T Taxture skrev:
Säljaren riskerar ju att du ”kliver av” köpet efter besiktningen, om det skrivs besiktningsklausul

och som säljare är det nog bättre om köpare hoppar av innan kontraktsskrivning?
man kan ju även tänka sig att man kommer överens om en prisreduktion om större brister kommer fram.
 
  • Gilla
Danielberkovits
  • Laddar…
Tjafsa inget mera, det leder ingen vart.
Mäklaren använder ju dig, för att mjölka den andra spekulanten!

- Be att få titta på huset en sista gång.
Ta med dig en du litar på som kan kolla över hela fastigheten.

Kolla på det som kan bli dyrt att åtgärda.
Dyp dränering, fukt i källare, fukt i grund, lukta, tak, uppvärming e t c.

Lägg ett sista bud. 200 000 lägre än priser just i dag. Lägg handpenning direkt mot kvitto. Gärna i sällskap med nån oberoende, som vittne.

Punkt.

Var bestämd och säg: mitt sista bud!

Så gjorde jag 95. Utgångspriset var 725 000.
Bjöd 550 000 efter att jag gjort detta enligt ovan.
Så blev det! Pengar över till renovering mm.

Idag ligger värdet på mer än 1.5 mkr.
 
  • Gilla
NWE och 4 till
  • Laddar…
Vill du verkligen ha huset hade jag ordnat med besiktning, och sen skrivit papper..
 
  • Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
Anta att jag utför en besiktning innan kontraktskrivning. Det finns redan en budgivare (50 tusen lägre och kräver ingen besiktning). Om nu mäklaren läcker dolda bud och mjölkar den andra spekulanten, vad säger då att mäklaren inte kommer att läcka hur min besiktning gick för att sedan trissa upp priset innan kontraktskrivning? Kontraktskrivningen kommer ju inte att ske på samma dag som besiktningen. Och eftersom kontraktskrivning sker på distans så tar den minst 1 vecka innan kontraktet är klart. Säljaren kan då fundera och dra sig ur under den tiden.

Hade jag varit ensam budgivare hade jag kunnat gå med på besiktning innan kontrakt, men nu är vi två budgivare. Vidare så vill mäklaren endast att jag använder dennes besiktningsman, Jag får knappt ta in en egen. Mäklaren hade till och med ringt sin besiktningsman (efter att jag sa nej till besiktning innan kontrakt) och kollat när besiktningsmannen snabbast kan besiktiga...

Sen förstår jag heller inte varför säljare inte bara går vidare med den andra budgivare. Vad gör 50 tusen? Är det möjligt att säljaren själv (genom någon annan) lägger bud för att pressa mig att inte lägga till en besiktningsklausul?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Anta att jag utför en besiktning innan kontraktskrivning. Det finns redan en budgivare (50 tusen lägre och kräver ingen besiktning). Om nu mäklaren läcker dolda bud och mjölkar den andra spekulanten, vad säger då att mäklaren inte kommer att läcka hur min besiktning gick för att sedan trissa upp priset innan kontraktskrivning? Kontraktskrivningen kommer ju inte att ske på samma dag som besiktningen. Och eftersom kontraktskrivning sker på distans så tar den minst 1 vecka innan kontraktet är klart. Säljaren kan då fundera och dra sig ur under den tiden.

Hade jag varit ensam budgivare hade jag kunnat gå med på besiktning innan kontrakt, men nu är vi två budgivare. Vidare så vill mäklaren endast att jag använder dennes besiktningsman, Jag får knappt ta in en egen. Mäklaren hade till och med ringt sin besiktningsman (efter att jag sa nej till besiktning innan kontrakt) och kollat när besiktningsmannen snabbast kan besiktiga...

Sen förstår jag heller inte varför säljare inte bara går vidare med den andra budgivare. Vad gör 50 tusen? Är det möjligt att säljaren själv (genom någon annan) lägger bud för att pressa mig att inte lägga till en besiktningsklausul?
Om det är du som beställer besiktningen är det du och bara du som skall ha protokollet. Inte säljaren. Inte mäklaren.

Däremot kan man informera mäklare/säljare om innehåll helt frivilligt. ”Jag sänker budet med 200’ eftersom taket är helt slut”.

Om säljaren inte accepterar det budet har du i alla fall informerat denne om en defekt som de är skyldiga att informera nästa intressent av och därigenom mest troligen sänkt värdet på objektet. Vilket också ökar dina chanser att ditt bud skall accepteras.
 
  • Gilla
EvertL och 16 till
  • Laddar…
200 000 är helt klar en bra summa, att ha kvar.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jag hade inte gått med på besiktning innan kontrakt. Säljaren kan ju dra sig ur när som helst.

Se till att skriva papperna och gör besiktning med klausul. Pga fjanterierna så hade jag lagt mig 100.000:- under ditt nuvarande bud bara för att få ett stop på tramseriet.

Det är köparens marknad helt och hållet nu. Du kan ställa kraven.

Köpte precis ett hus som legat ut av och till sen sommaren. Det pratades om en annan spekulant som inte fick sålt sitt. Vi hamnade en bit under det budet och det blev affär. Inkls besiktning som inte var något konstigt vare sig för säljare eller mäklare. (Helsingborg)

Det här med att komma undan besikgnirnklausulen har tidigare varit ganska lätt. Numera tar affärerna mycket längre tid och köparen har rätt att ställa de krav som egentligen alltid borde finnas.

Undrar hur många som köpt utan dom senaste åren och står med väldigt mkt mer kostnader än man egentligen borde…
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Det ni egentligen ”bråkar” om är ju vem som ska ta ”risken” med besiktningen…….

Köpare kan dra sig ur affären efter att kontrakt är skrivet pga besiktningsklausul och säljaren kan ”vägra” att sälja efter besiktning om den görs innan kontraktsskrivningen…….

Att sen säljaren inte går vidare med den som lägger ett lägre bud kan ju ha vilken anledning som helst, men håller med om att det är lite skumt :thinking:

Själv hade jag värdesatt en snabb och smidig affär även om 50 tusen är rätt mycket penga…. fast ju dyrare hus ju färre procent är det ;)
 
  • Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Anta att jag utför en besiktning innan kontraktskrivning. Det finns redan en budgivare (50 tusen lägre och kräver ingen besiktning). Om nu mäklaren läcker dolda bud och mjölkar den andra spekulanten, vad säger då att mäklaren inte kommer att läcka hur min besiktning gick för att sedan trissa upp priset innan kontraktskrivning? Kontraktskrivningen kommer ju inte att ske på samma dag som besiktningen. Och eftersom kontraktskrivning sker på distans så tar den minst 1 vecka innan kontraktet är klart. Säljaren kan då fundera och dra sig ur under den tiden.

Hade jag varit ensam budgivare hade jag kunnat gå med på besiktning innan kontrakt, men nu är vi två budgivare. Vidare så vill mäklaren endast att jag använder dennes besiktningsman, Jag får knappt ta in en egen. Mäklaren hade till och med ringt sin besiktningsman (efter att jag sa nej till besiktning innan kontrakt) och kollat när besiktningsmannen snabbast kan besiktiga...

Sen förstår jag heller inte varför säljare inte bara går vidare med den andra budgivare. Vad gör 50 tusen? Är det möjligt att säljaren själv (genom någon annan) lägger bud för att pressa mig att inte lägga till en besiktningsklausul?
Mäklaren har att skita i hur ”din” besiktning gick, om det är du som är beställare så är det du som avgör vad du vill dela med mäklaren/säljaren.

Det är också makalöst oseriöst att föreslå ”sin egen” besiktningsman för en spekulant som uppenbarligen redan är lite försiktig av sig. Själv hade jag aldrig någonsin gått med på det.

Jag får känslan av fulspel i det här, bulvan kan inte uteslutas. Men enda sättet att få veta det är att dra sig ur, eller köpa och få en lista på övriga budgivare och sedan göra detektivarbete.

Vad kostar huset, ålder och skick..?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
1. Skippa huset.

2. Dolda bud finns inte

3. Jag hade lätt sålt till någon som inte begär besiktning för någon procent lägre pris - smidigt som säljare, köparens problem.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog inte lagt ut 10k på en besiktning utan skrivet avtal. Du har ju inget att pruta på om ni inte skrivit avtal och det finns en annan potentiell köpare.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Huset kostar 2.4 mille (ner från 2.5). Byggt 2015. Lite mindre hus i en mindre ort. Skicket är mycket bra och det finns inga riskkonstruktioner. Jag gjorde en noggrann undersökning (gick även in i vinden) och hittade inget, mer än att taket kanske behövs tvättas och träfasaden kanske behöver en extra strykning. Men jag är absolut ingen expert. Jag antar att besiktningen inte kommer att anmärka på något seriöst. Lite mindre fel är normalt och ingen som jag skulle bry mig om. Bara att fixa till själv eller ta in en snickare.

Men jag vill genomföra en besiktning, dels för att uppfylla min undersökningsplikt och dels för att känna mig säker. Inte så kul att köpa ett hus med ett seriöst problem som kostar 200K eller mer att fixa till. Tanken är absolut inte att hålla i objektet och för att senare dra mig tillbaka.

Givetvis är tanken att ta in min egen besiktningsman. Utgår alltid ifrån att jag inte kan lite på varken säljare eller mäklare.
 
  • Gilla
parsen och 9 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt problemet. Visst låter det märkligt och konstigt med den andra budgivaren. Men, vad förlorar du eller vad vinner säljaren på den andres bud. Du har ju hela tiden haft högsta bud och säljaren har helst velat sälja till dig. Du får ju också besiktiga huset. Du vill dock ha klausul, medans säljaren tycker du ska besiktiga innan kontrakt. Vad har du emot att veta vad huset är i för skick innan kontrakt. Det värsta som kan hända är att någon annan hinner lägga ett nytt högre bud innan det är klart. Då blir huset dyrare, eller så får du det inte. Men om du inte går med på säljaren önskemål så får du garanterat inte huset. Tyvärr/tackochlov är det säljaren som bestämmer. Han är ju inte skyldig att sälja huset till dig.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Huset kostar 2.4 mille (ner från 2.5). Byggt 2015. Lite mindre hus i en mindre ort. Skicket är mycket bra och det finns inga riskkonstruktioner. Jag gjorde en noggrann undersökning (gick även in i vinden) och hittade inget, mer än att taket kanske behövs tvättas och träfasaden kanske behöver en extra strykning. Men jag är absolut ingen expert. Jag antar att besiktningen inte kommer att anmärka på något seriöst. Lite mindre fel är normalt och ingen som jag skulle bry mig om. Bara att fixa till själv eller ta in en snickare.

Men jag vill genomföra en besiktning, dels för att uppfylla min undersökningsplikt och dels för att känna mig säker. Inte så kul att köpa ett hus med ett seriöst problem som kostar 200K eller mer att fixa till. Tanken är absolut inte att hålla i objektet och för att senare dra mig tillbaka.

Givetvis är tanken att ta in min egen besiktningsman. Utgår alltid ifrån att jag inte kan lite på varken säljare eller mäklare.
For the record, finns inget som heter undersökningsplikt. Det som står i lagen är:

Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet.

Jordabalken kap4p19 https://lagen.nu/1970:994#K4P19S2

Dvs om huset bara är 8 år och du ändå kollat vinden osv skulle jag gissa på att du inte har så mycket "otrevliga överraskningar" att vänta dig. Och isf handlar det kanske snarare om att man fuskat i vissa steg när det byggdes, vilket man enl ovan har rätt till ersättning för
 
  • Gilla
Holson
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
For the record, finns inget som heter undersökningsplikt. Det som står i lagen är:

Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet.

Jordabalken kap4p19 [länk]

Dvs om huset bara är 8 år och du ändå kollat vinden osv skulle jag gissa på att du inte har så mycket "otrevliga överraskningar" att vänta dig. Och isf handlar det kanske snarare om att man fuskat i vissa steg när det byggdes, vilket man enl ovan har rätt till ersättning för
Det blir ju lite konstigt när du inte citerar hela paragrafen, 2 st av ovanstående paragraf:

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.

Det är det som populärt kallas undersökningsplikt.

Ordalydelsen kan iofs. tolkas som att man inte behöver undersöka ett nyproducerat hus lika noga.
 
  • Gilla
pether och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.