Hej

För min solcellsinstallation tänker jag mig förbereda dragning av elkabel då det är håltagning i vinkel genom garagevägg(innervägg) och krypgrund.

Tänker mig en elkabel 16mm i diameter 4-ledarkabel (ofta svart utanpå) som kopplas i fasadmätarskåp, 16A huvudsäkring och den kommer i sin tur då avsäkras i kopplingsbox med 16A och brytare. Växelriktaren levererar max 12kw. Längden på kabeln blir max 7m.

Skikten som jag ska ta hål igenom är vägggips i garaget, trägolvregel(runtomliggande isolering) och därefter trossbottenskiva(masonit) i krypgrunden.

Måste denna dras i VP rör (25mm) eller flexslang (25mm), eller får den dras löst ?
Den kommer i mina ögon aldrig bytas.

/M
 
M mortimer skrev:
Hej

För min solcellsinstallation tänker jag mig förbereda dragning av elkabel då det är håltagning i vinkel genom garagevägg(innervägg) och krypgrund.

Tänker mig en elkabel 16mm i diameter 4-ledarkabel (ofta svart utanpå) som kopplas i fasadmätarskåp, 16A huvudsäkring och den kommer i sin tur då avsäkras i kopplingsbox med 16A och brytare. Växelriktaren levererar max 12kw. Längden på kabeln blir max 7m.

Skikten som jag ska ta hål igenom är vägggips i garaget, trägolvregel(runtomliggande isolering) och därefter trossbottenskiva(masonit) i krypgrunden.

Måste denna dras i VP rör (25mm) eller flexslang (25mm), eller får den dras löst ?
Den kommer i mina ögon aldrig bytas.

/M
Om jag förstått det rätt så kan man i vissa fall, för vissa typer av kabel, dra den i vägg
https://tryggaeljobb.se/fraga/installationskabel-i-infalld-installation/#:~:text=Den kabel som man normalt,installeras enbart vågrätt eller lodrätt.&text=– Kabeln ska för kylningens skull,och inte inne i isoleringen.
 
Du ska väl inte avsäkra AC-kabeln med låga 16A automatsäkring. Växelriktarens märkström är väl 17,3 A (= 12 kW). Avsäkras med blott 16A då riskerar automatsäkringen "att lösa ut" vid normaldrift.

AC-kabeln ska väl inte vara 4 ledare, utan ha 5 ledare, en 5x6mm2 är nog lämpligt.
Automatsäkring kan väl då väljas 20A.

Dessa kan du förmodligen ha:

Draka Aceflex Pure Halogenfri 5G6

eller

N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Du ska väl inte avsäkra AC-kabeln med låga 16A automatsäkring. Växelriktarens märkström är väl 17,3 A (= 12 kW). Avsäkras med blott 16A då riskerar automatsäkringen "att lösa ut" vid normaldrift.

AC-kabeln ska väl inte vara 4 ledare, utan ha 5 ledare, en 5x6mm2 är nog lämpligt.
Automatsäkring kan väl då väljas 20A.

Dessa kan du förmodligen ha:

Draka Aceflex Pure Halogenfri 5G6

eller

N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6
Ser nu att jag skrivit fel i min fråga. Det är (kommer bli) 20A huvudsäkring i fasadmätarskåpet och mycket riktigt som du skriver Arnodt så bör det då vara 20A i avsäkringen för VR.

Vet inte hur det ser ut med antal ledare i kabeln som kommer in från min nätägare, någon elektriker antydde för en tid sedan att det var tre faser och sedan en gemensam nolla/skyddsjord som kom in i en undercentral
 
Men kabeln som installeras nu skall vara 5 ledare oavsett om din fastighet matas med 4 ledarsystem idag.
 
Jaså, är det serviskabeln som kommer från elnätsägaren du ska byta. Då kan den klart vara en 4 x 10 mm2. Den har kanske koncentrisk skärm(koppar fläta). Den serviskabeln är förmodligen dimensionerad för 25A, klenare förläggs inte till enfamiljshus.
 
Nej, det är elkabel till växelriktaren som ska kopplas in mot fasadmätarskåpet

Ok på 5G6 kabel. Men åter till grundfrågan, kan en sådan kabel läggas i 25mm flexslang i de skikten jag angett ?
 
Nej, 25mm mm flexslang blir för trång. Innerdiametern är ju då bara ca 18 mm. En 5G6 dvs 5 x 6mm2 AC-kabel är väl ca 17 mm ytterdiameter och kan vara styva. Har du tänkt att byta denna AC-kabel i framtiden ska kunna bytas på enkelt sätt, eftersom du tänker ha den i flexslang? Eller är det för att elektrikaren endast ska ha att dra inom sin AC-kabel? Nästa större flexslang är 32 mm ytterdiam och innerdiameter ca 26 mm. Är det risk för att råttor kan gnaga på AC-kabeln och att du därför vill skydda den?

Fråga elektriken som ska dra kabeln vad du ska ha och hur den ska dras. Annars kanske det blir tok.

Och som sagts, ska det vara en 5 ledar-kabel, 3 faser, nolla och jord från elmätarskåp till växelriktaren.
 
Redigerat:
25mm flexslangen hos Ahlsell har 18.2mm innerdia.
5G6 som anges här verkar ligga på 16-16.5mm ytterdia. Då blir det troligen tight Ja.

Jag har inget behov av just VPrör/flexslang utan det är bara för att isåfall göra det enklare för elektrikern när han kommer och ska dra i sin elkabel. Räknar inte med att den kommer bytas i framtiden, iaf inte närmaste 30-40åren.
 
En annan anledning till VPrör/flexslang var just om det krävs eller förändrar något ur brandskydd. Eller kabel av denna dimension och ström utvecklar ingen värme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.