Hur svårt är det egentligen att ta BE-kort? Känns som att det inte kan vara så mycket svårare än att köra med lätt släp. Så hur många lektioner skulle ni som har BE-kort uppskatta att en sådan som jag behöver?

Jag har haft B-kort i 17 år. Kört med släp samtliga dessa år (båttrailer först, sedan köpte vi ett släp när vi köpte huset). Har haft C-kort i 15 år (körde lastbil med tungt släp i lumpen, men fick "bara" C-kortet pga kostnadsskäl), har dock inte kört lastbil sedan typ 2009. Är väl helt OK på att backa med släpet. Ingen guru direkt, men det flyter på rätt bra.

Teorin är inget problem.

Så, hur många lektioner bör man räkna med? 2, 3? Ännu fler? Fattar att "det är individuellt", men det känns som att ni som har tagit BE borde ha en rimlig uppfattning om hur krävande det egentligen är.
 
C
Har inte tagit kortet själv ännu, men ställde samma fråga till lokala bilskolan i somras och kan ju förmedla deras åsikt.

Enligt deras mening faller nästan alla som kuggas på själva bilkörningen och då främst högerregeln.

Kan man köra bil enligt regelboken och har vana att manövrera med släp tyckte de inte att det behövdes mer än ett par lektioner för att gå igenom säkerhetskontrollen och andra specifika moment som ingår i uppkörningen.

P.s. varför inte satsa på CE istället om du nu redan har C-kortet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
J
Jag klarade uppkörningen utan en enda lektion. Jag körde upp med min egen husvagn men med ett tyngre dragfordon än det jag vanligtvis kör.
Inför uppkörningen övade jag främst på säkerhetskontroll inklusive funktionstest av påskjutsbroms.
Du bör vara trygg med att backa.
 
wildeside
Kan köra lagligt och backa med släpet så behövs inga lektioner.
Lastsäkring, vikter och säkerhetskontrollen kan man googla sig till.
 
Jag tog en lektion för att uppdatera mig ang ECO-driving och nya regler innan jag körde upp.
 
Har själv relativt nyligen tagit BE-kort. Har på samma sätt som du vana av att köra lätt släp sen tidigare. Så att manövrera var inte något problem. Men eftersom det var länge sen jag körde upp för B-kortet så kände jag att jag behövde lite repetition på vad man tittar på vid uppkörningen. Så tog en lektion och det räckte bra för egen del. Jag tror att det räcker ganska bra med 1-2 lektioner.
 
U uplj skrev:
Jag tog en lektion för att uppdatera mig ang ECO-driving och nya regler innan jag körde upp.
Är Eco- körning något som är krav för att få godkänt?
 
C cpalm skrev:
Har inte tagit kortet själv ännu, men ställde samma fråga till lokala bilskolan i somras och kan ju förmedla deras åsikt.

Enligt deras mening faller nästan alla som kuggas på själva bilkörningen och då främst högerregeln.

Kan man köra bil enligt regelboken och har vana att manövrera med släp tyckte de inte att det behövdes mer än ett par lektioner för att gå igenom säkerhetskontrollen och andra specifika moment som ingår i uppkörningen.

P.s. varför inte satsa på CE istället om du nu redan har C-kortet?
Jag tog faktiskt någon CE-lektion för ett antal år sedan... Men svaret är helt enkelt att det blir alldeles för dyrt, plus att det var mer än ett decenium sedan jag körde lastbil så det skulle behövas många fler lektioner.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Då låter det ju som att det är ungefär som jag trodde. Någon som kan tipsa om en körskola i södra Stockholmsområdet?
 
Jag tror jag tog 3. Har säkert tillkommit något på 15 år men tror iom man redan har körkort så är uppkörningen lite mer avslappnad.
 
C
joakim_j joakim_j skrev:
Men svaret är helt enkelt att det blir alldeles för dyrt, plus att det var mer än ett decenium sedan jag körde lastbil så det skulle behövas många fler lektioner.
Ja, det blir ju en mycket större grej. Men smäller å andra sidan också betydligt högre.
Anledningen att jag frågade är att jag själv blev lite sugen på CE i somras, men efter att ha insett att man i princip måste ta C-kortet först får det nog vara. Ser nu i och för sig att det tydligen är tillåtet att övningsköra för CE med B-kort.
 
Tog inga lektioner och pluggade inte speciellt mycket innan teorin och klarade allt för BE på första försöket. Skulle dock rekommendera att man läser på vanliga B-kortsteorin då 95% av frågorna handlar om detta. Tror jag hade tre frågor om lastsäkring.

Sen se till att gå igenom kontrollen före uppkörning ett par gånger innan det är dags, tror dom flesta kuggar sig där.

Tog kortet nu i somras, ca en månads väntetid mellan uppskrivning och uppkörning.
 
A AndersS skrev:
Är Eco- körning något som är krav för att få godkänt?
Det var de berättade för mig (vet givetvis inte om det är/var sant)
Edit: detta var för ~7 år sedan.
 
U uplj skrev:
Det var de berättade för mig (vet givetvis inte om det är/var sant).
Var inget som kontrollerades när jag körde upp för BE. Dock körde jag upp med automat, vet inte om dom är hårdare mot dom som kör upp med manuell. (Eller så körde jag helt enkelt ekonomiskt :crysmile:)
 
Skulle säga att det beror på hur du lär dig saker. Kan du inte lära dig saker genom att läsa teoriboken så kan lektioner behövas för att förmedla det viktigaste. Annars, om du har körkort och KAN köra bra så finns ju ingen anledning att ta lektion för detsamma. Det är några få saker att inte missa, i övrigt kör lugnt, motorbromsa det du kan och när du ombes att parkera på en stor parkering, parkera längst bort så du har fritt fram att ta dig ut. Det är en typisk sak, planera och kör/parkera så du gör det så säkert som möjligt, inte så bekvämt som möjligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.