Vi har ett bord istället för många meter bänkskåp. Används förutom att vika tvätt även som tillskärarbord och symaskinsbord.

Lådorna under tvättmaskin och torktumlare innehåller mest tvätt och sköljmedel.

Har provat tvättpelare och golvstående under bänk, men tycker upphöjda maskiner är klart trevligast.
 
boschkenta boschkenta skrev:
Håller på att färdigställa mim egen tvättstuga just nu och jag gjorde såhär.

[bild]

Utdragbar arbetsyta direkt under för att ställa korgen på, och så blir det en egentillverkad utdragbar lösning på korgarna under för smutstvätt sedan. Grymt mycket skönare att ha de så högt upp i min mening, men sen är jag lite drygt 190 också. Min tjej kan dock inte fylla på tvättmedel själv för hon är ett huvud kortare :sweat:

Tvättställ och massa bänkyta till vänster, plats för torkställning direkt framför maskinerna.
Den k. hustrun tände stenhårt på den lösningen, med rejäla utrymmen för tvättkorgar längst ner, som man kan dra ut och stjälpa ner tvätt uti. Bäst hittills!
Fler förslag?
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Den k. hustrun tände stenhårt på den lösningen, med rejäla utrymmen för tvättkorgar längst ner, som man kan dra ut och stjälpa ner tvätt uti. Bäst hittills!
Fler förslag?
Barnen kommer att älska den, de kommer inte behöva lära sig tvätta själva förrän de är minst 1,70 långa :rofl:
 
D Dublin skrev:
Barnen kommer att älska den, de kommer inte behöva lära sig tvätta själva förrän de är minst 1,70 långa :rofl:
Finns nått som heter ”pall” och de flesta nya tvättmaskiner om man har det så fyller du inte tvättmedel varje gång du tvättar. Annars är det väl bara lägga in en boll fylld med tvättmedlet. Ser bara fördelar att ha en höjd som är bra för ryggen:ok: så nu kan barnen också tvätta ;) Men håller med den med korgarna är i högsta laget.
 
Barnen fyller 20 respektive 22 i år, och har dessutom haft ofoget för sig att växa om sin far.
 
När jag ska hitta de senaste bilderna.. hittar jag såklart inga.. (det är oavsett inte helt färdigt än.. har inte fixat golvet eller andra sidans bänk än). Men här kan du få se hm.. principen/grunden..

Byggt med ikea metod köksstommar och lite täcksidor o några träbitar..

Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, vita, Whirlpool-märke, ihopbyggd diskbänk, under konstruktion, färgglad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, öppet väggskåp och tropisk tapet. Belysning under skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rum under renovering, växtmönstrad tapet, köksbänk, kakel, rörigt, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. och en från andra sidan (mitt emot).

Är i en källare.. fast halvt ovan mark ändå.. betonggolv med golvvärme (solpaneler/va).. inga element .. och golvvärmen är avskruvad.. men accumulatortanken håller värmen i hela ändå (behöver ju inte fullt uppvärmt)

(valde tre fack/skåp under maskinerna för att jag ville ha avloppet i mitten och ändå ha nån låda.. där är en dörr idag.. så jag lätt kommer åt det.. och sedan är det en utdragslåda på varje sida.. för praktisk förvaring av grejer..)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Gillar speciellt de utfällbara luckorna på bild 2, dem ska jag ta med mig. Tack!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Gillar speciellt de utfällbara luckorna på bild 2, dem ska jag ta med mig. Tack!
Praktiskt att öppna åt det hållet.. och perfekt att de håller sig lite öppna :)

(lite lägre till tak, därför det inte blev "fullhöga" skåp.. från början tänkte vi sätta vanliga.. och låta dem stå på bänken.. men jag kände att det kröp i kroppen redan innan, skulle bli lite för mycket på liten yta.. lite luftighet gjorde känslan mycket bättre)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Den k. hustrun tände stenhårt på den lösningen, med rejäla utrymmen för tvättkorgar längst ner, som man kan dra ut och stjälpa ner tvätt uti. Bäst hittills!
Fler förslag?
För tvättkorgar gör vi liknande, men både i nuvarande tvättstuga som ju renoveras samt i förra huset där vi gjorde om satte vi helt öppet under bänkytan för att ha tvättkorgar på hjul som man bara puttar in under. Var väldigt smidigt att dels kunna ösa ner tvätt (och sortera samtidigt) löpande under veckodagarna för att sedan vid tvättdags bara dra fram till maskinen och ösa över. Känns ganska tungarbetat att behöva lyfta ut och in tvättkorgar i ett skåp?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kan också ge er en bollplankstanke.. (nått som är värt att tänka på, oavsett vad man sedan väljer)

Att ställa maskinerna på fullhöjdsbänk.. prova innan hur den höjden är att arbeta på, hos oss funkade det inte. Maken klarade det ganska bra 180 cm... jag som är kortare, funkade det mindre bra för.

Arbetshöjden för att plocka i och ur maskinerna var bra.. men att fylla på tvättmedel, sköljmedel och se hur skålarna såg ut osv - det gick inte alls! Jag nådde ju inte upp och se ner..

Tanken från början (men blev lite missförstånd) var att det skulle vara utdragbara "bänkar" under maskinerna.. för att kunna ställa tvättkorgen på.. när man matar in o ur.. (för det saknas ofta en jämnhög bänk framför luckorna.. så man inte behöver lyfta så mycket upp o ner eller bära så långt).

:)

Den som tvättar mest.. är den tvättstugan ska anpassas till - och denne person måste yttra sig lite om vad den tycker är viktigast.. och vad den saknat innan.. :) (när man vet det, är det dags att anpassa möblemanget och maskinerna)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Att ställa maskinerna på fullhöjdsbänk.. prova innan hur den höjden är att arbeta på, hos oss funkade det inte. Maken klarade det ganska bra 180 cm... jag som är kortare, funkade det mindre bra för.

Arbetshöjden för att plocka i och ur maskinerna var bra.. men att fylla på tvättmedel, sköljmedel och se hur skålarna såg ut osv - det gick inte alls! Jag nådde ju inte upp och se ner..
Mycket bra reflektion, den tar jag med mig också!

(fast i detta huset är vi jämställda och alla tvättar sina egna kläder ;))
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Mycket bra reflektion, den tar jag med mig också!

(fast i detta huset är vi jämställda och alla tvättar sina egna kläder ;))
Jättebra! Nyttig kunskap för alla åldrar (alla behöver ju ha rena kläder, hela livet)

Får väl erkänna att pga lite dumma leder så får maken springa just nu.. (tvättstugan är i ett annat hus, i källaren). Jag sorterar här och skickar ut honom med färdiga kassar :)

Jag brukar säga att jag har många år tillgodo.. (då jag alltid tvättat det mesta själv under alla år vi varit ihop)
 
Har gått i tankarna att ställa min TM på en metodstomme (överskåpet). Har ni förstärkt era på något sätt eller klarar de vikten från en TM på 57kg + tvätt och vatten?

Mycket fin inspiration här!
 
Genaugenau Genaugenau skrev:
Har gått i tankarna att ställa min TM på en metodstomme (överskåpet). Har ni förstärkt era på något sätt eller klarar de vikten från en TM på 57kg + tvätt och vatten?

Mycket fin inspiration här!
Har en TT 60kg och TM 80kg på 2 av dessa stommar. Jag satt in en skiva i bak kant i varje skåp som extra stabilitet. Men viktiga är hur stommarna är uppsatta och stabila.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har en TT 60kg och TM 80kg på 2 av dessa stommar. Jag satt in en skiva i bak kant i varje skåp som extra stabilitet. Men viktiga är hur stommarna är uppsatta och stabila.
Det låter tryggt angående ”viktiga är hur stommarna är uppsatta och stabila” har du gjort något extra än monterat stommarna enligt Ikeas instruktion och utöver det skruvat i skivan baktill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.