Jag har planerat att göra en kompost på ca 7-9 kvm där det främst kommer slängas gräs, vad behöver man tänka på?

Personligen hade jag nog bara tänkt o ge fasen i o förbereda något utan bara häva gräs direkt på den sand/jord som är där idag, men man kanske skall ha ngt annat underlag för att främja förmultning mm?

/ Fredrik
 
Om du inte avser bygga någon kompost utan endast hysta allt i en hög är det inte dumt att bottna med ca 10 cm kvistar/grenar så att du får viss luftning underifrån. Jag förmodar att du inte räknar med att 'bearbeta' komposten utan istället låta den jobba helt själv. Detta går utmärkt även om förmultningsprocessen tar längre tid. Blanda gärna kompostmaterialet när du lägger på nytt dvs lägg inte alltför tjockt med gräsklipp på en gång utan lägg in något lager med löv emellan. Bara gräs blir så tätt så att det lätt ruttnar. Det gör iofs inte så mycket - blir jord av detta förr eller senare ialla fall men komposten funkar bättre om du lägger materialet i skikt. Lite kvistar och smågrenar då och då är inte heller fel. Ngn skrynklad, vattnad, dagstidning eller våt, räfflad pappkartong är också jättebra då maskar gillar att upprätta 'barnstugor' bland dessa. Undvik flerårigt ogräs. Räkna med att komposten kommer att bli full av ogräs - men du får utmärkt jord på sikt.

Gör inte kompostytan så stor som du tänkt dig; 2 kvm är mer än tillräckligt. När du nått höjd på ngn knapp meter gör du en ny hög vid sidan av och låter den färdiga ligga i ro.

Om du har mördarsniglar i trädgården skulle jag undvika denna typ av kompostering eftersom den ger en utmärkt grogrund för än större snigelinvasion. Tänk på att inte röra runt i högen sen höst och hela våren - igelkottar gillar denna typ av vinterhärbärge och mot sådana trivsamma djur ska man vara snäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.