Hej,

Jag klantade till det när jag skulle rensa golvbrunnen. Inte själva insatsen som man tar ut o sköljer ibland. Utan bottensatsen som sitter fast i golvet. Då det var mycket rester som satt fast (förmodligen efter rengöring av grillgaller under många år, fastnar dvs rost o fett.

Jag tog en stämgärn för att rengöra o råkade naturligtvis ta i för hårt o det gick igenom på ett par ställen. Plasten är kvar utan bara mindre spår efter stämjärnet. Kanske ett 1 cm brett.

Frågan är om man kan laga sprickorna utan att behöva byta ut hela golvbrunnen med det som det innebär?

Har någon tips på hur man kan täta golbrunnen?

Jag fick tips på Gelcoat spackel o Sikaflex. Vet inte om det är en långsiktig lösning?

Mycket tacksam för tips.
 
Åsa Lund
Tyvärr bör du byta brunnen. Får du en vattenskada gäller inte försäkringen
 
  • Gilla
Norpan gul
  • Laddar…
Skulle kanske gå att limma med typ superlim och bikarbonat, men vet inte om det funkar till den plasten.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tyvärr bör du byta brunnen. Får du en vattenskada gäller inte försäkringen
Tack för tipset Åsa! Jag tar tjuren vid hornen och gör det. Tänkte att man provisoriskt kan laga med ovan. Kanske går det på en drulleförsäkring?

Mvh

Peter
 
N Norpan gul skrev:
Kanske går det på en drulleförsäkring?
värt att prova, men den ersätter väl max 20 - 30 000?

Att byta golvbrunn betyder total renovering av badrummet.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Går väl att relina brunnen också?

[länk]
15 års garanti låter ju kanon!
 
N Norpan gul skrev:
Hej,

Jag klantade till det när jag skulle rensa golvbrunnen. Inte själva insatsen som man tar ut o sköljer ibland. Utan bottensatsen som sitter fast i golvet. Då det var mycket rester som satt fast (förmodligen efter rengöring av grillgaller under många år, fastnar dvs rost o fett.

Jag tog en stämgärn för att rengöra o råkade naturligtvis ta i för hårt o det gick igenom på ett par ställen. Plasten är kvar utan bara mindre spår efter stämjärnet. Kanske ett 1 cm brett.

Gör rent kring skadan med fint sandpapper . Laga med superlim med tillsats av fin aska. Se massor av video på youtube om superlim.

Frågan är om man kan laga sprickorna utan att behöva byta ut hela golvbrunnen med det som det innebär?

Har någon tips på hur man kan täta golbrunnen?

Jag fick tips på Gelcoat spackel o Sikaflex. Vet inte om det är en långsiktig lösning?

Mycket tacksam för tips.
 
Åsa Lund
N Norpan gul skrev:
Hej,

Jag klantade till det när jag skulle rensa golvbrunnen. Inte själva insatsen som man tar ut o sköljer ibland. Utan bottensatsen som sitter fast i golvet. Då det var mycket rester som satt fast (förmodligen efter rengöring av grillgaller under många år, fastnar dvs rost o fett.

Jag tog en stämgärn för att rengöra o råkade naturligtvis ta i för hårt o det gick igenom på ett par ställen. Plasten är kvar utan bara mindre spår efter stämjärnet. Kanske ett 1 cm brett.

Frågan är om man kan laga sprickorna utan att behöva byta ut hela golvbrunnen med det som det innebär?

Har någon tips på hur man kan täta golbrunnen?

Jag fick tips på Gelcoat spackel o Sikaflex. Vet inte om det är en långsiktig lösning?

Mycket tacksam för tips.
Hur har det gått?
 
Tack Åsa för visat intresse :)

Först vill jag börja med att Gelcoat spackel inte fungerar. Jag gjorde hål i en yogurt burk och använde spacklet. Efter vattentest droppade det igenom, så jag gjorde inte ens vattenprovet på golvbrunne. Jag provade inte heller med Sikaflex. Efter att ha hör mig rund och även med Remaljeringsbolaget som kan göra relining så rekommenderar de inte att göra reling på plastbrunn då det inte fäster. Så det finns tyvärr ingen genväg än att billa upp och sätta dit en ny golvbrunn.

Jag gjorde anmälan till mitt försäkringsbolag som hänvisade till föreningens försäkring då golvbrunnen tillhör
föreningen. Som tur är har jag ansvarsförsäkring som kan komma in om föreningen anser att jag är vållande.

Måste föreningen laga golvbrunnen, eller kan de vägra? Om de lagar så kan de skicka fakturan till mig för att anse att jag är vållande.

Har någon någon erfarenhet med ansvarsföräkring och om jag får en faktura från föreningen så tar mitt försäkringsbolag den utan vidare?

Vad händer om föreningen endast reparerar golvbrunnen, men inte färdigställer resten, om de anser att det tillhör mitt ansvar. Kan jag gå tillbaks till mitt försäkringsbolag och få hjälp med ifärdigställandet?

Många nya frågor här :)

Mvh

Peter
 
Du skriver "droppa igenom" men vad handlar det om för golv? Finns det någon under? Verkar liksom konstigt när du skriver "bila upp" Då ligger den i gjutet golv alltså? Men hur lyckas man då punktera brunnen om den ligger i betong? Då måste du ha hackat nå alldeles kopiöst då.......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.