Jaha! ::)

Det är bara att inse att min initiala verkstad (bod) inte är optimal... :(

Nu söker jag inspiration bland er för en verkstad med tonvikt på trä. :)

Hur skulle ni inreda en varmisolerad bod på 13m2 (3,5 x 3,7m) med dessa förutsättningar: ett hörn är upptaget av en isolerad och spontad soptunna (nås från utsidan)? I övrigt inga begränsningar annat än två element (kan flyttas), fönster (en glugg) samt en dörr.

Anta att jag startar från scratch... dörr och fönster kan justeras för att bättre passa verkstan om jag måste.

"Give me your best shot"

Det jag har som tar plats, förutom min maskinpark 8), alla verktyg m.m, är en Makita gersåg som jag funderar på att lägga mer lättåtkomlig. Det förtar lite av spontaniteten att måsta lyfta fram, rigga upp, justera in, såga, plocka ihop, stoppa undan... hela tiden om det skall precisionsågas. :-[

Ge mig lite grova ideer och lösningsförslag.

En liten notis: Jag kommer nog (kanske) att bygga mig en flyttbar rigg för gersågen som jag hittade på www.newwoodworker.com, den gör det mycket enklare att rigga upp för sågning men tar inte så mycket plats.

Jag funderar också på att planera in för en bordssåg, får väl se vad det kan bli... (Bosch, DeWalt eller Makita eller något annat ...)
 
en liten lucka eller fönster i väggen så att låååånga saker kan sågas är aldrig fel
 
Spännande att planera nytt. Det är precis vad jag håller på med också. Jag ska bygga ett dubbelgarage där halva ytan ska bli min verkstad.

Ytan som jag disponerar är ca 2,7 x 6m. I ena änden tänker jag bygga ett litet rum (ca 2,7 x 1,8 m). Detta rum ska jag försöka få ganska dammfritt så att jag kan skära, limma och montera foton.

Själva snickarboden blir alltså ca 2,7 x 4 meter.

Mina funderingar:

I mitten ska jag förmodligen ha ett fristående arbetsbord på ca 1,5 x 1 meter. Helst ska det ha hjul och vara höj- och sänkbart. Skivan på detta bord gör jag i 22mm MDF och perforerar med hål precis som Festools arbetsbänk. Jag köper nog spännverktyg från Festool eller liknande för användning i hålen.

Längs ena långsidag tänkte jag sätta 145x45-reglar vertikalt med ca 85cm avstånd samt bygga hyllplan mellan reglarna. Ikea säljer platsjalusier som egentligen ska sitta i deras förvaringsskåp (85cm). Dessa jalusier tänkte jag försöka få in mellan 145-reglarna. På så vis får jag en hel vägg med jalusier bakom vilka jag kan ha god ordning på spik och skruv samt vägghängda verktyg utan att det blir superdammigt och utan att det tar för mycket plats.

Jag har även funderingar på att fräsa ur en rektangel i arbetsbordet så att jag kan använda Festools verktygs-plattor för att hänga handklinga eller handöverfräs uppochner i bordet.

Min Makita gersåg ska stå mitt på ena kortväggen. Till höger och vänster om gersågen har jag dörrar (till garaget samt ut) så att jag kan hantera långa arbetsstycken i sågen.

Handverktyg ska jag förmodligen försöka få in i en skåpvägg på andra långsidan. Om det blir dörrar eller jalusier på denna vet jag inte. Under denna skåpvägg får jag plats med stationära maskiner som ska stå på hjul (planslip, verktygsslip, etc). Alternativt kanske det blir en liten svarv under handverkyg-skåpen.

På andra kortsidan blir det pelarborrmaskin, spånsug och ytterdörr nr 2. Jag ska ha två ytterdörrar trots att det tar mycket plats. Jag tänker behandla den ena dörren som om det vore en vägg, dvs möblira mot den. Men det är skönt att ha en flera ingångar för långa trästycken.

Väggarna ska ha gott om vägguttag på ganska hög höjd. Alla uttag ska kunna brytas med huvudströmbrytare. Huvudbrytaren ska sitta högt upp (barnsäkert) vid utgången. Det ska även gå att bryta all ström via ett antal nödbrytare som ska sitta på normal höjd (kanske en på varje vägg). Det är ju bra om ungarna kan nödstopppa om farsan klantar till det.

Ska försöka leta upp någon bra återfjädrande kabelvinda att ha i taket över arbetsbänken så att det blir smidigt att förse handverktygen med ström.

Tänker satsa på Festools handklinga + linjalsystem istället för bordcirkelsåg.

Jag har en bit kvar eftersom jag precis ska börja bygga garaget. Förmodligen hinner jag tänka om både en och två gånger innan det blir dags att inreda verksta'n.

Ska absolut hitta några bra och tåliga högtalare för inmontering i vägg eller tak. Musikmaskin får stå i det dammfria rummet.

Hoppas att du fick lite inspiration.

/Micke
 
Man tackar...

Det man kan se på WoodMagazine ger ju nästan våta drömmar ;D

Skall kolla in allt och se vad jag kan använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.