Hej!

Postade tidigare detta i forumet för värmepumpar utan några svar, så jag provar här får vi se om någon kanske har några idéer...


Vi håller på att planera en större renovering av badrummet som ligger i källaren på vårt hus. Planen är att det ska bli golvvärme i det nya badrummet medan resten av huset för behålla befintliga radiatorer. Exakt hur golvet i badrummet ska konstrueras återstår att se men någon typ av klinker ovanpå värmeslingorna blir det i alla fall. Frågan är då hur jag kombinerar detta med min bergvärmepump (en Varmitek, http://www.varmitek.com/) på bästa sätt? Under sommarhalvåret går det ju normalt inte ut någon värme till radiatorerna men jag skulle vilja att golvet i badrummet trots det värms någon grad så att det blir behagligt att gå på även under sommaren och att det torkar bättre i badrummet. Hur löser man detta? En shunt till radiatorslingan hjälper ju inte när värmepuHej!

Håller på att planera en större renovering av badrummet som ligger i källaren på vårt hus. Planen är att det ska bli golvvärme i det nya badrummet medan resten av huset för behålla befintliga radiatorer. Exakt hur golvet i badrummet ska konstrueras återstår att se men någon typ av klinker ovanpå värmeslingorna blir det i alla fall. Frågan är då hur jag kombinerar detta med min bergvärmepump (en Varmitek, http://www.varmitek.com/) på bästa sätt? Under sommarhalvåret går det ju normalt inte ut någon värme till radiatorerna men jag skulle vilja att golvet i badrummet trots det värms någon grad så att det blir behagligt att gå på även under sommaren och att det torkar bättre i badrummet. Hur löser man detta? En shunt till radiatorslingan hjälper ju inte när värmepumpen inte skickar ut varmvatten till radiatorerna. Men man koppla in en shunt på varmvattenslingan? Varmvattenberedaren håller ju värmepumpen alltid varm...

/Danielmpen inte skickar ut varmvatten till radiatorerna. Men man koppla in en shunt på varmvattenslingan? Varmvattenberedaren håller ju värmepumpen alltid varm...

/Daniel
 
om du kan dra en egen "stam" till golv värmen kan du säker "tvångs styra" pumpen att ge värme på sommaren & då har du bara denna stam öppen, kräven en volymförstorare för att funka bra.

du kan också andvända yttermanteln i varmvatenberedaren (om nu du har en sån varmvattenberedre?)
(jag kan köra båda dessa varianterna på mitt värmegolv)

eller så köper du en schuntgrupp med inbyggd elpatron
 
Eller så lägger du en elslinga. Kan kanske vara billigare i installationskostnad, och att förbrukningen är så låg att du ändå inte kan räkna hem den vattenburna lösningen inom rimlig tid. Fast jag vet inte.
 
Vi har isolerat och lagt golvvärme i källaren, och låter cirkulationspumpen gå även sommartid. Detta gör att du får en viss ökning av värmen i golvet, som komfortvärme. Det kanske är lite väl kallt under t.ex. maj och september så elslingor är nog enklast och kanske billigast?
 
Jag själv har en slinga parallellt med den till radiatorkretsen. Jag stänger av radiatorkretsen på sommarhalvåret med en kulventil på returen, men kör golvvärmen på min parallella krets året om.
 
Har vattenburen golvvärme i ett duschrum, när jag fixade en fuktskada och skulle sätta klinkers så lade vi i en elslinga, skulle köra elslingan på sommaren var det tänkt, men den lär stå på året runt för annars är det lite kallt. Tror att den vattenburna värmen har lite kämpigt att ta sig igenom golvspån, golvgips, flytspackel, fogmassa och klinker.
 
79:an skrev:
Har vattenburen golvvärme i ett duschrum, när jag fixade en fuktskada och skulle sätta klinkers så lade vi i en elslinga, skulle köra elslingan på sommaren var det tänkt, men den lär stå på året runt för annars är det lite kallt. Tror att den vattenburna värmen har lite kämpigt att ta sig igenom golvspån, golvgips, flytspackel, fogmassa och klinker.
Helt fel. den vattenburna kan få lite varmt som el. dethela beror ju på hur du justerar in systemet (& hur du bygger den, har du byggt fel, så blir det för kallt)
 
Tack för alla tipsen! Pratade med Varmitek också och de sa att förvisso kunde man använda sig av vattnet som går till manteln på VV-beredaren men det är inte så ekonomiskt då det är "dyrt" för pumpen att höja temperaturen så mycket som krävs för att göra varmvatten. Kyler man då detta med ett värmegolv blir det inte speciellt bra ekonomi. Men med ventiler kan man ju sköta det så att man vintertid går via radiatorslingan och inte VV-slingan. Då lutar jag nog mer mot förslaget om två raditorslingor som man kan styra med ventiler. Carman, vad är en "volymförstorare"? Är det ett expansionskärl? Enda nackdelen är att man får programmera om kurvorna på pumpen på sommaren men det kan det vara värt.
 
volymförstorare är en tank.
tilexempel en 200 liters issolerad akumulatortank, eller varmvatten beredare. du kopplar den i serie med värmepumpen, så allt vatten som ska till radiatorerna måste pasera denna tank.
Detta göra att du får mer vatten volym att arbeta med, när du på somaren stänger av alla radiatorslingor o bara kör golv värmen, uten tanken så kommer värmepumen att göra aldeles för många start o stopp.
 
CarMan.

Vet iallafall varför det inte funkar på sommaren, värmepumpen producerar ingen värme...... Men varför det är så dåligt på vintern vet jag inte, har plockat bort allt vad reglering till golvvärme heter och även öppnat shunten helt ( har det för jag värmer 2 hus med olika system) golvvärmen funkar prima i resten av huset och både rören in och ut blir varma. Hade en liten episod med fuktskada i duschrummet i vintras så var tvungen att riva ut det mesta och blott lade värmeslingan, då funkade den perfekt och var varm. Dock så har jag värmepump och styr inte ut skitvarmt vatten i systemet, värmepump från nov -03 och ganska stor. Luftar 2-3ggr år och har aldrig problem med luft i systemet. Men jag betalar ju inte elen till elslingan, så mig gör det inte så mycket......
 
Läste lite noggranare vad 79:an skrev...

jag är bombis på att du inte har förlagt el golv värmen & vatten burna golv värmen på samma ställe i kontruktionen.
självklart har du jätte svårt att få varmt med den vatten burna golvvärmen om den nu siter under massa gips & spån!!!
el golv värmen har du säkert lakt direkt under fixet.

Du skulle givet vis ha lagt den vattenburna golv värmen under fixet, för att få det att funkar bra (& billigare i drift)
 
Jo, det vet jag, men golvet och golvvärmen låg redan där innan det blev kakel första gången, sen när det blev en fuktskada så revs golvet upp till slingan men eftersom det är samma slinga som i hallen så tyckte jag att det var lättast att inte ändra utan köra med en elslinga som komplement, skulle tro att det går lite ström på vintern med men inte så mycket. Hyr ut det huset så elen drabbar ju inte mig, vore bättre om man kunde stänga av vattenslingan istället eftersom jag hyr ut varmt.........
 
Carman, förstår nu hur du menar med volymförstorare... Bör väl gå att hitta en till ett vettigt pris speciellt om man kan tänka sig en begagnad. Rostfritt är ju naturligtvis bäst, men jag antar att i och med att den sitter i ett slutet system så bör det fungera länge med en i stål också? Typ något sådant här:

https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1149

Har försökt göra en enkel skattning för att jämföra kostnaden mellan att lägga ner en elslinga samt att investera i utrustningen för att köra det via bv-pumpen. Jag vet inte hur mycket effekt det kan krävas för att hålla klinkergolvet om 12m² "lite" varmt på sommaren, men jag chansar att 300W räcker. En 30m slinga för detta verkar kosta ca 2000:- och att köra den knappt 5 månader om året till ett elpris om 1kr/kWh kostar runt 1000:-/år. På 5 år har då elvärmen kostat mig 5000:- plus 2000:- i investering alltså 7000:- Om man antar att verkningsgraden på bv-pumpen är 1 på 3 så skulle det kosta mig 300:-/år istället alltså 1500:- på 5 år. Slutsatsen blir att om investeringen för att få igång "sommarvärmen" via bv-pumpen är mindre än 7000 - 1500 = 5500:- så lönar sig investeringen på 5år. Verkar det rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.