Gräsmattan är i behov av att bli av med lite mossa. I våras höll mossan på att ta över efter den långa mossvänliga hösten, i år har gräsmattan fått mera omvårdnad så nu ser det lite bättre ut. Nu tänkte jag ge gräset chansen till en bättre start nästa år genom att bekämpa mossan i höst.

Gräsmattan är rätt stor och mossmedel dyrt så jag funderar på att köra med järnsulfat. Frågan är bara hur man sprider det bäst? Att springa runt med en stor kanna som ska fyllas massor med gånger känns lite omständigt. Därför funderar jag på om det går att köpa en sån där plastkanna med mossmedel som man sätter på vattenslangen och när den är slut fylla den med egen blandning?

Hur pass känsligt är det med doseringen? Kommer man att få en steril öken om man råkar överdosera lite någonstans?
 
Järnsulfat är det bästa mot mossa. Antingen köper du Weibulls stoppar moss eller järnsulfat i säck på granngården. Du sprider det flytande med kanna och spridar ramp. Blanda pulver med vatten i vattenkanna så är det bara att köra på.

Tror inte det är så känsligt om du överdoserar, men det är väl lika bra att hålla sig till vad som står på säcken ..
 
Snailman
Se upp med spill av mossmedel bara, råkade spilla lite på en tving, och den hade korroderat rejält, det färgar stenplattor och sånt oxå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.