Hej!

Jag har sågat till 20mm breda (12mm tjocka) ”ribbor” av MDF som jag nu vill sätta upp på vardagsrumsväggen. Det kommer vara 10mm mellanrum mellan den. Detta är dock betongväggar och jag undrar hur jag ska gå tillväga. Dyckert är ur bilden och jag har funderat på att limma fast ribborna med ”No more nails” lim från Pattex. Detta kommer hålla bra men hur blir det om jag någon dag vill ta bort ribborna. Alternativet är en skiva bakom som fästs med skruv och sen limmar jag på den.
Ett annat alternativ är ett annat försiktigare lim. Finns det?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Limma på skiva, alla dagar i veckan!

Dels för att det blir mycket enklare att få det snyggt och rakt så, när du kan jobba horisontellt och inte vertikalt.
Dels för att det ju blir lättare att ta bort.
Dels för att MDF är extremt fuktkänsligt, så man vill gärna isolera det med något.
Dels för att även No More Nails ska torka under press — och jag antar att du har annat att göra än att stå och trycka MDF-ribbor mot väggen och vänta på att limmet ska torka…
 
ricebridge ricebridge skrev:
Limma på skiva, alla dagar i veckan!

Dels för att det blir mycket enklare att få det snyggt och rakt så, när du kan jobba horisontellt och inte vertikalt.
Dels för att det ju blir lättare att ta bort.
Dels för att MDF är extremt fuktkänsligt, så man vill gärna isolera det med något.
Dels för att även No More Nails ska torka under press — och jag antar att du har annat att göra än att stå och trycka MDF-ribbor mot väggen och vänta på att limmet ska torka…
Vad hade du föreslagit för typ av lim? Kan jag använda en tunn masonitskiva tro?
 
E Emil Svenungsson skrev:
Vad hade du föreslagit för typ av lim? Kan jag använda en tunn masonitskiva tro?
Masonit funkar säkert bra, men kan vara tjurigt att måla.
No More Nails eller PL400 brukar väl vara standard. Tror inte vanligt vitt trälim fäster helt 100 på masonitens glatta sida, men jag kan ha fel såhär en fredagkväll.
Kombinera gärna med att borra hål bakifrån genom skiva och ribbor och sätt några skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.