R Ritte skrev:
Script-möjligheten i 2nd gen Shelly är nice. Det för att strömbrytaren i princip blir smart.
Den kan identifiera långa knapptryck, 1-3 knapptryck och utföra olika actions baserat på detta (typ styra en scen i HA etc).
Det är ju precis det jag vill kunna göra! Dimmer2 kunde inte plocka in dubbeltryck. Finns det en dimmer med 2nd gen?
 
R Ritte skrev:
Script-möjligheten i 2nd gen Shelly är nice. Det för att strömbrytaren i princip blir smart.
Den kan identifiera långa knapptryck, 1-3 knapptryck och utföra olika actions baserat på detta (typ styra en scen i HA etc).
I mitt fall försöker jag läsa status på SW, både via HA och via Node Red genom http-get. Såg dock att om den är konfigurerad som momentan brytare så ska den generera en "event" och går inte läsa binärt. Kämpar fortfarande med att kunna läsa av status som vanligt ingång.
 
R Ritte skrev:
Script-möjligheten i 2nd gen Shelly är nice. Det för att strömbrytaren i princip blir smart.
Den kan identifiera långa knapptryck, 1-3 knapptryck och utföra olika actions baserat på detta (typ styra en scen i HA etc).
Har Shelly uni den möjligheten? Jag skulle vilja lägga in att om temp på vattnet sjunker under en viss nivå så slår den på värmningen (i det fall ha tappat kontakten) - alternativt att den alltid slår på värmen om den inte får en impuls i timmen tex (som en watchdog).
 
tippz tippz skrev:
Det är ju precis det jag vill kunna göra! Dimmer2 kunde inte plocka in dubbeltryck. Finns det en dimmer med 2nd gen?
Dimmer 2 är 1a gen (vad jag förstått det som) och är begränsat till detta
 
  • Ledsen
tippz
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har Shelly uni den möjligheten? Jag skulle vilja lägga in att om temp på vattnet sjunker under en viss nivå så slår den på värmningen (i det fall ha tappat kontakten) - alternativt att den alltid slår på värmen om den inte får en impuls i timmen tex (som en watchdog).
Enbart shelly 2nd gen har det, typ 1 plus PM. Här är exempel på första generation som inte stödjer skript: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen1/

Här är gen (under devices):
https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/
 
A anis16 skrev:
I mitt fall försöker jag läsa status på SW, både via HA och via Node Red genom http-get. Såg dock att om den är konfigurerad som momentan brytare så ska den generera en "event" och går inte läsa binärt. Kämpar fortfarande med att kunna läsa av status som vanligt ingång.
Läser du av statusen i HA? Jag parsar eventet inbyggda skript-hanteraren i shelly.
 
  • Kodsnutt med funktioner, eventhanterare och timer i ett programmeringsgränssnitt, text i lila och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tveksamt tveksamt skrev:
Och just det ökar i mina ögon sannolikheten att det är något hos just honom som är problemet. Antingen att han inte är så kompetent som han verkar/fått hjärnsläpp när han installerat dem, eller att det är något annat i hans hus/område som gör att det skiter sig. Åskdrabbat område, störningar från en elbil, felkopplad spis av tidigare ägaren, etc. Jag har ingen aning om vad exakt som kan ge det felet och har ingen större lust att spekulera vidare heller.

Det jag menar är att det ter sig ganska osannolikt att med en felprocent på X (som förmodligen är en ganska låg siffra, som i nere på promillenivå eller nåt) skulle den här personen råka få 2-3-5-7-förtioelva olika enheter och alla dessa ska fallera hos just honom om de är inkopplade rätt.
Det kan ju vara något med hans nät, eller som du säger åska.
Om han vore inkompetent bara så är det ju å andra sidan också oroande eftersom de flesta litar på elektriker och många jobb görs av dem.
Om någon mer gör som han så är grejorna kanske lite för känsliga för dem som inte gör allt precis enligt boken...
 
Vad är fördelen med att köra med neutral till en Dimmer?
 
H
R Ritte skrev:
Vad är fördelen med att köra med neutral till en Dimmer?
Du kan dimra till lägre nivåer.
 
H halj skrev:
Du kan dimra till lägre nivåer.
OK. Där jag behöver sätta en Dimmer 2 (en dimmer + en strömbrytare trappkopplade) så finns det inte neutral dragen till strömbrytaren. Jag har ett eluttag 1m under strömbrytaren som har neutral. Det går ett rör mellan eluttaget och strömbrytaren men det är tomt och därför "stängt" (igenpluggat).

Är det svårt att öppna röret så kan kan trä en neutral där? Dimmern har neutral, men lampan är kopplad till strömbrytaren.
 
R Ritte skrev:
OK. Där jag behöver sätta en Dimmer 2 (en dimmer + en strömbrytare trappkopplade) så finns det inte neutral dragen till strömbrytaren. Jag har ett eluttag 1m under strömbrytaren som har neutral. Det går ett rör mellan eluttaget och strömbrytaren men det är tomt och därför "stängt" (igenpluggat).

Är det svårt att öppna röret så kan kan trä en neutral där? Dimmern har neutral, men lampan är kopplad till strömbrytaren.
Är det samma fas/grupp?
 
R Ritte skrev:
Jag är lite osäker på det, de går till olika säkringar iaf. Dvs strömbrytaren och uttaget.
Det är en sådan är JFB jag har [länk] dvs 4 polig.
Du kan inte sno nollan från en annan grupp/säkring.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du kan inte sno nollan från en annan grupp/säkring.
Strömbrytaren är lite onödig så kan koppla loss den och enbart ha Shelly till dimmern, där neutral finns.
 
K karlmb skrev:
Det kan ju vara något med hans nät, eller som du säger åska.
Om han vore inkompetent bara så är det ju å andra sidan också oroande eftersom de flesta litar på elektriker och många jobb görs av dem.
Om någon mer gör som han så är grejorna kanske lite för känsliga för dem som inte gör allt precis enligt boken...
Jo, många litar på elektriker, men det är nog mer av nödvändighet än av något annat.
Och vad annat ska man göra, kan man inte koppla själv så anlitar man någon som (på pappret) ska kunna. Och kan man inte själv så har man ju inte så mycket annat att välja på än att lita på den som sägs kunna.
Alternativet vore ju att för varje hantverkare man tar in för ett jobb tar man in en extra för att kontrollera, och en extra för att kontrollera kontrollanten osv.. Det blir fort orimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.