummet blivit igensatt eller luktat eller haft några andra problem så som kökets avlopp haft, så jag började förlägga avloppsrör i krypgrunden från badrummets avlopp, ända upp till under diskbänken i köket. Jag anslöt däremot aldrig kökets avlopp till det, utan det är bara förberett under diskbänken, och avloppsröret är "tätat" med lite plastfolie och ett gummiband.

Anledningen till att jag inte anslöt köket till badrumsavloppet var för att golvbrunnen i badrummet började svämma över inom en vecka efter mitt arbete, vilket jag enbart tänkt har varit otursamt, men inte sammankopplat (Jag anslöt ju den aldrig). Kan det vara något luftningsproblem? När golvbrunnen är översvämmad så kan jag se vatten i det oansluta avloppsröret om jag kollar ned under diskbänken.

Nå väl, ifall det inte är mitt egna verk att det här har blivit ett problem, så är det åtminstone en skiss över hur det ser ut. Förhoppningsvis slipper jag anlägga en ny stenkista. Vi har varit i tankar på att anlägga en trekammarbrunn men vi bor banne mig så illa till att det behöver sprängas för att få plats med brunnen, och det skulle ändå vara problem att få till infiltration med mera. Dyra offerter! Istället så komposterarar vi vår avföring med tillstånd från kommunen, men detta problem med stenkistor är en huvudvärk just nu..

Skiss över vatten och avloppssystem i ett hus, med text som beskriver problem och planerad lösning.
 
Ändrade du något på höjden på utgående avloppsledning när du monterade grenröret?

Vilken grovlek är det på avloppröret?

Hur ser förgreningen ut? T, Y, etc? Vilken vinkel?

Hur är förgreningen monterad? Stående, liggande, etc?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ändrade du något på höjden på utgående avloppsledning när du monterade grenröret?

Vilken grovlek är det på avloppröret?

Hur ser förgreningen ut? T, Y, etc? Vilken vinkel?

Hur är förgreningen monterad? Stående, liggande, etc?
Jag ändrade inte på höjden när jag monterade grenröret. Grenröret är av Y-modell, kanske 35 grader. Nu minns jag inte diametern, men det var den vanligaste storleken för ändamålet. 75mm då gissningsvis? Både på den gamla installationen och min egna.

Förgreningen är ståendes, som på bilden
 
Nu är jag ingen expert på avlopp, men mitt förslag är att köpa en högtryckstvätt och rensslang. Löser den inte problemet denna gång, gör den det nästa gång. Sedan är avloppskameror billiga på AliExpress. Kan även vara bra till annat. Köp dock inte allra billigaste, utan en något bättre. Billigaste AliExpressgrejerna är sällan bra, men de lite dyrare med bra recensioner brukar vara ok. Särskilt om du bor en bit bort är det skönt att kunna fixa endel själv.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Z ZeroKnowledge skrev:
Tack för alla svar! För överskådlighetens skull så har jag ritat en mycket vacker bild i paint över hur avloppet ser ut hos mig.

Det KAN vara så att jag har själv orsakat det här stoppet i avloppet då jag i somras påbörjade ett litet projekt att ansluta kökets avlopp till badrummets avlopp, eftersom kökets stenkista är en förfärlig situation som krånglat och blivit igensatt många gånger under de fyra år som vi ägt huset. (Stenkistor är problematiskt här eftersom vi bor på berg med endast ett tunt lager jord). Dittils hade aldrig avloppet till badrummet blivit igensatt eller luktat eller haft några andra problem så som kökets avlopp haft, så jag började förlägga avloppsrör i krypgrunden från badrummets avlopp, ända upp till under diskbänken i köket. Jag anslöt däremot aldrig kökets avlopp till det, utan det är bara förberett under diskbänken, och avloppsröret är "tätat" med lite plastfolie och ett gummiband.

Anledningen till att jag inte anslöt köket till badrumsavloppet var för att golvbrunnen i badrummet började svämma över inom en vecka efter mitt arbete, vilket jag enbart tänkt har varit otursamt, men inte sammankopplat (Jag anslöt ju den aldrig). Kan det vara något luftningsproblem? När golvbrunnen är översvämmad så kan jag se vatten i det oansluta avloppsröret om jag kollar ned under diskbänken.

Nå väl, ifall det inte är mitt egna verk att det här har blivit ett problem, så är det åtminstone en skiss över hur det ser ut. Förhoppningsvis slipper jag anlägga en ny stenkista. Vi har varit i tankar på att anlägga en trekammarbrunn men vi bor banne mig så illa till att det behöver sprängas för att få plats med brunnen, och det skulle ändå vara problem att få till infiltration med mera. Dyra offerter! Istället så komposterarar vi vår avföring med tillstånd från kommunen, men detta problem med stenkistor är en huvudvärk just nu..

[bild]
Grundregel 1: Krångla inte till det.
 
L Lilllen skrev:
Sedan är avloppskameror billiga på AliExpress. Kan även vara bra till annat.
Tror inte att man vill ha en avloppskamera till annat, när man haft den i avloppet :sick:
 
  • Haha
Lilllen
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tror inte att man vill ha en avloppskamera till annat, när man haft den i avloppet :sick:
:rofl:
Håller med om att området minskas något efter. Men dräneringsrör och skorstensfilming kan ju vara OK även utan grundligare rengöring.

Men diy titthålskirurgi kan man kanske hoppa över tex… :rofl:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
:rofl:

Men diy titthålskirurgi kan man kanske hoppa över tex… :rofl:
…liksom gastroskopi…
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ska testa att köpa en biltema högtryckstvätt. Brukar dessa gå att ansluta till en kran inomhus? Snarare än att ansluta den till trädgårdskranen. Det hade varit smidigare för mig, plus att det ger en möjlighet till att använda varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.