Har i min lägenhet problem med getingar som kommer in genom köksventilationen. Ventilationen är så som jag förstår nån självdragshistoria (huset byggt 1931). Efter ha påtalat mitt problem för styrelsen skickades Anticimex hit.

Killen som kom hade med sig det vanliga pulvret som de sprutar in. Dock kunde inte han spruta in det eftersom det fanns risk att det kom in i andra lägenheter. Så istället fick jag en sprayburk som skulle motsvara nån stark variant av Radar.

När jag lossade på spjället och tog bort tejpen som hållit getingarna ute ur mitt kök fick jag syn på en rejäl hög med döda getingar. Även ett par levande kom ut samt ett par djur liknande gråsuggor. Mums ;-)

Efter ett par duschar med sprayen verkar iaf högen vara död och de getingar som kommer ut flyger väldigt dåligt, hehe.

Men frågan är vart de har sitt bo? Hur är ventilationen dragen i vårt hus från 1931?
 
  • getingar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dom inte sitt bo högst upp i skorstenen, ovanför våning 4? De getingar som "ramlat ner" i skorstenen faller hela vägen ner i ventilationskanalen till första våningen där det tar stopp vid ditt kök. Och nu på hösten dör hela sammhället av , förutom drottningen. En okulär inspektion av skorstenen utifrån anmodas, och vidta ev. åtgärder så dom inte bygger bo där igen nästa år.

/abbe
 
Med våning 1 menar jag att jag bor näst längst ned. Det finns alltså våning BV-1-2-3-4... Pratade med grannen under och det kommer ut fint med getingar där också =)
 
Detta är bostadsrättens problem, efter som det är dem som har hand om ventilations kanalerna.. Ta upp det med fastighets skötaren någon skadedjursbekämpare borde få ta hand om detta..
 
Jo, det var precis så jag gjorde. Då kom Anticimex och konstaterade att de inte kunde spruta in sitt getingdödar-pulver pga att vi är fler grannar på samma ventilation. Jag fick då nån slags insektsdödar-spray som hjälper föga.

Ska man kontakta nån slags ventilationsfirma istället? Anticimex verkar inte vara så sugna på att klättra på taket etc...
 
och jag som trodde att jag hade det värst som hade en fogelbo/ fluggsnäparefamilj i kanalsvängen. Draget försämrades inte och det var bara ungarnas kvitter som avslöjade våra inneboende :).
Man kan ju enkelt hålla getingar borta med en insektsnät i ingången till kanalen. För oss bör det kanske räcka med en tätt kycklinsgnät ?
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.