F
joakim_j joakim_j skrev:
Då låter det ju som att det är ungefär som jag trodde. Någon som kan tipsa om en körskola i södra Stockholmsområdet?
du behöver troligtvis inga lektioner. Skriv teorin, ha koll så säkerhetsgenomgången innan start och kör mycket försiktigare än när du kör försiktigt under din uppkörning.
 
C cpalm skrev:
Ja, det blir ju en mycket större grej. Men smäller å andra sidan också betydligt högre.
Anledningen att jag frågade är att jag själv blev lite sugen på CE i somras, men efter att ha insett att man i princip måste ta C-kortet först får det nog vara. Ser nu i och för sig att det tydligen är tillåtet att övningsköra för CE med B-kort.
Jo, det är rätt stor skillnad på att köra CE jämfört med " vanlig" bil. Sedan är väl frågan vad man skall med det kortet till egentligen, förutom att bara ha...
 
Jag köpte ett paket på körskolan och fick
  • Teoribok
  • Tillgång till körkort.nu app för självtester
  • Dubbellektion (80 min)
  • Lån utav bil och släp till uppkörning
Appen var bra, jag gjorde prover tills jag kände mig bekväm på teorin, använde boken för att läsa mig till vikt och lastregler.

Lektionen hade räckt med en enkel för att lära sig säkerhetsgenomgången.
 
Jag tog själv BE förra året då både barn och corona pandemin kom emellan.

Jag har haft B i 15år och har kört diverse släp under denna tid. Jag tog 2 körlektioner mest som repetition/genomgång med körskolan inför uppkörning. De ställer relevanta frågor och ger tips och trix vilket är bra samt vad du behöver fokusera på.

I övrigt så övade jag lite med mitt lätta släp, mest backa runt gathörn och så men annars var det mest nervösa att jag skulle köra upp med en fordonskombination (bil+släp) som jag endast kört under körlektionen men det gick ju bra trots allt.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Då låter det ju som att det är ungefär som jag trodde. Någon som kan tipsa om en körskola i södra Stockholmsområdet?
jag skulle sagt Tullinge trafikskola men den verkar ha gått i graven nyligen och uppstått i ny form nu så jag vet inte längre vilka som driver den. Är det samma gäng som tidigare skulle jag ta den. Fick bra hjälp både med BE och A där. Inget tjafs om att jag måste följa en hel kursplan utan fokus på exakt det jag behövde hjälp med.

Jag tror att många skulle kugga en uppkörning pga att de glömt bort hur man kör ”rätt”. Jag tog en lektion för att få bort ev sådant och körde sedan upp med bilskolans fordon. Det var utan tvekan en fördel att komma till uppkörningen med bilskolan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
jag skulle sagt Tullinge trafikskola men den verkar ha gått i graven nyligen och uppstått i ny form nu så jag vet inte längre vilka som driver den. Är det samma gäng som tidigare skulle jag ta den. Fick bra hjälp både med BE och A där. Inget tjafs om att jag måste följa en hel kursplan utan fokus på exakt det jag behövde hjälp med.

Jag tror att många skulle kugga en uppkörning pga att de glömt bort hur man kör ”rätt”. Jag tog en lektion för att få bort ev sådant och körde sedan upp med bilskolans fordon. Det var utan tvekan en fördel att komma till uppkörningen med bilskolan.
Ja, det var lite så jag tänkte också, att det är bra med iaf en lektion. Jag skall kolla med Tullinge!
 
H-vete vad dyrt det är! Farsta trafikskola vill ha 5100 för startpaketet som innehåller en (1!) lektion.
 
Jag hoppade över "startpaket" och gjorde allt själv, boken är inte dyr och det finns bra körkortsappar, inklusive minst en för BE. Volymkör alla teorifrågor i apparna och tänk även lite på hur det appliceras på din praktiska körning.

Övningskörde en del med mitt tunga släp med en kompis (och en hel del olagligt själv), men köra och backa släp är inte det svåra på BE utan att lära sig rutinerna för säkkontroll, surrning och lite annat.

Sen tog jag en dubbellektion BE och kunde då använda deras släp för uppkörning mot en rimlig kostnad. Hade iofs kunnat använda mitt eget men hade behövt lasta det med ett ton.

Inga problem.
 
Får jag ställa en följdfråga?
Har jag automatiskt redan B96 behörighet, eftersom jag tog mitt B-körkort 1993?
 
nimhed nimhed skrev:
Får jag ställa en följdfråga?
Har jag automatiskt redan B96 behörighet, eftersom jag tog mitt B-körkort 1993?
Nej,det är två olika behörigheter. Lite olyckligt namngivna.. det du har rätt att göra är att köra personbil klass 2 (stoora husbilar)
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nej,det är två olika behörigheter. Lite olyckligt namngivna.. det du har rätt att göra är att köra personbil klass 2 (stoora husbilar)
Ah, ok. Håller med dig om att det är en olycklig namngivning.
Tack för svar!
 
Tog mitt be förra året och paketet jag köpte innehöll 3 lektioner á 80 minuter, teori samt lån av bil och släp till uppkörning för typ 6000kr. Hade innan det haft körtkort i 9 år och endast kört med släp regelbundet i 2 år, innan dess endast en handfull gånger.

Kan ärligt säga att jag behövde mina 3 lektioner för att få rätt på lite nybörjarfel samt sånt som var självlärt men inte nödvändigtvis rätt enligt boken.

Klarade både teori och körning på första försöket.
 
ullet
Jag körde upp som privatist helt utan lektioner för BE, tror nog du också skulle klara det.

Skriv teoriprovet så du har det klart, sen läser du på om säkerhetskontroll o hur bromssystemet på vagnen funkar (utifall du får några frågor under uppkörningen).

Behöver du hyra bil/släp så kan det vara nog så smidigt att blanda in en körskola dock.
 
Ja, det är typ så jag hade tänkt göra. Tänkte chansa och bara gå och skriva ett teoriprov utan att "plugga". Det kostar ju inte så mycket, det värsta som kan hända är att man får göra det igen. Sedan ta kanske en lektion för att gå igenom säkerhetskontroll osv, och sedan hyra bil och släp från en körskola. Jag har en känsla av att man är 50% klar om man kommer i en bil från körskolan...

Ni som har tagit BE nyligen, är det någon speciell grej man borde kolla upp info teoriprovet? Jag läste lite på trafikverkets hemsida om lastsäkring. Vikter, axeltryck, boggitryck osv kunde man ju när man tog lastbilskortet, men det var ju länge sedan nu...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Vikter, axeltryck, boggitryck osv..
Jag hade missat vad N-Värdet är, och kuggade på det, det är avståndet på lastens tyngdpunkt och hjulaxeln på släpet. Sedan är det det gamla vanliga, du måste verkligen titta åt sidorna ordentligt så det syns, annars kan man bli kuggad för det.
Jag och min far tog BE för ett antal år sedan, tog oxå ett par lektioner för att få tillgång till uppkörningsekipage, och en genomgång av bra-att-ha information av körskolan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.