Hej!
Tänker renovera en befintlig bastu i källaren och då jag rev den var det bara läktat mot betongväggarna och panel. Vad är rätt och riktigt när man bygger bastu med betongväggar?
Krävs det någon sorts isolering med luftspalt?
Mvh hobby snickare
 
K Kristoffer Fredriksson skrev:
Hej!
Tänker renovera en befintlig bastu i källaren och då jag rev den var det bara läktat mot betongväggarna och panel. Vad är rätt och riktigt när man bygger bastu med betongväggar?
Krävs det någon sorts isolering med luftspalt?
Mvh hobby snickare
Bygg med minst 5 cm luftspalt mot betongväggar. Jag reglade med stål mot betong och träreglar i övrigt.
 
  • Ofärdigt rum med träreglar, isolering, fönster ovanför och verktyg på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående byggprojekt i en källarlokal med trästommar, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en fristående bastukub som fanns i källaren när jag köpte huset.
Den är 2 x 2 x 2 m och verkar vara hopbyggd av färdiga 1 x 2 m moduler. 8 väggmoduler och 2 takmoduler. En av väggmodulerna har dörren inbyggd och en har ventilationsluckor. Inget golv men trall att gå på.
5-10 cm luft mellan bastu och källarvägg och 15 cm till källartak.
 
  • Gilla
Kristoffer Fredriksson
  • Laddar…
K Kristoffer Fredriksson skrev:
Hej!
Tänker renovera en befintlig bastu i källaren och då jag rev den var det bara läktat mot betongväggarna och panel. Vad är rätt och riktigt när man bygger bastu med betongväggar?
Krävs det någon sorts isolering med luftspalt?
Mvh hobby snickare
Som det var gjort är enklast och är ett tryggt sätt generelt sett. Är ju luftat konstruktion utan risk för att stänga in fukt.
Olämpen är kanske ngt lång uppvärmningstid - dock tror jag inte det betyder ngt här.

Om man önskar att isolera, så är det ofta rekommenderat att byggas som rum-i-rum, altså isolation med luftspalt mot källarvägg.
Värt att notera här är att denna spalten ska vara öppen mot inntilliggende rum - antingen från sidorna eller över tak- eller helst båda så att spalten är luftat- det är själva tanken bak en sådan spalt- att ev kondens och fuktighet från grunden/vägg ventileras bort. en avstängd spalt har ingen funktion.
Folie på insidan av bastuväggen gör denna konstruktionen ännu säkrare.
Tredje alternativ (om källarväggen är isolerad utvändig och väldränerad) är att hellimma och plugga fast Kinspan sauna-satu på väggen för montering av läkt och panel.

mvh
Sakke
 
  • Gilla
Kristoffer Fredriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.