Vi har 7 telefonuttag på 3 olika plan med vanlig analog kopparkoppling i vårt hus byggt 1966. Nu meddelar Telia att dom skall lägga ned kopparnätet. Samtidigt håller jag på att installera fiber. Om jag har förstått det rätt så kan man använda sitt gamla interna telefonnät om IP-telefoni kopplas in i 1a jacket. Det är omöjligt i mitt fall - 1a jacket ligger helt fel - 30 meter ifrån var fibern måste tas in i huset och det finns inte strömuttag vid första telejacket. Det går inte att gräva sig runt huset heller - trångt - grannhus - mitt i stan.
Men sedan har jag fått för mig att om telejacken är parallellkopplade (och telefonuttagen verkar vara parallellkopplade i mitt hus (från 1966)) så kan man koppa in IPanslutningen i vilket jack som helst.
Är det rätt eller fel?
Tacksam för alla tips

Flundran
 
Seriekopplade eller parallellkopplade spelar ingen roll, koppla om så som du vill ha det.

Normalt är de seriekopplade
 
Tack för supersnabbt svar. Jag vill bara att kunna koppla in sladden från mediabox/modem/router vad det nu blir till ett telefonuttag som finns där vilket är skrämmande långt borta från 1a-uttaget nu - och sedan kunna använda telefoner utspridda i huset och inkopplade på de gamla hederliga telefonuttagen.
Måste erkänna att jag är för korkad att förstå från ditt svar vad jag skall göra?
Jag är nog tackochlov inte allmänt jättekorkad :geek:, men jag har ju ingen kunskap om telefonnätverk eller andra nätverk.
Men mycket tacksam för all hjälp som kan förstås 'även av "nybörjare"

Funkar det? undrar
Flundran
 
Men du behöver inte vägguttag bredvid telefonjacket. Du drar kabel från routern till telejacket. Frågan blir då var du tänkt sätta din router? Den behöver inte sitta där fibern kommer in i huset utan du kan dra kabel från mediaomvandlaren till lämpligt ställe att placera routern på (Där den inte stör estetiken och därifrån du kan dra trådat nätverk på ett bra sätt och/eller där du får bra trådlös täckning)
Har du tänkt dig endast WiFi eller även trådat nätverk i ditt hus?
Kan du inte påverka var fibern ska komma in o ditt hus? Jag skulle inte acceptera enklaste lösningen för entreprenören, dvs ofta innanför ytterdörren och sedan ha all elektronik där så man stör sig på den dagligen.
 
Jag har ett gatuhus som gränser mot 2 trottoarer. Jag skulle vilja ha in fibern i norra delen av huset men där har fibern lagts för så länge sedan (>10 år) att den kan inte grenas in till mitt hus. Det skulle kräva uppgrävning av trottoaren nästan100 m och det vägrar dom naturligtvis, Alltså måste jag komma från andra gatan. Däremellan har jag 30 meter och det går inte att gräva - grannhus i tomtgränsen och på min tomt bara betong och trappor och hus med källare. Att dra en tråd från routern till 1a uttaget är 30 meter (fågelvägen) genom 7 stenväggar; skulle man dra den på ett möjligt sätt utan att gå tvärs över golv är det säkert minst 50 m och ännu fler stenväggar att ta sig ígenom.

Jag tänker ha ett WiFi meshnätverk (har jag nu också, men det får byggas ut). Inte kul att dra nya nätverkssladdar i 150-åriga tegelväggar i husets äldre delar och 52åriga lättbetongväggar i de nyare delarna av huset,

Flundran
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om du byter plats på de två övre trådarna not de två nedre trådarna i alla telejackbså kommer det att funkera. Dock måste de två trådarna från adaptern kopplas in i det första jackets (tidigare sista) två lediga trådar.
 
Oftast är telejacken i ”serie” med varandra vilket egentligen är en parallellkoppling :geek:. Alternativt är det ett stjärnnät, men troligen inte då det brukar bli väldigt mycket ledningsdragning.

Koppla in på valfritt telejack.

Inser att du inte bor i en vanlig villa med gräsmatta runtom. Om du måste ta in fibern på ett speciellt ställe så blir det att utgå från det då.

(Ett alternativ är att riva ut telenätet och använda rören till datanät istället, och kanske köra dect om du har tillräcklig täckning i huset. Basstationen invid routern då)
 
En telefon behöver bara 2 trådar (1 par).
Ett telefonjack har 4 trådar , 2 in och 2 vidare till nästa jack.

Om alla lyfter luren så är det bara den med telefonen närmast 1:a jacket som kan prata på ”linjen”. De andra är bortkopplade och ingen kan tjuvlyssna på någon annan, om det är kopplat på ”rätt sätt”.

Är det en platt 2 trådig kabel som går från ett Jack till nästa osv så kan man få problemet du beskriver.
Är det en 4 trådig rund kabel kan du använda 2 trådar till att leda signalen till första jacket, eller en godtycklig ordning. Men nu blev det lite jobbigt antar jag…

En enkel och lättbegriplig lösning är att bara använda 2 trådar, koppla dem till de två nedre anslutningarna på telefonjacket och koppla alla Jack så, parallellt på samma två trådar.
 
J
Elefanten i rummet här är vad du ska med 7 analoga uttag till? ;)

Men för att svara på din fråga så koppla in routern i närmaste jack och koppla om övriga jack efter behov enligt ovan om det inte fungerar rakt av.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack igen!:D
Du menar alltså att jag skulle kunna koppla in mig i det jack som nu antagligen är det sista (men som då blir det första) om jag kopplar in de inkommande 2 trådarna från mediabox/modem/router - vad det nu blir - på de två nedre kontakterna på telefonjacket och sedan ser till att det är de två nedre kontakterna som är anslutna i alla telejack(??) (jämför bifogade bild på parallellkopplade telejack)
Bästa hälsningar
Flundran Schematiska representationer av serie- och parallellkopplingar för telefonjack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om elefanten i rummet: Nej jag använder inte 7 uttag, men 5: 1 i köket och 1 i arbetsrummet (som ligger långt från köket) och ett i ett sovrum långt bort från köket - alla på 1a våningen, och sedan ett i källaren och ett på andra våningen där vi har sovrummet. Det är bra med många telefoner om man är gammal och har svårt att gå. Ja, jag vet att det finns mobiler och det har vi också,.
 
  • Gilla
jalmars och 1 till
  • Laddar…
Hursomhelst så vill jag bara uttrycka min äkta tacksamhet för hjälpen som man kan få här på siten. Det är väldigt trevligt och bra med alla som hjälper till med goda kunskaper och fina tips.
Flundran
 
J
F Flundran skrev:
Tusen tack igen!:D
Du menar alltså att jag skulle kunna koppla in mig i det jack som nu antagligen är det sista (men som då blir det första) om jag kopplar in de inkommande 2 trådarna från mediabox/modem/router - vad det nu blir - på de två nedre kontakterna på telefonjacket och sedan ser till att det är de två nedre kontakterna som är anslutna i alla telejack(??) (jämför bifogade bild på parallellkopplade telejack)
Bästa hälsningar
Flundran[bild]
ja, det ska fungera. Men du kan också koppla om dem i serie om du föredrar att signalen bryts till efterföljande jack när man lyfter luren. Så länge du ser till att signalen från routern når fram till alla uttag på ett eller annat sätt.
 
J
F Flundran skrev:
Om elefanten i rummet: Nej jag använder inte 7 uttag, men 5: 1 i köket och 1 i arbetsrummet (som ligger långt från köket) och ett i ett sovrum långt bort från köket - alla på 1a våningen, och sedan ett i källaren och ett på andra våningen där vi har sovrummet. Det är bra med många telefoner om man är gammal och har svårt att gå. Ja, jag vet att det finns mobiler och det har vi också,.
Uppskattar att du stillar min nyfikenhet! Var ett tag sedan jag använde fast telefoni, men förstår att behovet fortfarande förkommer. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.