Hej!

Vi håller på att renovera vardagsrummet och håller på att sätta ny gips. Jag behöver demontera ett vattenburet element för att kunna gipsa bakom. Jag förstår mig inte riktigt på hur jag ska demontera detta element. Finns ingen ventil att stänga utan det som är på bilden är det som finns (ett enda rör som går upp i elementet alltså).

Jag antar att jag måste tömma värmesystemet på någon sätt för att kunna demontera elementet. Frågan är vart och hur man gör det lättast. Någon som gjort det förut och kan tipsa?

Vi har bergvärmepump i källaren. Det är ju någonstans här man tömmer systemet, men vet inte vad jag ska leta efter.

Alla tips är välkomna!
 
  • Vit radiator, grå rör, gul termostat, sliten vit vägg, trägolv, detalj inomhusvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ettrörssystem från slutet av 60-talet? Tömma värmesystemet ska man helst göra på sommarhalvåret, inte på vintern. Man kan tvingas tömma via säkerhetsventilen till värmesystemet om det inte finns annan avtappning. Källaren behöver du ju inte tömma.
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @johannes.waern ! ✅✅

Du har en gammal variant av etthålsventil. Svetsat hus "HP". Det verkar finnas utbytesinsatser.

Delar av ventiler för uppvärmningssystem visas med artikelnummer och varningar om korrekt installation.

Jag undrar dock om du ens får tillbaka din radiator på denna anslutningen om du gipsar 13mm på väggen... Eller kör du renoveringsgips på 6mm?

Oavsett tror jag anslutningen kan bli sned och gängan svår att få på.

Tänkvärt innan du gör drastisk åtgärd!

Vad har du för värmepump? Det finns alltid något sätt att tappa ut värmesystemet där.

Radiatorn lossar du enkelt när systemet är trycklöst här:
Radiator, termostatventil, rör, vit vägg, trägolv, rosa markering kring fästanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Tackar! Och tack för era snabba svar.

Va kul att få reda på vad det är för rörsystem. Har inte lyckats hitta det tidigare.

Vi kör renoveringsgips. Bra tanke där, det har jag inte tänkt på…. Hmm får fundera hur man kan lösa det då…

Pumpen är IVT greenline C5 (gammal pump från 80-tal om jag minns rätt)

Vad kan hända om man tappar ur systemet på vintern? Funkar det inte ens att göra på en dag med plusgrader?
 
Krilleman
J johannes.waern skrev:
Vi kör renoveringsgips. Avståndet är 25 mm och med nya gipsen på kvarstår 19 mm så tänker att det borde funka.

Pumpen är IVT greenline C5 (gammal pump från 80-tal om jag minns rätt)

Vad kan hända om man tappar ur systemet på vintern? Funkar det inte ens att göra på en dag med plusgrader?
OK, då vet du, det är alltså en chansning att 6mm inte påverkar muttern... ;)

Värmesystem kan man alltid jobba med när det behövs. Det är bara oerhört mycket mer passande att pyssla med på sommaren när det inte finns något värmebehov... :rofl:
 
Känns dumt att chansa, kanske fräser ut hål för fästet istället, syns ju inte om man gör snygga och passande hål.

Ok va bra, lite kyla kan jag tåla några timmar. Hur fyller man på systemet sen när man monterat elementet igen?
 
Följ kallvattenröret och leta efter en stängd ventil med ett rör som går till värmesystemets rör. Kan sitta på många olika ställen beroende på vad rörmokaren tyckte passade.
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Krilleman
Går det att fräsa ur så är det ett bättre och säkrare alternativ! (y)

Påfyllning har du i eller vid din värmepump. Lite bilder på installationen så har du nog någon som kan svara på det.
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Följde kallvattnet och kom till detta uppe på värmepumpen. I bilden som jag lägger upp nu, kan det vara ventilen som den gröna pilen pekar på som är påfyllnad av värmesystemet?
 
  • Rörledningar och ventiler, märkt med "KV". Verkar vara en del av VVS-installation, möjligen i källare eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ja, det ser helt rätt ut! (y)
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Va bra, då är den saken löst. Tack!

Har du koll på avtappningsventilen också? Lägger några bilder här ifall du vill kika.
 
  • Röd expansionskärl med manometer för vattentryck på vit vägg, omgiven av rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventil i tak, isolerade rör med synlig skumisolering, oredigeringad, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex installation med rör, ventiler och en röd cirkulationspump under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Avtappning brukar sitta på lågpunkt i systemet.

Men du kan skruva den röda ratten motsols på säkerhetsventilen, så öppnar den och släpper ut vatten i skvallerröret.

Röd expansionskärl för värmeinstallation med manometer och avstängningsventil mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Avtappning brukar sitta på lågpunkt i systemet.

Men du kan skruva den röda ratten motsols på säkerhetsventilen, så öppnar den och släpper ut vatten i skvallerröret.

[bild]

Jag hittade den här säkerhetsventilen i pumpen, var det den du refererade till gällande tömning av värmesystemet på låg punkt? Den har ju en slang man lätt kan dra ut för att leda vattnet till brunnen också. Förstår att det kan funka med skvallerröret och SÄV på expansionskärlet också men kanske blir lättare att använda denna på bild som jag skickade.

Fråga två:
När man lossat en SÄV och ska montera den igen, hur vet jag att den är fastskruvad till rätt tryck, står att min SÄV ska vara inställd på 2 bar.
 
  • Värmepumpsskåp öppet, rör, ledningar, teknisk utrustning, städmaterial, IVT-etikett, hemmiljö, underhållsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och ventiler mot mörk bakgrund, installationsdetaljer synliga, patina och användning på ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ta hellre säkerhetsventilen på kärlet skulle jag säga. Då slipper du tömma ur vatten ur värmepumpen oavsiktligt.

Säkerhetsventiler köps färdiga med respektive tryck från fabrik.
Går ej att ställa in själv.
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.