Hej jag är på gång att skaffa solpaneler till min kåk sitter och läser allt jag får tag på men har lite funderingar kring detta. Hade tänkt mig en 60rör i stil med sfinx kombipaket.
Hur utnyttjar man solen på vår/vinter/ höst bäst när man eldar med ved?

Jag har bara en gammal 500l acktank med en 300l VVB i. Tänker satsa på en solladdare från sfinx för 2500pix till nuvarande tank. Så ge mig gärna lite feedback på värmeväxlare/solladdare från er som har erfarenhet, för alla köper väl inte dyyra nya tankar med slingor i väl? Ska kanske slänga in en 500l till så småningom.

Vill få ut så mycket av solen som möjligt och förvärma vattnet mellan eldningarna

Ska man låta det varma vattnet gå in i botten av tanken för att få så mycket som möjligt av energin? Vi gärna ha råd och tips från er som sitter på kunskapen/erfarenheter!

Är det någon som kommit på ett effektivt sätt att öka effekten på vintern i fångare mer än att ha rätt vinkel? reflektorer? Extra hemmabyggda solfångare som stödvärme åt de nya moderna? Vindskydd? Extra isolering? Bygglampor? Alla ideér bra som dåliga är välkommna :)
 
Ska du ha 60 rör är 500 liters tank åt helskotta för lite. Du kommer att få en ångmaskin efter bara några bra soldagar, om du inte står och duschar tills du får simhud mellan tårna.

Ja, du ska kunna ladda in solvärmen i bottnen, för det är enda sättet att ha någon nytta av den utanför huvudsäsongen. Då spar det någon vedpinne då och då. Ska det sen bli optimalt ska du kunna ladda in i toppen också, när det är dåligt med sol, för att få ordentligt varmt i det vatten som i alla fall blir varmt.
Fast har du bara 500 liter kan du skippa det. Då blir det inte att få varmt som blir ditt problem, utan tvärtom.

Jo, jag köpte ny tank med slingor i, för jag hade inget gammalt arv alls som var något att ha. Bara skrot, så det åkte ut.
 
Hej!
Ett gott råd släng ut din gamla 500l tank och satsa dina slantar i en eller två ordentliga accumulatortankar,med solslingor och varmvattenslingor. Då får du ett system som fungerar. Har nu kört med tankar från strömsnäspannan sedan september och detta har fungerat till belåtenhet. En tekniktank o två slavtankar på 750l vardera, solfångare inteliheat 4st 24 rörs paneler.
 
Det jag framförallt tycker du ska satsa på är en riktigt bra styrenhet så att du kan hänga på alla de funktioner som du kanske så småningom vill eller måste ha.

Ex.
Nödkylningsventil - Termostat
Intervallgång
Kilowattmätare - kul grej
Olika tank/laddkombinationer

Det är lätt att man blir lite biten av solenergin har jag märkt ;-)

Kör själv 84 rör Intelliheat med en Steca 0603 ihop med pellets och är helnöjd.

Rätt vintervinkel är ju bra även på sommaren som då inte blir fullt lika "het" med högre vinkel.

Att ladda mot låg temp är oerhört viktigt för helårseffekten. Roade mig med att studera SP:s testprotokoll där Intelliheat och Sfinx är de 2 bästa - men det finns faktiskt paneler där effekten mellan att ladda mot 25 eller 50 grader skiljer ÖVER 60%!!!!.
Så som jag ser det är det absolut rätt att köra mot en så kall tankbotten som möjligt - särskilt under eldningssäsongen för att få ut bästa årseffekt ur solpanelerna. I mitt fall står acktankarna i bostaden så all ackförlust kommer ändå husets värme tillgodo - därför är det värdefullt med varenda grad som solen värmer radiatorreturen = mindre pelletsförbrukning.
 
apersson850 skrev:
Ska du ha 60 rör är 500 liters tank åt helskotta för lite. Du kommer att få en ångmaskin efter bara några bra soldagar, om du inte står och duschar tills du får simhud mellan tårna.
Nja det tror jag inte, Men bara kompisen får sina nya heatpipe (60 st) så ska jag återkomma..

Som han haft det i 1 år med 60 rör mot sin 500 l tank har han aldrig varit upp i 70° ens, Fick även ett mail från en kille som inte heller lyckats få sin tank över 70° sen maj -06
 
Hej!
Jag bara undrar vad är dett för solfångare, om 60 rör inte klara av att få 500 l tank varm under sommarmånadena, då föreslår jag byt ut solfångarna eller optimera solfångarna. Jag har 96 st rör och jag har 2300l accumulatorvolym och har dumpat ca 15 nätter unde juni.
 
2an skrev:
Nja det tror jag inte, Men bara kompisen får sina nya heatpipe (60 st) så ska jag återkomma..

Som han haft det i 1 år med 60 rör mot sin 500 l tank har han aldrig varit upp i 70° ens, Fick även ett mail från en kille som inte heller lyckats få sin tank över 70° sen maj -06
Kom vi inte överens att det var något som var fel på hans rör? kör själv 40 rör och har tre gånger haft fulladdat (180l 60grC + 300l 98grC)
 
2an skrev:
Nja det tror jag inte, Men bara kompisen får sina nya heatpipe (60 st) så ska jag återkomma..

Som han haft det i 1 år med 60 rör mot sin 500 l tank har han aldrig varit upp i 70° ens, Fick även ett mail från en kille som inte heller lyckats få sin tank över 70° sen maj -06
Är detta samma anläggning(ar) vi diskuterat på pellets.info???

Hur som helst - med så dåliga tempar så ÄR det något fel med anläggningen - montera bort ett antal rör - ställ dem i solen - kolla om de fungerar. I det andra fallet (en Sfinx-anläggning) var det tydligen fel på rören och de fick nya rör på garantin - synd om dåliga prylar ska svärta ner den goda solenergin
 
Bossesnickargledje skrev:
Är detta samma anläggning(ar) vi diskuterat på pellets.info???

Hur som helst - med så dåliga tempar så ÄR det något fel med anläggningen - montera bort ett antal rör - ställ dem i solen - kolla om de fungerar. I det andra fallet (en Sfinx-anläggning) var det tydligen fel på rören och de fick nya rör på garantin - synd om dåliga prylar ska svärta ner den goda solenergin
Känn även rören är varma. Det ska de ju inte vara i normala fall.
Upptäckte att ett rör var skadat på en anläggning på det sättet. Bariumet hade inte oxiderat och var lika spegelblankt och fint som de fungerande rören, men genom att kolla nogrannt upptäckte jag en liten spricka och vakuumet hade alltså försvunnit. Först flera dagar senare började bariumet ändra utseende.

Kör även ner en stektermometer i ett rör och mät hur varmt det blir. Drygt 200 grader ska det bli i solsken.
 
Bossesnickargledje skrev:
Är detta samma anläggning(ar) vi diskuterat på pellets.info???
Ja det är samma anläggning..

Som jag skrev så är nya rör påväg av den nya typen (bäst i test hos SP) som jag lovar återkomma om då dom kommit samt är monterade..
Hade inte fått dom igår iaf men jag medelar hur det går då dom nya är på plats..
 
Hei er ny på dette men har 120 rør fra Apricus og en tank på 300l får bare 70 grader max lurer litt på hva som kan være feil. Noen gode ideer.:confused:
 
Hmmm?

Jag har 40 rör, 300l (+180l upp till 60grC) jag har idag 72grC. Har du 120rör och inte får mer så är det nogot som är riktigt fel. Om vi skall kunna hjälpa dig måste du ge oss mer information om hur ditt system ser ut. Förslagsvis startar du även en ny tråd(nytt äme).
 
Hej !
Varför bara prata om vacuumrör, Har du bra plats på taket och bra lutning så kan du ha traditionella plansolfångare.
Dessa går aldrig sönder.
 
BosseA skrev:
Dessa går aldrig sönder.
Det var värst. Vilka jättelika investeringsvinster det blir på ett par hundra års sikt! :rolleyes:
 
Hur länge tror du vacuumrören håller?
Vad jag har hört så får man då och då byta ett rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.