På min ackumulatortank sitter det en instickstermometer enbart i toppen vilket gör det svårt att hålla kolla på värmen i hela tanken och därmed hur mycket jag kan elda.
Kan man sätta på extra termometrar på något sätt?

Längre ner på tanken sitter dessa (se bild). Har ingen aning om vad det är för något Någon som har svar?

Jag behöver väl knappast säga att jag är nybörjare..

Två grå termostater på folieisolering, vägginstallation, justerbara rattar, kablar undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeväxlare eller varmvattenberedare insvept i reflekterande isolering, rör, trähögar, rosa hink, pump, källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan montera sensorer under isoleringen.
Det du har på tanken är elpatroner.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan montera sensorer under isoleringen.
Det du har på tanken är elpatroner.
Tack för svar!
Vilken typ av sensorer är lämpliga att montera under isoleringen? (Så jag vet vad jag ska leta efter)
 
D Diremone skrev:
Tack för svar!
Vilken typ av sensorer är lämpliga att montera under isoleringen? (Så jag vet vad jag ska leta efter)
Det beror ju på vad du är ute efter. Jag har några billiga termometrar med givare på sladd.
 
Jag har planer på en sådan lösning. Men det kräver ju något mer än några standardtermometrar med ”utegivare” se till att de hänger med upp till 99grader bara.
 
Är det bökigt att kolla under isoleringen? Inte omöjligt att fler gängade uttag finns.
 
L lostinsweden skrev:
Är det bökigt att kolla under isoleringen? Inte omöjligt att fler gängade uttag finns.
Jag har själv isolerat den, fanns inga fler uttag
 
Hej!

Här är en klassisk icke-digital, passiv termometer med några meters "sladd".

Används vanligtvis genom att stoppa in termometerns ände i ett ihåligt dykrör i tanken, men kan lika gärna pressas mot utsidan av ackumulatortanken under isoleringen (som annan redan skrivit).

https://www.rinkabyror.se/artikel/inbyggnadstermometer/

Notera att termometerns sladd är en gasgylld ihålig metallslang som visar temperatur på mätaren genom varierande tryck i slangens kammare vid temperaturförändring. Denna slang är tålig, men får inte kapas eller misshandlas då gasen läcker ur.
 
  • Vit metallplatta med tre hål, svart flexibel slang, mätare med skala, guldig termoelementsensor. Komponenter för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.