@
Hej,

Installerade under sommaren en laddbox från DEFA. De flera boxar pga. Att de fel de externa och interna energimätarna.

Fram till nyligen har boxen varit helt obrukbar. Den här nämligen, varje gång den skulle användas, haft olika felkoder - vilket gjort att måste starta om den genom att bryta strömmen.

När sedan laddningen startat - så laddningen avbrutits (och påbörjats på nytt) var 14:e minut. Om du skulle ha laddat i 10 timmar skulle alltså minst 40 laddningar ha påbörjats (dvs en riktig batteriförstörare!!).

Nu har de ändrat lite inställningar vilket gör att det går att ladda 3.5 kWh (istället för 11 kWh). Men jag får fortfarande vänta på att defa ska skicka ut nyaenergimätare...... (Över 100 andra kunder har samma fel).

Nu kom fakturan från installatören. Inget prisavdrag eller annan kompensation för allt strul. Är det inte rimligt med det?
 
A
@ @ndreas skrev:
Hej,

Installerade under sommaren en laddbox från DEFA. De flera boxar pga. Att de fel de externa och interna energimätarna.

Fram till nyligen har boxen varit helt obrukbar. Den här nämligen, varje gång den skulle användas, haft olika felkoder - vilket gjort att måste starta om den genom att bryta strömmen.

När sedan laddningen startat - så laddningen avbrutits (och påbörjats på nytt) var 14:e minut. Om du skulle ha laddat i 10 timmar skulle alltså minst 40 laddningar ha påbörjats (dvs en riktig batteriförstörare!!).

Nu har de ändrat lite inställningar vilket gör att det går att ladda 3.5 kWh (istället för 11 kWh). Men jag får fortfarande vänta på att defa ska skicka ut nyaenergimätare...... (Över 100 andra kunder har samma fel).

Nu kom fakturan från installatören. Inget prisavdrag eller annan kompensation för allt strul. Är det inte rimligt med det?

Reklamera jobbet och installera en annan mätare istället.

installatören har väl ändå inte gjort något fel under förutsättningen att hen inte visste om att det var mycket strul med boxen, då kunde man förväntat sig att denne informerade om problemen och föreslog en annan box….

Du kan ju alltid begära avdrag på priset på boxen men om du har problem och det inte är säkert att det löser sig skulle jag inte bara väntat….
 
@
mathiash77 skrev:
Reklamera jobbet och installera en annan mätare istället.

installatören har väl ändå inte gjort något fel under förutsättningen att hen inte visste om att det var mycket strul med boxen, då kunde man förväntat sig att denne informerade om problemen och föreslog en annan box….

Du kan ju alltid begära avdrag på priset på boxen men om du har problem och det inte är säkert att det löser sig skulle jag inte bara väntat….
Det är tydligen fel på energimätarna (materialfel). Så installatören har inte gjort något fel.
 
Fast just DEFA är väl ett av de företag som går ut hårt med att de bara säljer till installatörer och att du som privatperson inte kan köpa en själv? Så då kan du bara reklamera till din installatör och be honom installera en annan box som faktiskt funkar...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi har en Defa Dual som strulade, inte energimätarna, men det lät konstigt om den under laddning. Installatören bytte hela boxen utan diskussion. Ingen extra kostnad för oss. Hanterades mycket smidigt.

I vårt fall beställde vi boxen i samband med bilköp från bilsäljaren, men betalning gjordes till slut direkt till installatören både för box och installation.

Har ni ett annat upplägg?
 
@
Bart Bart skrev:
Vi har en Defa Dual som strulade, inte energimätarna, men det lät konstigt om den under laddning. Installatören bytte hela boxen utan diskussion. Ingen extra kostnad för oss. Hanterades mycket smidigt.

I vårt fall beställde vi boxen i samband med bilköp från bilsäljaren, men betalning gjordes till slut direkt till installatören både för box och installation.

Har ni ett annat upplägg?
Har beställt laddboxen direkt av en elinstallatör.
 
Ditt köprättsliga avtal har du med installatören så du får reklamera det hos honom. Bestrid fakturan med hänvisning till att det inte fungerar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken på utfallet med laddaren för er del, då vi har samma problem här. Laddaren startar om upprepade gånger och håller uppe laddningen mellan 2 sekunder till 10 minuter i varje omgång. De har bytt energimängden i elskåpet utan resultat. Nu väntar firman på återkoppling från Defa. (Installationsfirman har varit jättebra att ha att göra med dock.)
 
@
Martin i Vistaberg Martin i Vistaberg skrev:
Nyfiken på utfallet med laddaren för er del, då vi har samma problem här. Laddaren startar om upprepade gånger och håller uppe laddningen mellan 2 sekunder till 10 minuter i varje omgång. De har bytt energimängden i elskåpet utan resultat. Nu väntar firman på återkoppling från Defa. (Installationsfirman har varit jättebra att ha att göra med dock.)
Elektrikern bytte till en Wallbox. Upptäckte nu i samband med alla skriverier om Easees avsaknad av jordfelsbrytare att elektrikern vid bytet glömt att sätta dit en jordfelsbrytare. Defa har nämligen en jfb inbyggd i laddaren - så om de bytte din box - kontrollera att de verkligen satte dit en jfb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.