Vi har funderat på att skaffa oss en Keddy 520 till vår öppna spis.
Bifogar en bild på hur det ser ut fotat rakt upp.
Hur går jag tillväga,och vad krävs för tillbehör?
 
  • DSC02287.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan du kolla hur man gör, http://www.energikassetten.se/download/montage.pdf men när monterade in kassetten så köpte jag med en plåt med en anslutning för rökröret, var bara att slå hål en bit upp på spisen så att man kunde ta bort gamla spjället, sen klippte man till plåten och vek ner hörnen så att den skulle passa i rökgången och murade fast den och fasade kanten på ovansidan så att sot som ramlar ner och sotarviskan inte skall lägga sig på plåtens ovansida, efter det är det bara att mura igen hålet till rökkanalen, spara en öppning under plåten för att sätta in ett galler eller liknande för att få ut värmen som går upp där. Ganska enkelt, annars är det bara att ta dit en murare för att göra det, borde inte bli så dyrt eftersom man gör det själv på en dag utan erfarenhet.
Lycka till.
 
Tack så jättemycket för svaret...
 
Nu har vi köpt en begagnad Keddy 510 istället (passade bättre)
Keddy skickade mig en monteringanvisning,med godkända regler från -06.
Det enda jag inte riktigt blir klok på är att det måste väl hamna en hel del sot ovanför kassetten när sotaren kommer och sotaren,och det blir väl även svårt att släppa ner "drossen" (kallas det så)
 
  • keddy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tippa på att en fastmurad variant är bättre, tog inte så lång tid att få dit, monterade dock in min i en befintlig öppenspis som jag bilade ur lite ur på djupet, sen bilade jag ett hål där spjället satt och plockade bort det, tittade lite på plåten och funderade på hur jag skulle mura igen det snyggt, tätt och med ett snyggt galler som släpper ut värmen, slutade med att jag ringde en murarkompis, tog honom 3 timmar och kostade en 5hundring med material. Det var det lätt värt.
 
Skulle också lätt betala det om någon vill göra det? hehe
Det är bara att skicka ett mail eller PM.
Bor c:a 2mil norr om GBG
 
Kolla med dom lokala murarna och be dom göra en offert på murningen. Ju mer jobb ni gör själva, desto billigare.
Att mata på med en bilmaskin är ju till coh med lite kul....... dammar dock.
Köpte en på Rusta för 199 eller 299, billig var den iallafall och den funkade utmärkt till att ha sönder en öppen spis med, sen var det bara att slå sönder spjället med en hammare.
Så om ni gör det mesta av för och efterarbete som bilning, installation, målning och städning så borde ju murarens arbete vara ganska snabbt gjort och relativt billigt, sen har man ju nån att skälla på om det inte är tätt när sotaren kollar :)
 
Så här ser mitt ut, inte riktigt klart men funkar finte att elda i, skall upp lite hålplåt runtomkring.
DSC00073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för rörtyp du går upp i skorstenen med? Jag har problemet att spjällöppningen är rektangulär med ca 140 mm bredd på smala sidan. Kan alltså inte gå upp med ett 160 mm rör från stosen på kassetten. Är det ok att köra med ett flexibelt rör typ aluminium eller vad det nu är som används på bilden?
 
Jag hade en ganska stor kanal, så jag hade inga problem att få plats med plåtstos eller vad det heter, röret som syns är rostfritt och ca 70cm långt, sitter bara mellan kamin och anslutningen på plåten, lätt att få dit eftersom det är flexibelt, det är ett vanligt insatsrör för skorssten.
 
Vad är det för diameter? Ser ut att var mindre än 150mm. Hur har du satt fast det i kaminen? Borde gå att platta till den lite så att den blir lite rektangulär så jag får igenom det genom spjällöppningen.
 
Den är 150mm, går säkert att deformera den lite, men tror inte det är så bra för slangen.
Kolla på denna prislista sidan 15
http://www.energikassetten.se/download/Prislista_2005_01_S.pdf

finns ju stosar ner till 110mm.
Skulle tippa på att en liten kamin inte behöver ha 150-160mm rökkanal, en vanlig villapanna skall ju ha runt 160mm.
Det är väl bara att ringa till kamintillverkaren och fråga.
 
Förresten, du har väl tagit bort det gamla spjället och ramen?? det behövs ju inte.
 
Nu är den äntligen monterad.
Blev med 2st S-rör samt ett lite längre med krage.
Nästa gång skall jag verkligen använda flexrör istället!

Någon som vet hur man använder/monterar jgutjärnshandtaget???
 
Vilket handtag, har själv både den nya och gamla varianten? Om det är till att öppna med så ska de inte monteras utan vara lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.